Polsko schválilo zákon omezující svobodu médií. Vláda chce umlčet kritiky, tvrdí opozice

Předseda polské vládní strany Právo a spravedlnost (PiS) Jarosław Kaczyńsky. (ČTK)

Předseda polské vládní strany Právo a spravedlnost (PiS) Jarosław Kaczyńsky. | FOTO: ČTK

Polská vládní většina v čele s konzervativní nacionalistickou stranou Právo a spravedlnost (PiS) ve středu protlačila dolní komorou kontroverzní zákon omezující zahraniční média. Podle opozice je namířen proti vlivné komerční televizi TVN, která je ve vlastnictví americké společnosti Discovery a kritická k vládě, informoval polský deník Gazeta Wyborcza.

Polský Sejm ve středu večer schválil novelu mediální zákona „lex TVN“, který umožňuje vlastnictví médií v Polsku pouze subjektům se sídlem v zemích Evropského hospodářského prostoru (EHP). Ty zároveň nesmějí být závislé na společnostech či osobách mimo EHP. Pro zákon hlasovalo 228 poslanců, 216 bylo proti nebo se zdrželo.

Týdeník FORUM | FOTO: FORUM 24 (FORUM 24)

Opozice i mnoho občanů tento krok vnímá jako útok na soukromou televizi TVN, kterou prostřednictvím firmy registrované v Nizozemsku vlastní americká společnost Discovery. Součástí rozsáhlé televizní skupiny je také nejsledovanější zpravodajský kanál TVN 24, který je k současné polské vládě značně kritický.

Předseda hlavní vládní strany Právo a spravedlnost Jaroslaw Kaczyński argumentuje, že média v rukách zahraničních vlastníků narušují veřejnou diskuzi a neslouží polským zájmům. Zákon má být podle něj snahou omezit vliv nepřátelských mocností, jako jsou například Čína nebo Rusko.

Odpůrci novely to však vidí jinak, vláda se podle nich snaží umlčet kritiky. „Dnešní hlasování je útokem na svobodu, útokem na média, která jsou nezávislá na vládě,“ prohlásil ve středu opoziční poslanec Grzegorz Schetyna. Proti kontroverznímu zákonu demonstrovali už v úterý lidé po celé zemi, další protesty pak vypukly po jeho schválení.

Opozici v dolní komoře se původně podařilo jednání o novele odložit až na září. Předsedkyně Sejmu Elżbieta Witeková (PiS) však nechala o zařazení sporného zákona na program hlasovat ještě jednou. A to už úspěšně.

Revue FORUM (archiv)

Fakt, že by měla televize přijít o licenci, odsoudily také Spojené státy. Hodnota TVN je totiž odhadována na několik miliard dolarů a jde tak o jednu z největších amerických investic u našich severních sousedů. „Zákon ohrozí klíčové spojenectví s USA a prohloubí obavy Evropské unie ohledně svobody médií v Polsku,“ napsala například britská BBC.

Licence pro vysílání vyprší stanici TVN 24 už v září letošního roku. Polská obdoba Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ale stále nerozhodla o jejím prodloužení. Žádost přitom dostala už před osmnácti měsíci. Většinu členů do regulačního orgánu však vybírá prezident nebo dolní komora parlamentu.

Nejde však o první krok proti médiím ze strany tamní vlády. V loňském roce největší petrochemická společnost visegrádské čtyřky PKN Orlen, kterou většinově vlastní polský stát, většinově koupila od německého podniku Verlagsgruppe Passau vydavatelství Polska Press. Tím PKN Orlen, respektive stát, získal kontrolu nad 20 ze 24 polských regionálních deníků a řadou dalších tištěných i elektronických médií.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]