Bývalý šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Robert Šlachta je ve svém politickém hnutí Přísaha obklopen především svými bývalými kolegy a podřízenými z policie a celní správy. Avšak kromě toho má ve svém „politickém útvaru“ také bývalé spolupracovníky marketingového poradce Marka Prchala z Babišova hnutí ANO. Spolupracovník deníku FORUM 24 našel a oslovil nové Šlachtovy odborníky na marketing Zuzanu Gedeonovou a Martina Štěpanovského přímo na zakládajícím sněmu občanského hnutí Přísaha v Ostravě, který se konal 26. června. A jaká byla jejich reakce? „Nic vám neřekneme, nechte nás být.“ Pokus zjistit, jak je Přísaha transparentní, tedy ztroskotal.
Marketingoví experti, kteří dříve pracovali pro hnutí ANO, pomáhali Robertu Šlachtovi s organizací zakládajícího sněmu politického hnutí Přísaha. Jde o Zuzanu Gedeonovou a Martina Štěpanovského, na něž média upozornila již v polovině června.
„Na sněmu v Ostravě se oba odchovanci Marka Prchala pohybovali v zákulisí, byli v kontaktu s technickým personálem, kterému dávali instrukce, co mají dělat,“ řekl novinář Magazínu Reportér Jaroslav Kmenta. „Nechtěl jsem je při práci rušit. Počkal jsem si tedy na ně až po skončení sněmu a poté, co dojedli oběd. Pak jsem k nim přišel a zeptal se jich: ‚Vy jste financovaní Andrejem Babišem?‘ To je dost naštvalo,“ řekl serveru FORUM 24 Kmenta.
„Cože? Co si to dovolujete! Nechte nás být,“ odpověděla mu podle jeho slov Gedeonová. Ta se podle Kmenty nechtěla nechat fotit. Zpočátku se obracela k novináři zády, aby jí nebylo vidět do obličeje. Ale když Jaroslav Kmenta poodstoupil od jejich stolu a začal oba natáčet na video z jiného úhlu, Gedeonová rezignovala a utrápeně a s jistou dávkou pohrdání se dívala do kamery.
Hnutí Roberta Šlachty se přitom prezentuje jako nová svěží síla v politice a sám Šlachta říká, že je jeho hnutí transparentní. Kromě samotného Šlachty a několika delegátů sněmu, kteří s rozhovory neměli problém a chovali se vstřícně a otevřeně, se ale další personál Šlachtova „politického útvaru“ snažil spíše mlžit.
Stejně tak před novinářem Kmentou utíkal a nechtěl se nechat fotit i mladík, který stál během celého sněmu v zadní části sálu, kde sjezd se 120 delegáty Šlachtovy Přísahy probíhal. Vždy, když se mělo hlasovat o nějakém návrhu, upozorňoval tiskovou mluvčí Přísahy Karolínu Skrčenou, která sněm moderovala, na to, co má dělat. Třeba že nesmí zapomenout pokynout na personál, že před zahájením volby musí ukázat delegátům prázdnou volební urnu.
„Takových detailů tam bylo více. Vše nasvědčuje tomu, že Šlachta má v zákulisí tým odborníků, kteří mu jeho politickou stranu de facto připravují,“ řekl Kmenta. „Šlachta je neskutečně pracovitý, pro svou popularitu udělá všechno. Ale bez lidí se zkušenostmi s technikáliemi praktické politiky se evidentně neobejde,“ dodal novinář, který aktivity Šlachty mapuje již dlouho.
Jaroslav Kmenta považoval Šlachtu, když byl ještě u policejního sboru, za „Babišova policajta“. „Teď v politice to opravdu vypadá zase na Babišovo béčko. Ale každé přátelství je křehké a může dojít k tomu, že se oba rozhádají, nebo se jeden druhému utrhne ze řetězu. Tak to nakonec může dopadnout všelijak. Ale teď v tento moment mám silný dojem, že Šlachta před voliči nehraje otevřenou hru,“ řekl Kmenta z Magazínu Reportér.
Babiš: Dělá to dobře
O Robertu Šlachtovi se vstřícně a pozitivně vyjádřil premiér a oligarcha Andrej Babiš. „Pan Šlachta dělá, co jsem dělal v roce 2013, úplně přes kopírák,“ okomentoval Šlachtovo politické snažení 8. června 2021 předseda ANO Andrej Babiš v rozhovoru pro CNN Prima News. A dodal: „Údajně jsou tam dva. Já s tím nemám problém.“
Ti „dva“, co Šlachtovi pomáhají a „kopírují ANO“, jsou – jak již bylo řečeno – marketingoví specialisté Zuzana Gedeonová a Martin Štěpanovský. Ten navíc dříve působil také jako správce facebookového profilu hnutí ANO nebo Věcí veřejných.
Robert Šlachta se snaží v médiích od Babiše distancovat. „Nejsme béčko ANO, s Babišem nemáme nic společného,“ prohlásil. A uvedl, že novináři by měli zvednout zadek a jít se do terénu přesvědčit, jak je jeho hnutí transparentní.
„Pořád se objevují jedny a ty stejné otázky: Kdo to platí Šlachtovi? Tam musí být nějaký miliardář,“ řekl Šlachta v jednom ze svých příspěvků na facebooku. A dodal: „Takže pánové, zvedněte si pr**le a běžte se podívat mezi lidi, běžte se podívat na (náš předvolební) stánek, na čem to je a proč to tak je!“
Co si to dovolujete?
„U stánků na levnou krásu“ (jak zpívají bratři Nedvědové) se člověk nic moc nedozví. A tak se novinář Jaroslav Kmenta zvedl a šel se podívat na sněm Šlachtovy Přísahy. A když se začal ptát marketingových guru Gedeonové a Štěpanovského na otázky spojené s hnutím ANO nebo s hnutím Přísaha, nechtěli ani jeden odpovídat. Dokonce ani na otázku tak prostou, jako je jejich jméno. „Nechte nás dojíst a obraťte se na tiskovou mluvčí,“ opakoval dokola Štěpanovský, který si v tu chvíli dával do úst drobný zbytek chleba, jejž předtím odložil na talíř jako dojedené jídlo.
Dalším nezodpovězenou otázkou zůstalo také to, proč pro občanské hnutí Přísaha pracují. „Máte problém s tou otázkou?“ zeptal se dvojice novinář Kmenta. Ani zde se mu nedostalo jiné odpovědi než té, že se má obrátit na tiskovou mluvčí.
Tisková mluvčí Přísahy Karolína Skrčená řekla již dříve pro server iDNES.cz, že „Gedeonová ani Štěpanovský pro hnutí ANO 2011 nepracují“. Jenže to je jen část pravdy. Skutečností zůstává, že Štěpanovský pro hnutí ANO pracoval do jara 2020 a Gedeonová do roku 2018.
Na dotaz serveru FORUM 24 pak Skrčená uvedla: „Pan Štěpanovský ani paní Gedeonová nejsou zaměstnanci hnutí Přísaha, jsou to konzultanti. Oba jsou oficiálně uvedeni na transparentním účtu.“
Nenaplněné sliby
Je tak možné, že od Přísahy můžeme očekávat podobné marketingové triky, které používala k ovlivnění lidí hnutí ANO. Problémem ale zůstává fakt, že marketingově se slibuje něco, co v reálném prostředí nelze naplnit. Upozornil na to marketingový specialista a bývalý novinář Martin Grmela.
„Obecně si myslím, že hnutí ANO je v politických kruzích chápáno tak, že vytvořilo bezvadný model marketingu. Jedna věc je ovšem vytvořit skvělý marketing, druhou věcí je naplnění slibů, které se ocitnou v programovém prohlášení vlády. Když zkrátka nejste schopni dostát volebním závazkům, tak by měl přestat fungovat i ten nejlepší politický marketing,“ řekl deníku FORUM 24 Martin Grmela, výkonný ředitel společnosti Age Com zaobírající se komunikačními strategiemi a propagací nových technologií.
„V takovém rozsahu tento rozpor vneslo do českého politického prostředí právě hnutí ANO. Dle mého názoru jde o zásadní problém. Otázkou ovšem zůstává, jestli tato fakta vůbec ve volebních místnostech překážejí ve znovuzvolení kandidátů hnutí ANO. Většina voličů totiž může přikládat větší váhu pouze jednoduchým a rychlým politickým úplatkům,“ dodal Grmela.
Drtivá většina volebních slibů ANO sepsaných nakonec do programového prohlášení vlády zůstává i podle projektu Demagog.cz buď stále v realizaci nebo ve stavu nerealizovaných slibů. „Stát nelze řídit jako firmu, protože řízení státu je mnohem komplexnější a je zároveň ovlivňováno faktory, které znamenají daleko více nepředvídatelných podmínek,“ řekl Grmela.
Šlachtovo hnutí Přísaha překonalo v průzkumech veřejného mínění pětiprocentní hranici pro zvolení do parlamentu. Část lidí v něm vidí opět spasitele jako předtím v Babišovi nebo ještě před tím ve Věcech veřejných Víta Bárty a Radka Johna.
„Jenže spasitelé v politice nefungují. Je to jen divadlo na krásu, které teď hraje před lidmi vedle Babiše i Šlachta,“ řekl novinář Kmenta.
Přepis „rozhovoru“ s marketingovými experty Šlachtovy Přísahy:
Kmenta: Vy jste financovaní Andrejem Babišem?
Gedeonová: Cože? Co si to dovolujete! Nechte nás být. Obraťte se na tiskovou mluvčí.
Kmenta: Jste na sněmu občanského hnutí Přísaha, tak bych se rád zeptal, co pro Přísahu děláte? Je to veřejný sněm.
Gedeonová: Určitě, obraťte se na tiskovou mluvčí, prosím.
Štěpanovský: Přesně tak, my ještě jíme, jak slyšíte.
Kmenta: A jak se jmenujete?
Gedeonová: Obraťte se na tiskovou mluvčí, děkujeme.
Kmenta: Jak se jmenujete? Nechcete odpovědět?
Štěpanovský: Vidíte, že jím, ne?
Kmenta: Vezmete si drobnost do úst, abyste nemusel odpovídat?
Štěpanovský: No pardon. Nechte nás dojíst a obraťte se na tiskovou mluvčí.
Kmenta: Ano, obrátím se na tiskovou mluvčí. Ale mám dotaz: dělali jste pro ANO?
Gedeonová: Už jsme se o tom bavili, obraťte se na tiskovou mluvčí, děkujeme.
Kmenta: Dělali jste pro ANO?
Gedeonová: Děkujeme.
Kmenta: Proč jste dělali pro ANO? A proč teď děláte pro Šlachtu? Máte s odpovědí nějaký problém?
Gedeonová: Řekli jsme Vám, že se máte obrátit na tiskovou mluvčí.