Potvrzeno. Proruští trollové podle vědců cílí na komentáře na zpravodajských webech

Rudé náměstí v Moskvě  (Pixabay/Vladvictorie)

Rudé náměstí v Moskvě | FOTO: Pixabay/Vladvictorie

I když to asi překvapí jen málokoho, výzkum britských vědců nyní potvrdil, že existuje „obří operace na ovlivnění veřejného mínění na Západě, během níž se pod zpravodajskými články objevují komentáře podporující ruské zájmy“. Výzkumníci z univerzity v Cardiffu zároveň popsali, jak Kreml následně tyto komentáře využívá ve svůj prospěch.

Badatelé z Institutu pro výzkum bezpečnosti a zločinu (Crime and Security Research Institute) spadajícího pod zmiňovanou univerzitu během své práce mimo jiné zjistili, že cíli oné „ovlivňovací“ operace bylo minimálně 32 prominentních zpravodajských portálů v šestnácti různých zemích, píše britská BBC.

Karel Kaufner s Andrejem Babišem ml. (Karel Kaufner / použito se souhlasem autora)

Podle studie ovšem prokremelské komentáře v západních médiích nezůstaly ležet ladem, naopak putovaly zpět do ruskojazyčných redakcí, které je využívaly jako základ při psaní článků. I když odborníci tuto taktiku odhalili až letos, domnívají se, že operace nabírala na síle nejméně od roku 2018. A v poslední době se zaměřila na stažení západních vojsk z Afghánistánu.

Jako příklad vyzdvihli vědci z Cardiffu článek z minulého měsíce na portálu Mail Online – u materiálu o vítězství Tálibánu bylo 2500 uživatelských komentářů, podle expertů ale některé z nich byly součástí organizované ruské kampaně. A z několika vybraných komentářů následně ruská média sestavila článek s titulkem „Britové přirovnali vzestup Tálibánu k síle ukončující západní civilizaci“.

Výzkumníci z Cardiffu dodali, že toto byl jeden z osmnácti nedávných materiálů o pádu Kábulu, k jejichž sepsání posloužily komentáře čtenářů amerických a britských zpravodajských webů. Články byly postavené tak, aby podporovaly ruské postoje – o konci liberální demokracie, o selhání NATO, některé dokonce načrtly spojnici s ochotou podporovat Ukrajinu. Podle vědců je tohle ovšem jen malá část mnohem delšího „tažení“, analýza totiž odhalila celkem 242 článků relevantních pro Rusko, kde se objevily provokativní proruské, nebo naopak protizápadní diskuzní příspěvky.

FORUM 24 (archiv)

Při analýze zkoumaných komentářů experti použili techniky rozpoznávání vzorů, což ukázalo, že někteří uživatelé zveřejňují prokremelský obsah organizovaně. A když na to občas někdo reagoval a obvinil je, že jsou ruští trollové, tak na to dotyční většinou ani neodepsali. Vybrané komentáře následně vyzobala ruská média, která vzala původní zprávu a použila poznámky k vykonstruování příběhu psaného rusky a vyhovujícího ruskému úhlu pohledu. V těchto materiálech to pak vypadalo, že diskutující ze Západu vytrvale podporují Rusko či prezidenta Vladimira Putina.

Podle profesora Martina Innese z cardiffské univerzity tato sofistikovaná kampaň využívá toho, že tradiční mainstreamové stránky věnují méně zdrojů na odhalování vlivových kampaní či na zastavení lidí, kteří si vytvářejí více falešných identit. Jeden uživatelský profil od vytvoření loni v červnu tak změnil místo původu devětašedesátkrát a přejmenoval se 549krát. „Byla tendence přemýšlet o vlivových operacích tak, že se točí kolem falešných profilů na twitteru a facebooku. Na tomto výzkumu je důležité, že ukazuje, že manipulace se týká i jiných druhů médií. A to skoro až v průmyslovém měřítku,“ vypíchl Innes.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]