Prima dělá reklamu Babišově týdeníku. Bude to řešit RRTV

Eric Drooker

Možné porušení pravidel product placementu bude na popud Free Czech Media řešit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Tu jsme upozornili na reportáž FTV Prima, ve které v hlavní zpravodajské relaci odkazovala na nákup časopisu, který nespadá do vlastnictví jejího provozovatele. Časopis TÉMA, který byl v reportáži několikrát jmenován a ukázán, totiž vydává Mafra Andreje Babiše. O možném porušení pravidel bude rozhodnuto zítra.
Reportáž o škodlivosti éček byla odvysílána 22.ledna ve Zprávách na Primě. Kromě ankety s běžnými občany obsahovala i rozhovor se zástupcem šéfredaktora týdeníku TÉMA, Luborem Černohlávkem, a velké obrazové materiály týkající se zmiňovaného časopisu. Na konci zprávy zazněla věta: „Více informací se dočtete v zítřejším vydání časopisu TÉMA.“ Podle Free Czech Media se jedná o porušení jednoho z pravidel, která pro umístění product placementu, stanovila RRTV.
Konkrétně jde o tuto část – Pořady, které obsahují umístění produktu, musí splňovat tyto požadavky: Nesmějí nabádat přímo k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména zvláštním zmiňováním tohoto zboží nebo služeb za účelem jejich propagace. Nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt.“ Stejně tak je nepřípustné, aby byl product placement umístěn do zpravodajské relace. Zákon hovoří jasně: Umístění produktu je přípustné pouze v kinematografických dílech, filmech a seriálech vytvořených pro televizní vysílání nebo audiovizuální mediální služby na vyžádání, ve sportovních pořadech a zábavných pořadech, a to za podmínky, že se nejedná o pořady pro děti, nebo v případech, kdy se neprovádí žádná platba, ale pouze se bezplatně poskytuje určité zboží nebo služby, jako např. rekvizity nebo ceny, s cílem zařadit je do pořadu.
Rozhodne se v úterý
Reakce Rady pro rozhlasové a televizní vysílání na náš dotaz, zda se nejedná o porušení zákona, přišla během pár dní. Po monitoringu reportáže se RRTV bude situací zabývat na svém zasedání 17.února. Další stejný případ nastal 12.února, kdy opět Zprávy nabídli příspěvek, který přímo odkazoval na časopis TÉMA a vyzýval k jeho koupi.
Spolupráce titulů, které vydává některá z firem Andreje Babiše s FTV Prima existuje již několik měsíců. Sponzorem kulinářského pořadu Prostřeno je bezplatný časopis 5+2, ale zde se jedná o standardní reklamu, kterou se nepřekračuje zákon. Zpětnou vazbou je půlstrana věnovaná v týdeníku kuchařské show, nebo upoutávky na seriály FTV Prima na Rádiu Impuls, které rovněž patří Andreji Babišovi.
Ten dostává i největší prostor v diskuzním pořadu Partie, kde měl možnost se k tématům vyjádřit 34 krát, oproti tomu třeba premiér Sobotka se objevil na obrazovce 23 krát. Podle FCM se jedná o jasné propojení ministra financí na tuto komerční televizi.
Stanovisko FTV Prima ani Lubora Černohlávka, zástupce šéfredaktora týdeníku Téma se nepodařilo získat.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner