Problémy před otevřením škol: Další rozepře Babiše a Plagy, mýty o nenakažlivosti dětí i nedostatek testů

ČTK

Ministr školství Robert Plaga, předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík a premiér Andrej Babiš | FOTO: ČTK

Vláda pravděpodobně od 12. dubna vrátí zpátky do lavic žáky prvního stupně základních škol a předškoláky do školek. Spolu s tímto rozvolněním je ale spojeno hned několik problémů.

Ministr školství Robert Plaga (za ANO) chce od příštího pondělí 12. dubna vrátit děti do škol. Plán návratu počítá s dětmi z prvního stupně základních škol a předškoláky do školek. Konkrétní podmínky bude vláda vyjednávat v úterý.

Rozvolnění by bylo na prvním stupni ZŠ spojeno s rotační výukou – děti by se střídavě učily na dálku a ve škole. Podle odborníků tento systém zásadně omezí šíření nákazy, dokonce až o 90 procent. Jenže předsedovi vlády Andreji Babišovi se tento nápad nezamlouvá.

archiv

Proti ministru Plagovi veřejně vystoupil v souvislosti s tímto rozhodnutím hned dvakrát – poprvé v Českém rozhlasu. „Nechápu, proč v mateřských školách se mají vracet jenom šestileté děti, proč první stupeň jde na rotaci, prohlásil. Kritiku pak zopakoval i v nedělním rozhovoru pro TV Nova. Proti jeho výtkám se však ohradila konzultační skupina ministerstva školství.

„Opět se bohužel setkáváme s tím, že premiér zpochybňuje závěry a kroky ministra školství. Stejně je tomu i v případě maturitních zkoušek. Sílí tak proto naše obavy, že záměrem premiéra je výměna na pozici ministra školství a instalace nového, který bude vůči myšlenkám premiéra Babiše vstřícnější,“ poukázali zástupci školských asociací na možný hlubší problém. Systém rotací podle nich funguje a zavedený ho mají i v jiných zemích, kde nákazu zvládají – mj. v Izraeli.

„Vysvětlit něco premiérovi je samozřejmě náročné. Poradní orgán vlády připravuje nějaké materiály pro ministerstvo. Myslím, že resort školství by se měl ještě více snažit tyto věci vysvětlit,“ uvedl pro Český rozhlas matematik a člen vládní skupiny pro epidemické situace René Levínský.

Jsou školy epidemicky bezpečné, nebo naopak?
Dalším problémem, se kterým se musí školy poprat, je často zmiňovaný mýtus o tom, že se vir nešíří mezi žáky na školách a ve školkách. Opak je pravdou. Nákaza se mladším ročníkům nijak nevyhýbá, což byl i důvod dočasného uzavření škol. Žáci mohli i nevědomky sloužit jako přenašeči. Svědčí o tom například výzkum provedený Cyrilem Bromem z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.

V únoru letošního roku vydal rozsáhlou analýzu. „S vysokou mírou jistoty lze tvrdit následující: od konce léta a během podzimu v ČR, ale i mnoha jiných zemích, stoupá incidence covidu-19 ve všech věkových skupinách, včetně dětí a mládeže,“ uvádí se v ní. Podle výzkumu se také hned po začátku školního roku prudce zvýšil počet nakažených u žáků 2. stupně základních škol a u žáků středních škol.

„Školy mohou být poměrně bezpečné prostředí, kde infekce zanesená zvenku spíš vyhasne. Mohou být naopak i nebezpečný rezervoár infekce, kde se covid šíří nepozorovaně, a masivně přetéká do okolní komunity. Trochu jinak řečeno, je naprosto zásadní, jaké ‚efektivní R‘ je uvnitř škol, a je také důležitá prevalence venku,“ zamyslel se ve své poznámce vědec z Oxfordské univerzity Jan Kulveit.

Zmiňuje také, že při vysoké hodnotě reprodukčního čísla R uvnitř škol a nízkého testování se ve školách může rozvinout masivní počet nakažených. Od žáků se nakazí jejich rodiče, kteří pak mohou nemoc šířit na další – třeba na seniory a rizikové skupiny.

Opak je ale podle Kulvieta nízké reprodukční číslo. „V režimu nízkého R uvnitř škol (např. 0,5) je nákaza do škol spíš zanášena, a uvnitř škol ‚uhasíná‘, dodává vědec a rozporuje tak slova předsedy vlády Andreje Babiše, který nastavování opatření podle čísla R kritizuje. „Já jsem to úplně nepochopil, proč najednou MeSES přichází s nějakým faktorem R podle okresů, řekl Babiš v rozhlasu.

Vláda musí řešit nedostatek testů
Jak uvádí prezentace ministerstva školství, stát může v příštích dnech bojovat o antigenní testy. Správa státních hmotných rezerv (SSHR) má ve svých skladech totiž podle Deníku N k dispozici jen 4,1 milionu testů, jež vystačí na pouhé dva týdny školního provozu v České republice. A to je velmi málo.

Aby se všechno stihlo, ministerstvo školství bude muset zajistit další testy. Což ale nebude jednoduchá operace, protože i při zajištění dalších 3,5 milionu od firmy Masanta nebude množství postačující – dle resortu je to zásilka na měsíc. Čtyři miliony aktuálních testů převezou hasiči do krajských distribučních center.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner