Ministr obrany Lubomír Metnar by prý neseděl ve vládě, kdyby nevěřil premiéru Babišovi. Nakolik ale věří vlivnému zbrojaři Jaroslavu Strnadovi, největšímu sponzorovi prezidenta Miloše Zemana? Jeho armádní zakázky provázejí komplikace, a to i po odchodu Metnarovy předchůdkyně Karly Šlechtové.
[ctete postid=“255008″ title=“Ministr Havlíček v roli mluvčího ANO aneb Kdo politikaří kolem auditu?“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/06/Havlíček-kokot-385×230.jpeg“ excerpt=“Mediální divize ANO objevila nového hlavního komunikátora. Toto místo zaujal ministr “ permalink=“https://forum24.cz/ministr-havlicek-v-roli-mluvciho-ano-aneb-kdo-politikari-kolem-auditu/“]255008[/ctete]
Lubomír Metnar poskytl rozhovor pořadu Interview ČT (5. 6. 2019), kde se vyjádřil i k aktuálním problémům Andreje Babiše. Potvrdil, že je loajálním mužem na svém místě. Na dotaz, zda věří svému nadřízenému ve sporu s Evropskou komisí ohledně auditní zprávy, odpověděl: „Kdybych nevěřil panu premiérovi, tak v té vládě nesedím.“ Zároveň věří argumentům, které slyšel nejen od šéfa ANO, ale i od jeho ministerských kolegů.
Strnadovo dědictví
Ministr obrany v testu loajality obstál, a dále se už vyjadřoval k chystaným velkým armádním nákupům. Zdědil totiž rezort po svých předchůdcích z ANO Martinovi Stropnickém a krátkém působení Karly Šlechtové ve velmi složitém stavu, a jeho hlavním zadáním je rozpohybovat zamrzlé zakázky vojenské techniky. Není to však tak jednoduché.
Součástí tohoto dědictví byly mimo jiné rozjednané obchody se společností Czechoslovak Group (CSG) zakladatele Jaroslava Strnada, který obří holding čítající desítky firem převedl na svého syna Michala. Loni přišel o lukrativní armádní zakázky na modernizaci houfnic a nákup mobilních radarů. Nyní se dostává do skluzu už několikrát odložený termín kontraktu na pořízení 62 obrněnců Titus za 6,56 miliardy korun.
Další odklad vozidel Titus
Jak zjistil server Euro (29. 5. 2019), smlouva na dodávku lehkých obrněných transportérů Titus měla být podle posledního slibu ministra Metnara podepsána letos v dubnu, ale k tomu nedošlo. Důvodem je prý finalizace textu smlouvy, kdy se čekalo na zpracování znaleckého posudku na cenu. K podpisu smlouvy má údajně dojít v létě, jenže podobné průtahy trvají už několik let.
S problémy se tato zakázka potýká dlouhodobě, a jak připomíná Euro, je vzorovým příkladem toho, kde jsou hlavní mezery rezortní vyzbrojovací sekce. O nákupu vozidel Titus bylo rozhodnuto už v roce 2015, když bez řádného tendru dostaly přednost před přeloučskými obrněnci Vega.
Kontrakt schválila vláda na návrh Stropnického v červenci 2017. Dodavatelem mělo být česko-francouzské konsorcium společnosti Tatra Trucks z holdingu CSG, na jejíž platformě mají být instalovány nástavby francouzské firmy Nexter Systems.
Bez bezpečnostní prověrky
Stropnický však podpis smlouvy odkládal kvůli složitému vyjednávání o podmínkách a ceně zakázky. Ke zlomu došlo po nástupu ministryně obrany Karly Šlechtové, která řadu rozjednaných kontraktů kvůli nesrovnalostem počátkem loňského roku pozastavila. Mezi nimi i projekt Titus.
Vyšlo totiž najevo, že Strnadova společnost Tatra Trucks nemá bezpečnostní prověrku, která je po novele zákona vyžadována u dodavatelů citlivých armádních zakázek. Nebyl to ovšem jediný armádní kontrakt, který dostal červenou.
K dalšímu obratu došlo až po vynucené rezignaci ministryně Karly Šlechtové, která ji přičítala nátlaku zbrojařské lobby. Jelikož problém s bezpečnostní prověrkou Tatry přetrvával, došlo u obrněnců k formální změně dodavatele na české straně. Nebude jím Tatra, ale společnost Eldis, vyrábějící radarové systémy, která byla nedlouho předtím rovněž začleněna do skupiny Czechoslovak Group.
Účelová klička
Ministru Metnarovi tento manévr vyhovuje. Jak ovšem uvedl deník Lidové noviny loni v září, ve zbrojařských kruzích se hovoří o obcházení pravidel. „Trochu to obcházení pravidel je,“ připustil tehdy pod podmínkou anonymity člen kolegia ministra obrany, které se zakázkou zabývalo.
Oficiálně je vše podle ministerstva obrany v pořádku. Eldis Pardubice je držitelem příslušné bezpečnostní prověrky a navíc má potřebnou licenci od společnosti Nexter Systems. Jenže skutečnost je taková, že Eldis je pouze formálním „papírovým“ prostředníkem, zatímco zakázku bude realizovat společnost Tatra bez bezpečnostní prověrky. Fakticky tak byl s posvěcením ministerstva obejit zákon.
Podobnému řešení „na hraně“ se chtěla exministryně Šlechtová vyhnout. Vzhledem k tomu, že se postavila do cesty některým miliardovým zakázkám zbrojaře Strnada, největšího sponzora loňské kampaně prezidenta Miloše Zemana a předtím jemu blízké Strany práv občanů, ztratila i dosavadní přízeň hlavy státu. Strnad udržuje s Hradem velmi úzké vztahy, prezident ho ocenil státním vyznamenáním Za zásluhy.
Vyřazení ze zakázky na radary
Šlechtová tyto vazby podcenila. Krátce po svém nástupu zrušila kvůli zjevné nevýhodnosti i chybějící prověrce zakázku na modernizaci 33 houfnic DANA za 1,27 miliardy korun bez DPH, kterou měla dodávat Strnadova společnost Tatra Trucks.
Mezi dalšími zakázkami, které nechala prověřit, se jako nejcitlivější ukázal kontrakt na dodávku osmi izraelských mobilních radarů MADR za 5 miliard korun bez DPH. Podílela se na ní společnost Retia, rovněž ze skupiny CSG. Kvůli „extrémně závažným nálezům“ zpravodajců se Šlechtová obrátila na Vojenskou policii, aby tuto rovněž několik let připravovanou zakázku prošetřila.
[ctete postid=“254280″ title=“Mezi premiérem Babišem a státními zástupci to vře. Dříve byli spojenci“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/06/Benešová-Zeman-385×230.jpeg“ excerpt=“Vztahy mezi premiérem Babišem a čelnými státními zástupci, kteří si šli donedávna na “ permalink=“https://forum24.cz/mezi-premierem-babisem-a-statnimi-zastupci-to-vre-drive-byli-spojenci/“]254280[/ctete]
Metnar měl mimo jiné za úkol tyto zakázky oživit. Do konce loňského roku chtěl dotáhnout i radary. Jenže kvůli nedořešeným problémům s vyšetřováním dospěl k závěru, že je pořídí přímo u izraelské vlády. Tedy bez výběrového řízení a se současným vyřazením Strnadovy firmy Retia. Mimochodem se s ní kvůli porušení smlouvy o spolupráci soudí americká společnost SARN. Ministr obrany se tak rozhodl kvůli „spekulacím a pochybnostem“ provázejícím původní zakázku.
Komplikace s některými miliardovými obchody CSG tak evidentně přetrvávají i po odchodu ministryně Karly Šlechtové.
„Může tam být samozřejmě souvislost se zbrojními zakázkami i zbrojními firmami v České republice. Snažila jsem se všechno zadávat transparentně, čistě, rozplétala jsem na ministerstvu obrany spoustu klientelistických sítí,“ zdůvodňovala loni svoje odstoupení. Podle ní tehdy „zbrojaři vyhráli“.
Jak se ale nyní ukazuje, dědictví některých Strnadových projektů je tvrdým oříškem i pro jejího nástupce Lubomíra Metnara.