Proč by měl stát zachraňovat firmu, kterou vlastní pan Šimáně a Číňané?

ČTK

Spolumajitel skupiny Smartwings Jiří Šimáně | FOTO: ČTK

Česká letecká společnost Smartwings potřebuje získat od státu půjčku nebo záruku za komerční úvěr ve výši 1,7 až dvě miliardy korun. Mladé frontě Dnes (MfD) to řekl spolumajitel a předseda představenstva společnosti Jiří Šimáně. Firma podle něj skončí, pokud garanci nezíská v řádu týdnů. Teď je otázka, proč by mělo tak vadit, že skončí nějaká firma.

O všelijakém zachraňování Smartwings už se mluví nějakou dobu. Kromě toho, proč by se měla zachraňovat tato firma a ne nějaké jiné, se objevují ještě další otázky.

Pro deník FORUM 24 o tom psal 18. května Jaroslav Kmenta: „Nápad, aby stát zachránil soukromou leteckou společnost Smartwings, bych neváhal nazvat pokusem o podvod. A vůbec by nebylo od věci, aby případ pečlivě sledovaly vrchní státní zastupitelství a policejní útvar NCOZ. Jde tu totiž opět o jasný střet zájmů premiéra Andreje Babiše. Jeho svěřenské fondy spoluvlastní prostřednictvím finanční skupiny Hartenberg letecké opravny Avia Prime. Tento podnik přitom servisuje letouny společnosti Smartwings. Babišova opravna je tak svázaná s firmou Smartwings jako obchodní partner. Když nebudou stroje Smartwings létat a nebudou domovsky v ČR, ztratí opravny svěřenských fondů Andreje Babiše důležitého referenčního zákazníka.

FORUM 24

Andrej Babiš pomoc státu soukromé firmě Smartwings osobně podporuje a velmi o ni stojí. Ve vládě to dostali za úkol ministryně financí Alena Schillerová a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Proti se zatím postavil jen ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Babišova iniciativa se nelíbí opozici ani expertům. Podle nich nedává státní pomoc soukromým aerolinkám racionální smysl.“

Věc se nelíbí ani šéfovi lidovců Marianu Jurečkovi, který zde 29. května napsal: „Smartwings není strategický podnik. Nezajišťuje, tak jako např. italská Alitalia, vnitrostátní leteckou dopravu. Je to prostě jeden z mnoha soukromých dopravců, který létá z Prahy. Letecký byznys je silně konkurenční, jakékoliv volné místo se okamžitě obsadí, proto není nutné se obávat toho, že se z Prahy i z dalších regionálních letišť nebude létat. V únoru 2012 zkrachoval maďarský národní dopravce Malév, a přesto letiště v Budapešti až do pandemie rostlo rychleji než pražské letiště Václava Havla. A samozřejmě Maďaři stále mají možnost létat na dovolené. Navíc velká část byznysu Smartwings probíhá v zahraničí, a v tuto chvíli by stát na sebe vzal odpovědnost za společnost, která létá pro dovolenkáře v Polsku, v Kanadě a v jiných zemích. Jak to vysvětlit českému daňovému poplatníkovi, to vážně nevím.“

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Je tohle opravdu nějaký „národní přepravce“? Čím je národní? A dvě miliardy, to jsou dva tisíce milionů. Kolik firem, kterým hrozí zánik, by se za ty peníze dalo zachránit? Jistě, je řeč o úvěru. Dostal by ho také někdo jiný? Možná by se neviditelná ruka trhu mohla jednou nechat řádit.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner