Prodej nemovitosti pod cenou zažil každý desátý Čech, ukázal průzkum

archiv

Maxima Reality | FOTO: archiv

Ceny nemovitostí v Česku dlouhodobě rostou, přesto má 10 % Čechů osobní zkušenost s prodejem pod cenou. Za nižší než tržní cenu prodali byt nebo dům nejčastěji proto, aby prodej urychlili. Aktuálně má z prodeje pod cenou obavu 45 % dotázaných, přitom ve většině případů k němu vůbec nemusí dojít. 

Na zkušenosti Čechů s prodejem nemovitostí se zaměřil nový průzkum pražské realitní kanceláře MAXIMA REALITY. Výsledky překvapily i makléře – desetina dotázaných uvedla, že mají zkušenost s prodejem nemovitosti pod cenou. Více než polovina lidí (51 %) potom zná někoho, kdo zažil totéž, u zhruba pětiny dotázaných (21 %) k tomu došlo v rámci rodiny. 

„Není to vůbec dobrá vizitka pro český realitní trh. Často jsou prodávající úplně zbytečně tlačeni prodat za nižší cenu,“ kritizuje praktiky v realitní branži Vladimír Zuzák, ředitel pražské MAXIMA REALITY. Jako nejčastější důvody pro prodej pod cenou přitom dotázaní uvedli snahu urychlit prodej (44 %), potřebu okamžité hotovosti (21 %) a špatné nacenění nemovitosti (10 %).

Jak odhalit špatné nacenění nemovitosti

Situace s odhady tržní ceny se na realitním trhu hodně zlepšila. Za spolehlivý odhad si ještě nedávno účtovali certifikovaní odhadci přemrštěné částky. Majitelé tak často nepřišli na špatně stanovenou cenu, protože jim chybělo nezávislé srovnání. Dnes už existují weby, které usilují o zpřehlednění situace na trhu s realitami a vypracovávají odhady bytů i domů zdarma. Třeba tady dělají odhady podle cenových map a údajů z katastru. Stačí zadat e-mail, kam chcete odhad poslat. Každý si tak může kdykoli ověřit, jestli neprodává pod cenou.

Půlku z ceny můžete získat předem

Nikdo by neměl tratit na prodeji jen proto, že potřebuje část peněz hned,“ upozorňuje Vladimír Zuzák z MAXIMA REALITY. Podle průzkumu se přitom pětina lidí dostala při prodeji do patové situace, kdy potřebovali okamžitou hotovost. Stává se to běžně při stěhování do většího nebo výměně nemovitosti. Jakmile si vyberete nové bydlení, musíte urychleně zaplatit rezervační poplatek nebo zálohu, která u novostaveb dosahuje až 20 % ceny bytu.

I tyto situace už dnes mají řešení. „Dokážeme vyplatit klientům 50 – 80 % předem. Tak se zbavíme časového tlaku, takže prodáme za maximální možnou cenu a vyplatíme klientům zbytek peněz,“ vysvětluje Zuzák (podívejte se, jak to funguje). Zájem o peníze předem roste v posledních týdnech, kdy prodávající navíc stresuje blížící se ekonomická krize. Nabídka nemovitostí navíc značně převyšuje poptávku, takže trvá déle sehnat zájemce o koupi.

Jak urychlit prodej a zachovat vyšší cenu

Vůbec nejčastěji se prodává pod cenou, aby se prodej urychlil, jak uvedlo 44 % dotázaných. V průměru trvá prodej bytu tři měsíce, prodej rodinného domu potom minimálně šest měsíců. První zájemci by se ovšem měli ozvat do dvou až tří dnů po zveřejnění inzerátu. Jinak je někde problém – často jde o přemrštěnou cenu, ale na vině může být i chyba v inzerátu, málo atraktivní fotky apod. Tohle je 5 nejhorších chyb, které zdržují prodej bytu.

Jak z toho ven? Abyste se vyhnuli prodeji pod cenou, zásadně nedovolte makléři, aby sám snižoval cenu pro nedostatek zájemců. „Vždy si pohlídejte ve zprostředkovatelské smlouvě, že se cena nesmí snižovat bez vašeho písemného souhlasu. Jedině pak máte šanci vyzkoušet všechny další triky, než přistoupíte k prodeji pod cenou,“ radí Vladimír Zuzák. Makléři z MAXIMA REALITY mají dobré zkušenosti s designérskými úpravami bytů před prodejem, které dokážou prodej zrychlit a ještě cenu navýšit (říká se tomu homestaging).

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner