Prokremelské propagandistické televizi zavřeli účty v britské bance

Ruské státní televizní společnosti Rossija segodňa, známé i pod zkratkou RT podle dřívějšího názvu Russia Today, byly v Británii zavřeny všechny bankovní účty, a to bez možnosti odvolání proti tomuto rozhodnutí. Oznámila to šéfredaktorka Margarita Simoňjanová, podle které jde o útok na svobodu slova. RT je zaměřena na propagaci politiky Kremlu v zahraničí. Agentura TASS dala uzavření bankovních účtů do souvislosti s prohřešky stanice vůči britským pravidlům vysílání, sama stanice tvrdí, že jí britská banka důvody svého postupu neobjasnila.

„Zavřeli nám účty v Británii. Všechny učty. Proti rozhodnutí se nelze odvolat. Ať žije svoboda slova!“ napsala na twitteru Simoňjanová. Uvedla, že nezná důvody, později však portálu RBK naznačila, že může jít o součást nových britských sankcí proti Rusku. Přesto RT doufá, že se jí činnosti v Británii podaří zachovat.

„Zdá se, že Londýn při odchodu z Evropské unie ponechal v Evropě své závazky ohledně svobody slova. Jak se říká, do nového života se musí vstoupit bez škodlivých zlozvyků,“ poznamenala na twitteru mluvčí ruské diplomacie Marija Zacharovová.

Ruská agentura TASS v této souvislosti připomněla, že britský regulátor Ofcom odhalil v několika programech RT porušení britských pravidel vysílání. Například v dokumentu o ukrajinských uprchlících shledal porušení zásady objektivity. Další výhrada se týkala pořadu o odhalování pravdy, podle kterého britská televize BBC v reportáži o použití chemických zbraní v Sýrii zinscenovala jeden z okamžiků tragédie a také v jednom interview zaměnila napalm za chemické zbraně. Podle regulátora RT zveličila význam vyšetřování těchto nepřesností, a tím uvedla diváky v omyl.

Sama stanice na svém anglickém webu uvedla, že zavřeny byly její konta v britské bance The National Westminster Bank, která „po pečlivém zvážení“ informovala britskou odbočku RT, že napříště nebude jejím klientem, a to bez dalšího vysvětlení. Jen s dovětkem, že rozhodnutí se týká celé skupiny Royal Bank of Scotland Group a nepodléhá diskusi.

Vztahy mezi Moskvou a Londýnem jsou napjaté kvůli Sýrii a Ukrajině. Šéf britské diplomacie Boris Johnson minulý týden rozhněval Rusko výzvou k veřejnosti, aby před ruským velvyslanectvím protestovala proti ruským náletům na syrské město Halab.

Televize Russia Today vznikla v roce 2005 a od prosince téhož z roku vysílá z Moskvy po 24 hodin denně v angličtině. Od počátku je šéfredaktorkou stanice Simoňjanová. V Británii vysílá RT UK z londýnského studia od konce října 2014.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner