
FOTO: Archiv

Miloš Zeman v jednom ze svých posledních rozhovorů prohlásil, že pravomoci přímo voleného prezidenta by se měly zvýšit. Konkrétně by měl získat zákonodárnou iniciativu a jeho veto by mělo být přehlasovatelné většinou 120 hlasů (namísto současných 101).
Myslíte si, že o takových změnách lze uvažovat?
Jan Kysela
Ústavní právník
Uvažovat lze o jakékoli změně, tuhle nepovažuji za správnou. Když se Miloš Zeman odvolává na to, že prezident přišel o zákonodárnou iniciativu kvůli Václavu Havlovi, tak má do jisté míry pravdu, jenomže prezident tehdy místo zákonodárné iniciativy získal právo veta. Mít právo veta a zákonodárnou iniciativu v tomto ohledu není úplně koncepční. Mít právo veta tak kvalifikované, jak o tom Miloš Zeman mluví, je ještě ve větší míře spojeno s potenciálním problémem. Pokud uvážíte, že přímo volený prezident republiky nemusí mít v zásadě nic společného s politickou reprezentací, která sedí v parlamentu, a může být vynesený nějakou negativní emocí, tak představa, že vláda k tomu, aby mohla vládnout, bude potřebovat třípětinovou podporu v Poslanecké sněmovně, aby mohla přehlasovávat sérii prezidentských vet, znamená, že systém vládnutí, který u nás není úplně efektivní, by se mohl zadrhnout. Veto mi připadá úplně neobhajitelné a u návrhu na zákonodárnou iniciativu je to otázka. Máme to tak, že prezident republiky je koncipován nikoli jako nositel nějakých politických iniciativ, ale spíš jako orgán moderační, kontrolní, vyvažující a tomu v zásadě to veto svědčí. Ve chvíli, kdy z prezidenta republiky učiníte nositele zákonodárné iniciativy, tak ho posunete směrem, který odpovídá přání Miloše Zemana, ale rozhodně neodpovídá tomu, proč máte prezidenta v ústavním systému.
Aleš Rozehnal
Právník
Odpůrci tohoto návrhu budou jistě uvádět, že pravomoci jednotlivých složek státní moci v ústavě jsou vyvážené a že by to tuto vyváženost narušilo. To však není zcela pravda. I při nezměněném textu ústavy dochází a bude docházet k přetahování se o moc mezi Poslaneckou sněmovnou a Senátem, mezi parlamentem a vládou či mezi vládou a prezidentem. Odkaz na ústavní obyčeje také není přiléhavý, protože kvůli zavedení přímé volby prezidenta a extenzivnímu Zemanově výkladu pravomocí prezidenta se tyto obyčeje…
Přečetli jste část exkluzivního obsahu
pro předplatitele Týdeníku FORUM
Pokračujte dál ve čtení přihlášením do čtenářské zóny. Online verze článku je dostupná pouze pro předplatitele digitální verze předplatného.