
Ruské letadlo Bajkal FOTO: commons.wikimedia.org/CC AS 4.0/Uzga1939
FOTO: commons.wikimedia.org/CC AS 4.0/Uzga1939

Výroba letadel LMS-901 Bajkal bude ukončena, protože práce „se dostaly do slepé uličky“, oznámil vicepremiér a zplnomocněný zástupce prezidenta v Dálnovýchodním federálním okruhu Jurij Trutněv. Zprávu přinesl web Meduza.io.
Podle Trutněva práce na vývoji malého letadla, která probíhala v Rusku, „uvázla na mrtvém bodě, což znamená, že letadlo Bajkal se u nás neočekává“. „Nyní se budeme muset z této situace dostat repasováním letadel An-2,“ řekl Trutněv během zasedání výborů ve Státní dumě.
Dodal, že „malá letadla bohužel prakticky neexistují“.
Letadlo Bajkal mělo nahradit zastaralé letouny – zejména jednomotorový dvouplošník Antonov An-2, který prvně vzlétl v srpnu 1947, což je už osm desetiletí, a dodnes se používá i u nás pro výcvik parašutistů. Když bylo zřejmé, že se vývoj letadla Bajkal protahuje, rozhodli se v Rusku AN-2 modernizovat a dát mu nový motor.
Tender na vývoj letadla Bajkal v roce 2019 vyhrála společnost Bajkal Inžiniring, dceřiná společnost Uralského závodu civilního letectví. Dodávky letadel měly začít v roce 2025. V září 2024 Vladimir Putin na Východním ekonomickém fóru prohlásil, že „musíme stavět vlastní letadla, spolehlivá, kvalitní a v potřebném množství“, a požádal o urychlení vývoje osobní verze letadla Bajkal.
Týden po Východním ekonomickém fóru Trutněv prohlásil, že po Putinově požadavku na urychlení vývoje „letadlo zlevnilo na polovinu“ – podle jeho slov se cena snížila z 455 milionů rublů na „něco kolem 260 milionů“. Kromě toho, jak řekl Trutněv, se zkrátila délka požadované vzletové a přistávací dráhy pro Bajkal – je nyní třikrát kratší. Dodal, že letadlo vzlétne v roce 2026 „v té či oné verzi“. Nyní se zdá, že nevzlétne nikdy.
Západní sankce po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022 těžce zasáhly ruské civilní letectví. Aerolinky, závislé na letadlech Boeing a Airbus, čelí nedostatku náhradních dílů, protože výrobci a leasingové firmy přerušili dodávky a technickou podporu. Rusko nemá kapacity na výrobu vlastních moderních letadel a sovětské stroje jsou zastaralé. Aerolinky obcházejí sankce „kanibalizací“ dílů ze starších letadel, necertifikovanými opravami v Íránu či používáním padělaných součástek, což zvyšuje bezpečnostní rizika. Aeroflot například nařídil nezapisovat závady, aby udržel stroje v provozu. Letový provoz klesl – z 544 letadel Airbus a Boeing v roce 2022 jich už o pouhý rok později létalo 467.
Lety jsou omezeny na „spřátelené“ země jako Turecko či SAE, protože vzdušný prostor EU a USA je pro ruské dopravce uzavřen. Sankce také způsobily zpoždění, zrušení letů a ohrožují dlouhodobou udržitelnost odvětví.