Všechna sídla, která má ruský prezident Vladimir Putin k dispozici, byla propojena železniční tratí a v blízkosti Putinových obydlí byly postaveny zvláštní zastávky, odkud se lze takřka nepozorovaně přemístit. Nemusí tak k cestování z hlavního města Ruska používat letadla, která jsou podle odborníků na rozdíl od vlaku jednodušeji sledovatelná pomocí špionážních družic.
Jak zjistil ruský nezávislý investigativní server Projekt, postavilo Rusko pro svého vůdce tajnou železnici se sítí stanic do jeho sídel, aby nemusel cestovat letadlem. Projekt objevil a zmapoval nejméně trojici míst, která s Putinovou tajnou železniční dráhou souvisejí.
Na podzim loňského roku se reportérovi Projektu podařilo objevit střeženou železniční stanici s přistávací plochou pro vrtulníky u obce Dolgije Borody, jež je nejbližším obydleným sídlem u Putinovy oblíbené rezidence Valdaj, na území Valdajského národního parku. Když se reportér přiblížil k střeženému nádraží, byl ochrankou vykázán.
„Dříve byla železnice u Valdaje v hrozném stavu, dalo se po ní jet maximálně 15 až 25 kilometrů za hodinu. Když začali připravovat železnici pro Valdajovu rezidenci, opravili některé části stávajících kolejí, kde měl Putinův vlak jezdit, ale neopravili úseky, kde jezdit neměl,“ řekl reportérovi jeden ze strojvedoucích, který na trase mezi Moskvou a Petrohradem jezdil. Satelitní snímky ukazují, že železnice pro Putina byla postavena v roce 2019.
O několik let dříve vznikla stanice Novo-Ogarevo, jež leží jen 400 metrů od Putinovy rezidence v Moskevské oblasti. Pozemky, na nichž stanice stojí, byly rozhodnutím tehdejšího premiéra, nynějšího aktivního Putinova propagandisty Dmitrije Medveděva, vyvlastněny ve prospěch ministerstva vnitra. Objekt stanice je ukryt za vysokým plotem, na němž jsou na každých deseti metrech umístěny bezpečnostní kamery.
Třetí stanice se objevila okolo roku 2017 v sídle Bočarov Ručej v Soči. Zde vyrostlo nové nástupiště a nová slepá kolej, která je od normálních kolejí, po kterých jezdí běžné vlaky, oddělena vysokým neprůhledným plotem.
Putinův vlak má mít svoje depo v centru Moskvy na Kalančevském nádraží, kde funguje uzavřená stanice pro VIP, ke které byla v roce 2017 přistavěna nová silnice až k nástupní rampě.
Obrněný prezidentský speciál patří společnosti Grand Service Express, která má patřit Putinovu blízkému příteli Juriji Kovalčukovi. Ruský prezident začal tento způsob dopravy využívat v souvislosti s rozpoutáním agrese vůči Ukrajině. Vlak je totiž podle odborníků na rozdíl od letadla hůře sledovatelný pomocí špionážních družic.
Odjezd vlaku i jeho pohyb na kolejích není předem nikomu ohlašován a v případě vyjetí na trať má vždy absolutní přednost před každou soupravou, aby mohl jet maximální možnou rychlostí a bez jakýchkoliv zastávek. Na první pohled je od běžných vlaků k nerozeznání, vagony jsou šedivé a jsou označeny i stejným šedivým pruhem, jak je to na ruské železnici běžné. Poznat jej lze jen podle zvláštních pouzder, která zakrývají speciální radiové antény na střechách vozů. Soupravu tvoří speciální vagon s ložnicí a pracovnou pro jednání, vůz pro personál a vůz zajišťující komunikaci.
Putin není prvním autoritářským vůdcem, který podobný vlak využívá. V současné době se stejným typem dopravy přesouvá severokorejský prezident Kim Čong-un, svůj pancéřový vlak však měli v historii i Stalin, Hitler a další nacisté včetně Himmlera či Göringa.