Rada České televize zamítla 500stránkovou stížnost proruských aktivistů

Printscreen: Česká televize

Předmětem 500stránkové stížnosti proruských aktivistů je zpravodajství České televize o anexi Krymu, bojích na východní Ukrajině či o sestřelení letu MH 17. | FOTO: Printscreen: Česká televize

Rada České televize ve středu odmítla jako nedůvodnou rozsáhlou stížnost na zpravodajství veřejnoprávní televize o ruské agresi na Ukrajině. Terčem rozsáhlé kritiky zpravodajství ČT za poslední dva roky, rozvedené na 495 stránkách textu, je způsob informování o předloňských událostech na kyjevském Majdanu, ruské anexi Krymu, bojích na Donbasu, sestřelení malajsijského letu MH 17 a údajné zatajování či zkreslování informací.

Stěžovatel se u vedení televize domáhá omluvy, jejíž text mu dokonce doslovně předepisuje. Text stížnosti byl na jaře po částech zveřejňován na proruských serverech a blozích, v dubnu byl pak na flash disku předán Radě ČT. Podle informací serveru ECHO24.cz podal stížnost Petr Pražák z Hradce Králové. Odborníci se však shodují v názoru, že jde ve skutečnosti o práci několika autorů s vazbami na ruskou propagandu.

[ctete-foto]55616[/ctete-foto]

Se zamítavou odpovědí na stížnost nesouhlasili z celé patnáctičlenné rady jen bývalá poslankyně za KSČM Ivana Levá a zakladatel Sdružení levicové teorie, levicový filozof Michael Hauser. Ten už před projednáním stížnosti kritizoval generálního ředitele ČT Petra Dvořáka v debatě k jeho ročnímu bonusu právě za údajné účelové zkreslování zpravodajství o událostech na Ukrajině, uprchlické krizi či za „nálepkování“ řecké Syrizy jako krajní levice. Své dlouhodobé výhrady ke zpravodajství připoměla i komunistka Levá. Bonus pro šéfa ČT ve výši desetinásobku měsíčního platu se přitom řídí konkrétními pravidly a plněním zákona.

Radní Zdeněk Šarapatka označil v ostré výměně názorů jejich kritiku za osobní politickou preferenci a ideologickou vstřícnost kremelské propagandě, které nemají v činnosti Rady České televize ani v hodnocení výkonu jejího managementu co dělat.

Ve střetu s Hauserem publicista upozornil na tvrdý tlak, který putinovská propaganda vyvíjí na veřejnoprávní televizi prostřednictvím proruských médií, demonstrací na Kavčích horách a části českého politického establishmentu ve snaze zastrašit redakci zpravodajství České televize. „Redaktoři České televize jsou vystaveni tvrdému a systematickému tlaku propagandy, která se snaží dehonestovat práci ČT a zejména zpravodajství,“ řekl Šarapatka. Oběma radním připomněl, že rada hájí zájmy i těch televizních koncesionářů, kteří si propagandu ve veřejnoprávním vysílání nepřejí.

Poté rada rozhodla, že nedošlo k porušení zákona ani Kodexu České televize, a proto se stížnosti již dál nezabývala a přešla k dalším bodům programu.

Televizní rada na středečním výjezdním zasedání v Brně projednala zprávu o hospodaření veřejnoprávní televize a přijala změny jejího statusu. Radní se v Brně seznámili s novým televizním areálem, který nahrazuje zastaralé zázemí České televize v centru jihomoravské metropole. Výstavbu moderního televizního komplexu v brněnské Líšni za 274 milionů korun provázela v minulosti dokonce personální změna na postu ředitele brněnského studia ČT. Teprve po odchodu Karla Buriana, který byl v souvislosti se stavbou kritizován, ji dokončil prozatímní ředitel Jan Souček. Toho včera po personálním provizoriu potvrdili radní ve funkci na příští čtyři roky.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner