Škoda v příslovečných za 5 minut 12 pohrozila, že vycouvá ze sponzoringu nadcházejícího hokejového šampionátu, pakliže se bude konat v Bělorusku. Demonstranti i širší veřejnost ji za to okamžitě začali oslavovat a, světe, div se, pořadatelé následně oznámili, že mistrovství uspořádají jinde. Pro Česko jde o mimořádně významný signál, že s principiálními postoji lze měnit věci k lepšímu, a že dokonce mohou mít i dobrý vliv na vnímání značky.
Mezinárodní federace ledního hokeje v pondělí upustila od záměru uspořádat šampionát v Bělorusku. Stalo se tak po četných protestech utlačovaných Bělorusů a hlavně poté, kdy mistrovství opustila trojice hlavních sponzorů Tissot, Nivea a konečně i Škoda. Jmenované značky včetně české automobilky se díky tomu dočkaly vlny sympatií jak přímo od demonstrujících Bělorusů, tak i prostřednictvím vzkazů na sociálních sítích.
Bělorusové v Petrohradu drží protest 162. den. Dnes ale s malou změnou. S hodinkami Tissot, holením Nivea a před…ŠKODOU🇨🇿 👍 a děkují :) pic.twitter.com/SweCER98ZP
— Roman M🐦 (@Fbeyeee) January 17, 2021
„Hrdým partnerem Mistrovství světa v ledním hokeji jsme už 28 let. Zároveň ale důsledně dodržujeme a prosazujeme všechna lidská práva. Proto Škoda odstoupí z pozice sponzora MS v ledním hokeji IIHF 2021, pokud bude Bělorusko potvrzeno jako jeho spolupořadatel,“ oznámila v sobotu česká automobilka s dovětkem: „Snad to pohne i IIHF, aby mistrovství přesunula, to by Lukašenka a jeho režim celkem bolelo.“
Stalo se. Následovala série útoků anonymních účtů na sociálních sítích předhazujících předmětné automobilce působení v Číně (Škoda tam má výrobní závody pro tamní trh). Zjevná snaha relativizovat její principiální postoj se ale podle všeho minula účinkem. Rozdíl mezi působením na trhu nějaké země a přímým financováním prestižní události světového dosahu, jakou hokejové mistrovství světa ze své podstaty je, zjevně každý dobře chápe, a že diktátoři těchto akcí zneužívají ke zlepšování vlastního obrazu, je nad slunce jasné. Ani řeči o tom, že do sportu (kultury, vědy apod.) se nemá „míchat politika“, proto nemohou z pořadatelů ani sponzorů sejmout jejich díl odpovědnosti.
Hrdým partnerem Mistrovství světa @IIHFHockey jsme už 28 let. Zároveň ale důsledně dodržujeme a prosazujeme všechna lidská práva. Proto #SKODA odstoupí z pozice sponzora MS v ledním hokeji IIHF 2021, pokud bude Bělorusko potvrzeno jako jeho spolupořadatel. pic.twitter.com/HnawTO5ZrE
— skoda.cz (@skodacz) January 16, 2021
Reální uživatelé na sociálních médiích Škodu vyzdvihovali, často ovšem s tou výhradou, že si dala na čas a svůj principiální postoj zaujala až po demonstracích u jejího běloruského sídla a poté, kdy tak učinil švýcarský výrobce hodinek a německý výrobce kosmetiky. To ale na českého sponzora byli příliš příkří. Po relativizaci hodnot, kterou nejen Česká republika v posledních letech prošla, každý takovýto morální postoj zaslouží ocenění, protože vrací do české společnosti poslední dobou poněkud odstrčenou hodnotu, kterou je ochrana lidských práv.
Zdaleka ne všechny firmy totiž tyto postoje zaujímají a některé v obavě o své rizikové investice dokonce podkopávají opatření proti bezpráví. Český výrobce potravin Hamé v minulosti napadl sankce, které Evropská unie v reakci na násilnou anexi Krymu uvalila na Rusko. „Sankce neprospívají nikomu, nic se nezměnilo, nebudu jejich zastáncem,“ zpochybňoval v rozhovoru pro DVTV nátlak evropských zemí na agresivní putinovský režim kvůli napadení Ukrajiny generální ředitel Hamé Martin Štrupl, jehož firma přijímá dotace z unijních fondů i ze Státního zemědělského intervenčního fondu. Štrupl v souladu s propagandou Kremlu vydává přetrvávající okupaci za důkaz nefunkčnosti sankcí, jejichž zamýšlený účel se ovšem v podobě upadající popularity Vladimira Putina naplňuje docela slušně.