Bývalá primabalerína baletu moskevského Velkého divadla Anastasia Voločkovová vyvolala v Rusku velké pozdvižení. Za pomůcku pro strečink si totiž vybrala podle tamních médií památný letoun a hrozilo jí policejní vyšetřování. Kauza se již řešila i v nejvyšších kruzích. Rozhořčeně se o ní vyjadřoval první místopředseda výboru pro obranu Státní dumy Alexej Žuravlev. Voločkovová se brání tím, že šlo jen o maketu.
Bouři nevole vyvolala Voločkovová poté, co se nedaleko filmového studia Mosfilm vyfotografovala s jednou nohou vysoko zdviženou na křídlo makety stíhacího letadla Lavočkin La-5, které Rusové využívali během druhé světové války. Fotografii opatřenou komentářem „Ani den bez pohybu“ zveřejnila na sociální síti.
Její fanoušci pro to ovšem vůbec neměli pochopení. Zasypali ji nenávistnými komentáři a obvinili ji, že znesvětila symbol Velké vlastenecké války. Požadovali policejní vyšetřování, ve kterém by světoznámé tanečnici hrozily až tři roky za mřížemi za znesvěcování symbolů ruského hrdinství. Podle nich se totiž jednalo o skutečný letoun, drahocenný památník vzdušných bojů nejen nad Ruskem. Ve skutečnosti však šlo o filmovou maketu využitou při natáčení filmů jako Dva kapitáni, Bojovali za vlast či Moskevské nebe.
Fotografie rozhořčila také prvního tajemníka výboru pro obranu ruské Státní dumy Alexeje Žuravleva, který patrně rovněž nepoznal, že se jedná o maketu, nikoli o skutečnou zbraň. „Jsou známy případy, kdy tanky z podstavců na Donbasu byly nastartovány a použity k zamýšlenému účelu. A samozřejmě i letadlo může být funkční, na rozdíl od polozapomenuté baletky, která se snaží všemi možnými způsoby připomenout. Položíte nohu na křídlo a letadlo vzlétne. A protažení se zvýší o několik kilometrů,“ zasnil se Žuravlev.
Inkriminovaná fotografie, která urazila ruský lid
K případu se nakonec musela vyjádřit sama Voločkovová. „Nesmím zveřejňovat své fotografie na svých sociálních sítích? Pokud by to bylo nedůstojné, nezveřejnila bych to. Švih mé štíhlé nohy ve zlatých kalhotách vás všechny vzrušil. Zbláznili jste se, dobří lidé?“ řekla Voločkovová s tím, kde fotografii pořídila. Zdůraznila rovněž, že je ruskou patriotkou, která už léta objíždí svět a zve své krajany zdarma na svá vystoupení a že v Rusku zůstala, navzdory současné „těžké situaci“.
I když se nyní vyjádřila diplomaticky, Voločkovová si dříve dovolila leccos. Odsoudila například ruskou anexi Krymu a prohlásila, že Krym byl a je ukrajinský. Svého exmanžela, producenta Igora Vdovina i Jevgenije Prigožina označila za Putinovy politické prostituty. (Originální článek dnes již byl stažen, existuje ovšem nadále ve webových archivech, pozn. red.)
Balet Velkého divadla označila pro změnu Voločkovová za dřívější nevěstinec pro ruské oligarchy a popsala praxi, kdy baletky dostaly angažmá, jen pokud jim neodmítly poskytovat sexuální služby. Navíc vysoudila od divadla samotného odškodné za poškození pověsti, když byla propuštěna kvůli svým údajně „nadměrným“ rozměrům.