Reportér Ray Baseley dokumentuje válku na Ukrajině. FOTO: FORUM 24/ Ray Baseley
FOTO: FORUM 24/ Ray Baseley
KOMENTÁŘ / Není to tak dávno, co jsem psal o tom, že ruská armáda začala útočit na ukrajinskou dálnici spojující Cherson s Mykolajivem a hrozí odříznout ikonické město na jihu země od potřebného zásobování. Situace se od té doby zhoršila, protože ruské dronové jednotky začaly nově ničit civilní automobily také na rychlostní komunikaci spojující důležitá města Izjum a Slovjansk v Doněcké oblasti. Zemřít na nich na obou je nově velice snadné. A nepochybně nezůstane jen u těchto dvou důležitých dopravních tepen.
Taktika absolutního zničení obyvatelnosti veškerých dostupných území, která Rusové hodlají obsadit, ale která dosud zcela neovládají, začíná být jasnější než slunce. Vyšla najevo i poté, co Max Strel, předseda městské rady více než 40tisícového města Izjum v Doněcké oblasti na Ukrajině, zveřejnil na svém účtu na sociální síti Facebook varování, že klíčová dálnice spojující jeho město s dvojicí metropolí Slovjansk a Kramatorsk čelila v noci masivní a ničivé aktivitě ruských FPV dronů.
„Vážení obyvatelé Izjumu! Důležitá informace. Byla zjištěna vysoká aktivita práce nepřátelských FPV skupin na trase Izjum-Slovjansk, zejména v nočních hodinách. Bohužel během minulé noci poškodili několik automobilů. V souvislosti s tím je po západu slunce žádoucí nepohybovat se tím směrem bez naléhavé potřeby a vyhledat si alternativní cesty a silnice,“ varoval radní své spoluobčany.
Jeho zpráva tím v zásadě navazuje na analýzu bývalého poslance a důstojníka ukrajinské vzdušné rozvědky Ihora Lucenka, který citoval informace o tom, že s rostoucím dosahem běžných a dostupných FPV dronů budou útoky na dálnice i města přibývat, a vyzval ukrajinskou vládu, aby toto nebezpečí co nejdříve začala řešit. V ohrožení se totiž ocitají dálnice v Chersonské, Doněcké i Charkovské oblasti. Dronové útoky hlásí i Sumská oblast a v podstatě se budou brzy týkat všech přífrontových oblastí (rozuměj, ukrajinských „krajů“) a měst, v nichž žijí miliony lidí.
Přestože ruské jednotky nekontrolují jejich území, takřka nic jim nebrání v tom, aby jejich dronové jednotky nezačaly útočit paušálně na veškerý silniční provoz až desítky kilometrů od frontové linie. Rusové dlouhodobě demonstrují, že je jim zcela jedno, zda zasáhnou vojenskou techniku, nebo civilní vozidla, ať už jde o dodávky, autobusy, nebo o osobní automobily. Tak či onak způsobí Ukrajincům těžkosti.
Ukrajinští civilisté se učí používat zařízení o velikosti vysílačky, která mohou identifikovat, že se na ně ruský dron chystá zaútočit. Tato zařízení jim mohou zprostředkovat signál blížícího se útočného dronu. Vidí doslova totéž, co jeho operátor. Pokud útočí, mohou se pokusit vozidlo ukrýt, nebo ho alespoň opustit. Dosah těchto zařízení je však omezený, a sama o sobě nemohou nijak narušit případný útok. Řada dronů pak může dlouho na zemi vyčkávat, než se vozidlo přiblíží, a zaútočí až pak, někdy patrně i s pomocí umělé inteligence a skoro úplně bez nutnosti lidské kontroly.
Celkově se zdá být zřejmé, že Rusové již během ukrajinské invaze do Kurské oblasti v loňském roce objevili nový a účinný způsob, jak silně znepříjemnit život nejen ukrajinským obráncům, ale i civilistům. Silnice vzdálené desítky kilometrů od nejbližší ruské pozice nebyly nikdy úplně bezpečné, ale nyní se jízda po nich může proměnit ve skutečnou ruskou ruletu.