Ruské národní dopravní letadlo nikdo nechce. Jen státní Aeroflot

Letadlo se dá postavit, ale jak to zařídit, aby si ho někdo koupil? (youtube)

Letadlo se dá postavit, ale jak to zařídit, aby si ho někdo koupil? | FOTO: youtube

Ruský civilní dopravní letoun Suchoj Superjet 100 měl být konkurencí pro Airbus, Bombardier a Embraer. Kromě státního Aeroflotu letadla nikdo nekupuje. Uvedly to dva zdroje agentuře Reuters.

Letadlo, které vstoupilo do služby v roce 2011, bylo prvním tryskovým dopravním letadlem postaveným v Rusku po pádu Sovětského svazu. Do jeho vývoje se nalily miliardy dolarů. Jenže všechno se nějak zadrhlo a velký úspěch se nekoná. Píše o tom ruský web Themoscowtimes.com.

Společnost Sukhoi Civil Aircraft, kterou ovládá ruská státní holdingová společnost Rostec, doufala, že tohoto stroje prodá stovky kusů. Jenže poptávka byla malá a navíc jsou problémy s opravami a náhradními díly. Dnes se používá pouze 142 letadel tohoto typu.

Očekává se, že Aeroflot, který má v současné době ve své flotile 54 Superjetů, získá až 17 dalších. Tvrdí to ruské ministerstvo obchodu a průmyslu. Dva zdroje, které jsou obeznámeny s plány firmy, však agentuře Reuters řekly, že v roce 2020 Suchoj nemá žádné další zákazníky. Celý projekt je závislý na státní podpoře, protože dosud komerčně nefunguje.

Superjet v Rusku převážně provozují regionální letecké společnosti a dělí se o prostor se zahraničními letadly. V cizině to na velký komerční úspěch taky nevypadá. Irská letecká společnost CityJet v loňském roce přestala provozovat sedm svých Superjetů a mexická společnost Interjet loni uvedla, že plánuje svých 22 Superjetů prodat.

Obrana před Babišem (FORUM 24)

Firma Suchoj odmítla zveřejnit své portfolio zákazníků a pouze sdělila, že „pracuje na plnění smluv v zájmu provozovatelů letadel a zákazníků, z nichž hlavní je ruský dopravce Aeroflot“. Tři největší ruské soukromé letecké společnosti, S7, UTair a Ural Airlines sdělily, že tento typ nemají v plánu nakoupit.

V čem může být problém? Možná to naznačuje sdělení společnosti IrAero, která působí na ruském Dálném východě. Prý jsou problémy při používání stroje a obchodní podmínky nejsou pro uživatele příliš výhodné.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]