
Letadlo Suchoj Superjet 100-95. FOTO: commons.wikimedia/GNU Free Documentation License 1.2/Aktug Ates
FOTO: commons.wikimedia/GNU Free Documentation License 1.2/Aktug Ates

Rusko vyrobilo za téměř tři roky, kdy jeho letecký sektor ochromily západní sankce kvůli válce na Ukrajině, pouhých sedm civilních dopravních letadel, sdělila ve čtvrtek ruská sekce BBC s odvoláním na neoficiální údaje. Údaje o výrobě v letech 2022, 2023 a 2024 jsou v kontrastu s předválečnými roky. V roce 2019 Rusko vyrobilo 11 komerčních letadel, v roce 2020 pak 12 a v roce 2021 to bylo 13 letadel, píše internetový deník The Moscow Times.
Tyto výsledky ruského leteckého průmyslu nedosahují ani vládních plánů, podle nichž mělo v roce 2022 Rusko vyrobit 14 dopravních letadel. V roce 2023 to mělo být 25 letadel a 69 letadel v roce 2024. Anonymní zdroj z průmyslu řekl ruské sekci BBC, že plán na výrobu více než jedné tisícovky letadel do roku 2030 je „imitací činnosti“, která má „uklidnit nervy vlády“.
Podle citovaného experta je důvodem to, že zdroje pohlcuje výroba vojenských letadel. Ty by šly jinak na výrobu civilních letadel.
Západní sankce přerušily dodávky letadel a dílů. Ruské letecké společnosti to nutí provozovat méně letů a kanibalizovat letadla na náhradní díly.
„Mezi nezbytné náhradní díly patří zařízení vyrobené americkou korporací Northrop Grumman a také tlakové ventily v kabině, displeje v kokpitu, podvozky a vodní filtry. Tyto díly jsou klíčové pro udržení letové způsobilosti 541 ruských Boeingů, Airbusů a dalších letadel západní výroby,“ píše se v dalším článku.
„Zpočátku to byl šok, nikdo nevěděl, co má dělat,“ sdělil Oleg Pantelejev, šéf moskevského leteckého think-tanku AvaPort. „Po dvou až třech měsících se našly nové dodavatelské kanály a po šesti až devíti měsících se objevilo poměrně hodně alternativ, což umožnilo snížit ceny a dodací lhůty,“ řekl Pantelejev agentuře Reuters. Nezdá se ale, že by všechno šlo tak hladce.
Ruské letecké společnosti mají ve svých flotilách také asi 150 osobních letadel domácí výroby. Rusko po invazi na Ukrajinu v roce 2022 plánovalo postavit 108 osobních letadel, ale vyrobilo jich jen asi sedm, a to letadlo SuperJet 100. Problém tohoto stroje spočívá v tom, že motory pro něj vyráběla společná francouzsko-ruská firma, která je už pochopitelně nevyrábí. Během téměř tří válečných let Rusko stihlo vyrobit i po jednom testovacím modelu Il-96-400M a Il-114.
Mnohé odlehlé regiony Ruska jsou zcela závislé na leteckém spojení, takže potíže s letadly pro tamní linky jsou nejproblematičtější oblastí ruského civilního letectví.
Letos v květnu vyšlo najevo, že hlavní ruská letecká společnost Aeroflot požádala své zaměstnance, aby nezaznamenávali závady letadel, takže letadla s nimi pravidelně létala dál. Bývalý zaměstnanec Aeroflotu webu Proekt vysvětlil, že tato politika, platná od loňského jara, byla zavedena, „aby se zabránilo uzemnění letadel kvůli závadě, která podle předpisů zakazuje letadlu létat, dokud nebude opravena“. Technický specialista společnosti Aeroflot tuto informaci potvrdil. Podle něj stejnou neoficiální praxi uplatňují i další letecké společnosti, aby letadla udržely na obloze.