
Moskevský patriarcha Kirill a ruský diktátor Putin FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia

KOMENTÁŘ / V celé Putinově věrchušce, v oné jedovaté spleti hadů, je moskevský patriarcha Kirill postavou, která ve mně vyvolává největší odpor. Jistě, kandidátů je mnoho, například Dmitrij Medveděv, který na Telegramu zveřejňuje nechutné příspěvky, v nichž všem vyhrožuje zničením, uráží a zesměšňuje politiky cizích zemí. Celkově je seznam dlouhý a nekonečný, ale v jeho čele stojí Vladimir Gunďajev, což je občanské jméno patriarchy. A víte proč? Ostatní „experti“ v ruské televizi žonglují s druhou světovou válkou, vlastenectvím, jednotou a nenávistí k Západu, ale patriarcha manipuluje náboženstvím a Bohem.
Ze „speciální operace“ proti Ukrajině udělal Kirill svatou válku a oživil frázi „My jsme Rusové a s námi je Bůh“. Jak můžete nevěřit ve vítězství ve válce Ruska proti Ukrajině (a Západu), když máte na své straně nejmocnější sílu? Navzdory tomu, že Rusové věří, že Gunďajeva poslal Kristus, snaží se svými činy a prohlášeními z Ruska vytvořit Tálibán.
Tento dojem z konání hlavy ruské pravoslavné církve jsem získala ještě před plnohodnotnou válkou proti Ukrajině, vlastně už v roce 2019. V té době Státní duma projednávala návrh zákona o domácím násilí, který aktivně prosazovala hlava Rady federace Valentina Matvijenková. Veřejnost návrh zákona podporovala: soudě podle průzkumu VCIOM, který si objednal Kreml, si 70 procent Rusů myslelo, že je nutné tento zákon přijmout. Nezávislé médium Verstka se dozvědělo, že poté, co patriarcha Kirill a metropolita Tichon apelovali na Putina, byla práce na návrhu zákona zmrazena.
Hned po intervenci pravoslavné věrchušky se do kampaně zapojila i církevní média, konkrétně kanál „Cargrad TV“, a kritici návrhu zákona na sociálních sítích.
Patriarcha Kirill k návrhu zákona uvedl, že termín „domácí násilí“ byl převzat ze zahraničí. Naznačil, že přijetí podobných zákonů inspirovaných cizinou vytváří v myslích ruských zákonodárců „závislost na těchto zahraničních inovacích“. Po výzvě představitelů ruské pravoslavné církve se Kreml rozhodl iniciativu zastavit a Valentina Matvijenková, která za její přijetí aktivně lobbovala, sama vyzvala, aby se s dokončením zákona „nespěchalo“.
Podle odborníků, s nimiž „Verstka“ hovořila, se ruská pravoslavná církev k návrhu zákona stavěla tak negativně proto, že prý rozbíjí staletou konstrukci: „Mužský stát nechce ztratit svou moc a vliv nad ženami“, a tak prezentuje domácí násilí jako „tradiční hodnotu“.
Podle Konsorcia ženských nevládních organizací byly téměř dvě třetiny (61 %) žen zabitých v Rusku v roce 2018 oběťmi domácího násilí. Pozor, to bylo v roce 2018! A co teprve v roce 2025, až se z války vrátí „hrdinové“, kteří cítí svou beztrestnost a jistotu, že zabíjení jim dává privilegia. Svými činy a výroky staví moskevský patriarcha Kirill ruské ženy na úroveň domácích zvířat, a zároveň vyzývá muže, aby šli na Ukrajinu a zabíjeli, protože Bůh to tak chce. Kněží tak nejen nutí ženy k „trpělivosti“, ale také bez ptaní rozhodují o tom, co dělat s jejich těly.
Gunďajev vystoupil ve Státní dumě a podpořil zákaz propagace bezdětnosti: „Jsme největší země z hlediska rozlohy a potenciálu, jenže v poměru k velikosti země je nás málo. Proto je zdravý, normální, rodinný životní styl a mnohost dětí nezbytnou podmínkou existence naší civilizace a rozvoje naší vlasti.“ To znamená, že ženám je zakázáno nechtít děti a tuto myšlenku sdílet, protože když to řekne jiné ženě, už propaguje bezdětnost.
Ale ať už to byla náhoda, nebo boží vůle, hned poté, co jsem vyslechla Gunďajevův projev ve Státní dumě, objevil se přede mnou článek na serveru MK, který byl napsán loni v létě a nesl název: „Rodit jako v Nigeru: demografickou katastrofu Ruska lze překonat tím, že ženám odepřeme jejich práva a antikoncepci“. Nedívejte se na datum vydání, na to, že je to minulost, text se týká budoucnosti. Článek uvádí demografické údaje různých zemí, popisuje mentalitu a tradice a to, jak různé státy podporují mladé rodiny.
Konstatuje se v něm, že čím méně práv ženy mají a čím horší je situace s antikoncepcí, tím vyšší je porodnost: „Chcete zvýšit porodnost v Rusku? Nestačí vrátit tradiční způsob života. Musíte ženám vzít všechna práva, která získaly za posledních 100 let. Musíte ženy vyřadit z ekonomiky. Zavřít je do domácností, zbavit je možnosti rozhodovat o své budoucnosti, omezit jejich vzdělání a výdělky, způsobit, že nebudou mít kam jít, jen se vdát… Zároveň je třeba omezit i přístup k antikoncepci,“ píše se v článku. Tón tohoto citátu byl spíše sarkastický, jako by autor psal s nadsázkou a s jistotou, že k tomu nedojde. Ovšem nezapomeňme, že MK je propagandistické médium.
Na jedné straně žádná prohlášení patriarchy a pseudopomoc úřadů nepřimějí ženy rodit, ani velikost území a její potenciál pro ně vůbec nejsou argumentem. Na druhou stranu je alarmující, že ruské úřady ve snaze zvýšit porodnost ještě výrazněji porušují práva žen. Nyní je sporné pouze téma potratů, ruská pravoslavná církev proti nim také aktivně vystupuje, vyhrožuje peklem, ženy a lékaře nazývá vrahy.
Nedávno deset ruských vědců a lékařů podepsalo otevřené dopisy ve prospěch zákazu potratů na soukromých klinikách. Je tedy docela možné, že v blízké budoucnosti kněží prohlásí, že i antikoncepce otevírá cestu do pekla. Ruská pravoslavná církev vážně věří, že válka začala kvůli masturbaci, takže by se dalo stejně dobře říci, že také kondomy otevírají cestu do pekla.
Není žádným tajemstvím, že pro ruské úřady jsou práva občanů prázdnou nádobou. Právě patriarcha a církev jsou proslulí misogynií, dávají najevo svou nenávist a pohrdání jako nikdo jiný z ruských špiček, ale nejhorší je, že hlas ruské pravoslavné církve je stále důležitý. Přáním patriarchy je, aby ženy neměly jinou funkci než plození. V jeho chápání pocházejí všechny touhy žen, boj za jejich práva a bezpečí ze Západu, kde není nic svatého.
Svaté je být těhotná s pátým dítětem, trpět bití od navrátivšího se okupanta a nesmět ho nahlásit na policii. Za prvé proto, že neexistuje zákon o domácím násilí, a za druhé proto, že i kdyby ho zavřeli, klidně pak vyjede jako voják zabíjet Ukrajince, protože „Bůh je s ním“.
Stejně jako jsou si Tálibánci a další teroristé jisti, že na ně po smrti čekají v ráji panny, jsou si tím prakticky jisti i ruští okupanti. A stejně jako v Afghánistánu ženy pouze rodí a nemají žádná práva, prosazuje moskevský patriarcha Kirill totéž i v Rusku.