Jeden z předních ruských výrobců stíhaček a civilních letadel Jakovlev pokračoval v dovozu dílů a dalšího vybavení od evropských a amerických dodavatelů i přes uvalení západních sankcí po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022.
Podle zjištění Rádia Svoboda (RFE/RL) byly od začátku roku 2022 do července 2023 do Ruska dovezeny letecké díly v hodnotě více než osm milionů dolarů. Více než polovina této částky pocházela z Německa, především ze závodu, který vlastní americká průmyslová a technologická korporace Honeywell. Hlavním příjemcem byla společnost Jakovlev, dříve známá jako Irkut, vyrábějící letadla Su-30MK a Su-30CM, cvičné letadlo Jak-130 a komponenty pro letadlo Airbus A320 a ruské civilní dopravní letouny MC-21 a Suchoj Superjet 100.
RFE/RL získala údaje s pomocí washingtonské neziskové organizace C4ADS, která se zabývá analýzou dat a globálním výzkumem. Analytik C4ADS Omar al-Ghusbi z obchodních údajů identifikoval komponenty zasílané do továrny Irkut, které mají potenciální vojenské využití ve stíhacím letounu Su-30.
„Podle al-Ghusbiho jsou součástí dovozu různé avionické a letecké komponenty, zejména počítačové ovladače elektrického pohonu, navigační zařízení a moduly automatických systémů, které mohou být potenciálně použity při konstrukci a opravách Su-30 a dalších vojenských letadel,“ píše RFE/RL.
Společnost Honeywell tvrdí, že po invazi Ruska na Ukrajinu své obchody a operace v Rusku ukončila, Jakovlev nicméně některé položky dovážel prostřednictvím třetích stran nebo třetích zemí. Povedlo se mu získat i výrobky německých společností Knipex a Bosch. Podle obchodních dat se ukazuje, že na jaře 2023 bylo přes Alžírsko dodáno zařízení společnosti Bosch, které vypadá jako jakási horkovzdušná pistole. Knipex údajně dodal řezačku drátů. Knipex na dotaz RFE/RL nereagoval a společnost Bosch uvedla, že zmíněný výrobek přestala prodávat ještě před invazí.
Přes snahy sankce obejít je evidentní, že ruský průmysl má velké potíže a na leteckém průmyslu je to podle expertů zjevné.
„Západní komponenty nejsou k dispozici a vše je třeba znovu nastartovat… A s tím jsou dost velké problémy,“ uvedl pro web Nastojaščeje Vremja ředitel poradenské společnosti Friendly Avia Support Alexandr Laněckij. „Sankce mají kumulativní účinek. A čím dále to jde, tím je to horší.“
Letecká společnost S7 se v důsledku sankcí dostala do situace, že propouští zaměstnance. Podle Alexandra Laněckého to není výjimečná situace, budou to muset v budoucnu udělat i další ruské aerolinky a už se to děje nyní.
„Jsou společnosti, které prakticky pozastavily svou činnost. Oficiálně je zakázáno společnosti nechat zkrachovat a zavřít. Ale jsou společnosti, které zůstaly buď vůbec bez letadel, nebo s minimálním počtem letadel a musely propustit velmi velký počet zaměstnanců. Jedná se například o většinu charterových leteckých společností,“ říká Laněckij.