Neuvážený pohled na stránku iDnes mne v pátek večer uvrhl do hlubokého filosofického rozjímání. Od chvíle, kdy skončil projekt kompost.cz, je podobně relevantním webovým zdrojem už jen iDnes pana expremiéra Babiše. Patří do trsu médií Babišpressu, vlastněného majitelem politického subjektu, hnutí ANO, které na serveru iDnes inzeruje svou politickou reklamu s heslem – to byste neuhádli – ZA BABIŠE BYLO LÍP!
Napadla mne filosofická myšlenka: Hnutí ANO Andreje Babiše platí za reklamu na iDnes Andreje Babiše. Bylo by férové, kdyby redakce Andreje Babiše část svých platů, vyplácených i z peněz za reklamy placené hnutím ANO Andreje Babiše serveru Andreje Babiše, posílala jako sponzorský dar hnutí ANO Andreje Babiše. Tím by bylo dosaženo úplné a naprosté dokonalosti. A jde to rozvinout i dále, byť již nemám podkladů: Kolik zaměstnanců Agrofertu má jako zaměstnanecký bonus předplatné Mf DNES? Kolikrát je v kantýnách jeho podniků (mají-li) jeden den Babišovo kuře, druhý den Babišovy párky, a třetí den – veganská středa – pak řepková semínka smažená na řepkovém oleji?
Platba kruhem
Důkaz kruhem je považován ve vědecké metodologii za základní hřích. Považuje se však platba kruhem za nějaký daňový hřích? Jsem v ekonomické a administrativní oblasti zcela nekompetentní a negramotný, ale samobabišismus (případně Babišhana) v oblasti plateb by mne opravdu zajímala. Nějaký ekonomicky znalý novinář–analytik by mohl nám, ekononegramotům, vysvětlit, jak se to celé v souladu s platnými zákony dělá.
Vím, že si může firma dát do nákladů nějaké platby za reklamu svých výrobků nebo reklamu k upevnění značky. Médium, u kterého si firma tu reklamu objednala, si dává onu platbu do tržeb, a na konci roku – neb pan velkouzenář Babiš jistě je podnikatelem úspěšným – nějaké procento ze zisku jeho médií je tvořeno platbami jeho vlastních subjektů za reklamu v jiných jeho subjektech. Takže zisk, který z té reklamy na ANO má Babišova iDnes, má ANO v nákladech. Ovšem ANO je také Babišovo – takže za upevnění svého hnutí, loga a cihlu do své kampaně zaplatilo Babišovo ANO, a zisk, který z té platby má iDnes, je také Babišův. Zná klasická ekonomie jako věda samotržbu, případně samozisk? Jde o standardní jevy, které mají nějaké pojmenování? Anebo je to nějaká nová „česká cesta,“ realizovaná v Průhonicích slovenským imigrantem?
Trocha historie
Pan premiér Babiš byl (mimo jiné) vyšetřován policií, zda Babišův Agrofert neplatil (tehdy naoko samostatnému) Babišovu Čapímu hnízdu za reklamu na něm. „Policie odložila takzvanou reklamní větev kauzy Čapí hnízdo, ve které prověřovala možné daňové úniky u plateb od firem z holdingu Agrofert za reklamu konferenčnímu centru Čapí hnízdo. Informoval o tom mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. V červenu 2022 policie případ odložila, protože pro trestný čin podle ní nejsou důkazy, verdikt ale ještě přezkoumá státní zástupce,“ psal iRozhlas. „Nyní se podle něj rozhodnutím kriminalistů bude zabývat státní zástupce.“
Devatenáctého července pak iRozhlas píše: „Dozorující státní zástupce ale může verdikt zvrátit. A do kauzy může zasáhnout také vrchní státní žalobkyně Lenka Bradáčová nebo nejvyšší žalobce Igor Stříž. Poté, kdy dozorový státní zástupce Městského státního zastupitelství v Praze dokončí přezkum rozhodnutí policejního orgánu, zváží Vrchní státní zastupitelství v Praze případné provedení dohledu nad jeho postupem,“ uvedla státní zástupkyně Kateřina Weissová z Vrchního státního zastupitelství v Praze.“
Seznam Zprávy pak 21. července lakonicky konstatují: „Státní zástupce potvrdil závěr policie, aby bylo odloženo vyšetřování možných daňových podvodů na Farmě Čapí hnízdo. Konkrétně policie tři roky prověřovala podezření, že společnosti spadající pod Agrofert platily účelově Farmě Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu.“
Jako milovník přírody a klimatický disident rozhodnutí úřadů chválím. Reklamu na Agrofert na Čapím hnízdě vidělo sedm veverek, jedenáct zajíců, šest srnek, dva ježci a tchoř. Proto byly platby do reklamy Agrofertu racionální, účelné a smysluplné. Ovšem lidé, kteří za nějaké krácení daní skrze předraženou reklamu sedí v kriminále, mohou mít jiný názor.
Stav je setrvalý
Nechci urážet veverky a tchoře a přirovnávat je ke čtenářům iDnes. Reklama Agrofertu cílená na takové subjekty jako lesní zvěř má samozřejmě vyšší prioritu, protože jsou chráněné. Takže se to smí určitě. Ale systém, že Babiš platí Babišovi, je v úplnosti zachován i v reklamě pro lidi. Na svém Čapáku v očích veverek (a svých surikat) zvyšoval povědomí o svém Agrofertu, ve své iDnes v očích čtenářů zvyšuje povědomí o svém hnutí ANO a zprostředkovaně pak i o své pravděpodobné kandidatuře na prezidenta u svých potenciálních voličů. Jak psáno výše, důkaz kruhem věda neuznává. A zákon zachování energie vylučuje, aby byl udržitelný ekonomický systém, který kruhem platí sám sobě.
Nejsem ekonom, ale tento mechanismus placení sobě za reklamu na sebe je tak neuvěřitelně bizarní, že bych si o něm od nějakého ekonoma opravdu rád přečetl kompetentní analýzu. Protože to přeprodávání „od Babiše Babišovi“ vzhledem k šířce podnikatelských aktivit Babišova holdingu může být mnohem podstatnější než Vodňanské kuře v kantýně Mf DNES. Vysoká škola ekonomická ročně chrlí nové a nové ekonomy. Najde se nějaký dostatečně trpělivý, aby mechanismus Babišhany prozkoumal v plné šíři, podíval se na platné daňové zákony, a ekonomickým negramotům jako já vysvětlil, zda by podobná inzertní samohana prošla běžnému podnikateli?