Před lety byl Zdeněk Šarapatka blízkým spolupracovníkem Miloše Zemana, který tehdy zastával funkci předsedy vlády. Nyní ovšem mezi oběma muži panuje velmi napjatý vztah. Zatímco Šarapatka prezidenta kritizuje ve svých komentářích, které publikuje na webu Info.cz, Zeman uráží radního České televize na obrazovkách spřátelené TV Barrandov. Naposledy dokonce Šarapatku označil za ubožáka, kterého musel vyhodit. Nejen to, jak to ve skutečnosti bylo, vysvětlil Zdeněk Šarapatka v rozhovoru pro FORUM 24.

Pane doktore, Miloš Zeman se v pořadu Týden s prezidentem vyjádřil na vaši adresu, že jste ubožák…

Oplácet stejnou mincí starým a nemocným se nemá. Bylo by to zbytečné, soudnost v troskách, nulová sebereflexe a vulgarita už dávno ukazují, že prezident nemá zdaleka nemocné jen nohy. Nejspíš si to už ani neuvědomuje, žije v rauši ze sebe sama. Když budete navíc od rána do večera přikrmován oslavnými řečmi, jaký jste pašák, a přitom vás budou místo chůze skoro nosit, celé roky vás nechají bez korekce lhát, pít jako o závod a na potkání otravovat čím dál pitomějšími bonmoty, taky se ztratíte v realitě. V tomhle stavu pak klidně položíte k nohám Putinovi i vlastní zemi a estébáka tu uděláte premiérem. A za velké finále na lafetě obětujete cokoliv. Pověst i jméno. Budoucnost vlasti. Nebožák Zeman. Chudák republika.

Prý vás vyhodil, když jste pro něj pracoval. Co je na tom pravdy?

Žádná výpověď Zemana pro neschopnost, ale naopak moje výpověď i s razítkem úřadu vlády z jeho služeb s odůvodněním, že se coby premiér choval jako gauner! Možná vám to přijde zvláštní, ale mě ta televizní šmíra, kterou Miloš Zeman sehrál s českou „Oprah z Barrandova“ alias panem Soukupem opravdu rozesmála. Nejvíc v těch momentech, kdy si v ní prezident pořád nemůže rozpomenout, kde jsem pro něj pracoval, a přitom tvrdí, že mě vyhodil pro neschopnost. Stačí se podívat na tyto dokumenty a sám uvidíte, že by případný soudní spor Hrad prohrál na první dobrou.

O co tenkrát šlo?

Jako poradce premiéra jsem před sedmnácti lety sám podal výpověď, protože mi Zeman lhal do očí, že neví nic o plánu na likvidaci jeho oponentky Petry Buzkové. Věděl. A dobře. Odhalil jsem, že mu jej s jeho vědomím pod názvem Olovo a pod taktovkou jeho důvěrníka Šloufa zpracoval na úřadu vlády jeden z jeho podřízených, Vratislav Šíma. Expert na propagandistické kampaně v předlistopadovém komunistickém aparátu. Šímu pak z autorství Olova usvědčila policie a pražský státní zástupce kauzu uzavřel s tím, že Šíma skutek spáchal, ale jeho čin nebyl tak společensky nebezpečný. Buzková přitom měla být prostřednictvím konkrétních médií účelově dehonestována za smyšlené týrání své dcery, plánovali i skandál s její smyšlenou prostitucí a ostouzení celé rodiny atd.  Olovo mělo být naplňováno například v Českém rozhlase, jehož tehdejší ředitel Kasík byl Šloufovi velmi blízký přes jejich společného přítele pana Srbu. Právě toho, který byl později odsouzen za plánování vraždy novinářky Slonkové. A do bulváru měl úkoly z Olova zase nosit mediální magnát a partner tehdejší televizní kotelnice. Jen pro zajímavost: pár dní před prohlášením státního zástupce navštívila pražské státní zastupitelství Zemanova zarytá fanynka a tehdejší nejvyšší žalobkyně Marie Benešová. A před ní sám Šlouf. Asi šli jen náhodou kolem.

O špatné spolupráci s vámi mluvil i Jaromír Soukup. Jaké máte zkušenosti s ním?

V televizi Barrandov jsem v roce 2013 moderoval každý týden úspěšnou debatu s vrcholovými politiky země. Ta čísla sledovanosti ještě mám. Soukup si napřed lebedil, což lze lehce doložit. Skončili jsme ale krátce poté, kdy prostřednictvím ředitele televize naléhal na sestříhání už natočené debaty s jeho oblíbencem, sociálním demokratem Haškem, který si stěžoval na mé dotěrné dotazy k Tvrdíkově trafice v ČSA. Upravovat debatu v něčí prospěch bylo naprosto nepřijatelné. Navíc by se asi hodně divili ostatní politici, kteří v té debatě také vystupovali. Pak už mi pan Soukup nasadil do pořadu za kolegu pana Nachtigalla (dnes ředitele divize Babišovy MAFRA). A skončil jsem. Nemělo to žádný smysl. Po mně pořad moderovali ještě asi čtyři moderátoři, než pan Soukup dospěl k poznání, že nejlepším moderátorem nejen politiky bude v jeho televizi přece jen on sám. Stejně jako jejím generálním ředitelem. I ty totiž během krátké doby stačil vyměnit tuším hned čtyři. Z té fluktuace se dá vyčíst všechno. A výsledky vidíme. To nejsou politické debaty, ale politický marketing závislý na směru mocenského větru.

Jak budete reagovat na útoky na vaši osobu?

Zajímavá by byla žaloba na Hrad třeba o pět milionů, které chce Miloš Zeman po brněnském politikovi jen za to, že na svůj Facebook napsal, co se o nemocné hlavě státu šeptá málem na každém rohu. Panu Bartíkovi by ty peníze určitě pomohly. Ale vážně, uvidíme…

Soukup se Zemanem často útočí na Českou televizi. Jak to vnímáte jako člen Rady ČT?

Česká televize vadí Zemanovi stejně jako Babišovi a Okamurovi. A jejich poradcům, kolegům nebo zákulisním hráčům, ale i dalším politikům se špatným svědomím. Je totiž nejprestižnější a bohužel už jedinou televizí v zemi, kterou zatím nemohli umlčet. Aby neinformovala o jejich počinech, které mají na triku a které jsou cítit po malérech. Politických i těch, jak to jen nazvat slušně, obchodních. Drží se při tom odporné poučky vyhrabané odněkud z éry třetí říše, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou, a plivou na veřejnoprávní vysílání při každé možné příležitosti. Když už nemůžou na veřejnoprávní televizi skrz obsah a vyvážené složení Rady České televize, demokraticky volené napříč poslaneckou sněmovnou, manipulují s veřejností prostřednictvím populistického vyřvávání o rušení koncesionářských poplatků. Na obrazovce ČT totiž chtějí vidět jen svou politickou slávu, víc Ruska, žádnou Evropu. A místo svědectví doby by nám tu jelo leda Slunce, seno a pak všechny Kameňáky. Že jim v tom sekundují nýmandi od Veleby přes Žantovského po Soukupa, nebo rovnou celé redakce soukromých nebo tzv. alternativních médií, placených z ruských peněz, už nikoho nepřekvapuje.  Nejnovějším pokusem je teď Zemanova snaha navodit veřejný dojem, že si to na Hradě osobně vyřídí přímo s generálním ředitelem ČT, který podle něj není mužem na svém místě. Kvůli tomu, že veřejnoprávní televize neodvysílala jakousi tiskovou konferenci Miloše Zemana k jeho předvolebnímu turné v Olomouci. Zvýhodňovat Zemana ve veřejnoprávním vysílání před ostatními prezidentskými kandidáty by přitom bylo výslovně proti zákonu o ČT. Petr Dvořák navíc požádal Zemana o setkání dávno předtím a v úplně jiné souvislosti. Kvůli vysílání vánočního poselství prezidenta, prodiskutování eventuální Zemanovy účasti v předvolebním zpravodajském vysílání a kvůli participaci České televize na státních akcích Hradu ke stému výročí Československa. Nic víc, nic míň. Po tak nehorázné manipulaci s fakty, která má ředitele ČT představit jako školáčka na hanbě, bych na místě ředitele veřejnoprávní televize na Hrad určitě nešel. Prezident republiky nemá co plísnit manažera veřejnoprávní televize. Od toho tu podle zákona nejsou politici, ale Rada ČT.

Jste komentátorem serveru Info.cz, který vlastní Daniel Křetínský, majitel vydavatelství CNC. Jaromír Soukup tvrdí, že právě Křetínský dělá kampaň Mirkovi Topolánkovi, vnímáte to tak?

Z úst majitele televize, v níž už skoro bydlí Tomio Okamura a jako doma je tam Andrej Babiš s Faltýnkem nebo Vondráčkem a která spolehlivě uspává Zemanovými sebestřednými monology, je to dost legrační tvrzení. Jak se ukazuje ve všech pořadech Barrandova, které až na výjimky osobně moderuje, dělá si pan Soukup asi rád bžundu, jinak si to nelze vysvětlit. Stačí se totiž podívat třeba na komentáře napříč tituly CNC. Ty Mirka Topolánka evidentně nešetří.

Zvýší se podle vás tlak na veřejnoprávní televizi po volbách, které ovládli odpůrci ČT? Babiš na televizi podává stížnosti, Okamura by ji zestátnil.

Už se tak děje. Babiš, Okamura a Zeman vyšroubují své útoky proti České televizi, jakmile si rozdají karty moci. A na špek jim skočí sněmovní nováčci. Předseda poslanců Pirátů se už nechal slyšet, jak moc prima je německý model mediálních rad, který podle něj nekonvenuje Andreji Babišovi. Ve skutečnosti by naopak takový model Babišovi náramně vyhovoval. A s ním paní Marvanové a lobbingu lidí z branže, kteří prahnou po kšeftech tentokráte za koncesionářské peníze. Šéfposlanec od Pirátů taky tvrdí, že generální ředitel ČT by neměl být volen sněmovní většinou! Šéf veřejnoprávní televize je přitom volen Radou ČT, ne parlamentem. Pokud se ale nechají nováčci zmanipulovat šíbry, aniž by kdy prozřeli, o jaké a čí zájmy tu ANO, SPD a Hrad ve skutečnosti hrají, skočí jim na změnu zákona o České televizi a pohřbí poslední nezávislé televizní vysílání v zemi. A s ním i skutečnou pluralitu vysílaného obsahu. Pak už přijde na pořad dne místo veřejnoprávní státní televize, závislá jen na vládě a politicích a leda tak na loutkové radě. Jako v Polsku. O to Zemanovi a spol. totiž od začátku jde. Učil se to přece v Číně: se státní televizí v rukou budou konečně stabilizovat společnost.

Jak může vystupování Miloše Zemana na TV Barrandov ovlivňovat veřejné mínění o České televizi? Prezident, stejně jako majitel televize, neustále ČT kritizuje.

Byl bych klidný, tyhle estrády mají jen stálé publikum, které podle mě nějak extra nenarůstá. Oslovuje totiž už oslovené. Chvilku Zeman se Soukupem, chvilku Duo Yamaha, chvilku pláč Honzy Musila. A pak do peřin a ráno na sociálku. Barrandov dějiny nezmění.

Všiml jste si někdy, třeba v náznaku, že vysílání České televize ovlivňují zástupci TOP 09, jak často říká hlava státu?

Strašně! Denně! … má-li prezident už zase na paškále tiskovou mluvčí ČT Alžbětu Plívovou, toho času čerstvou maminku na mateřské a před pěti lety tiskovou mluvčí Karla Schwarzenberga. Ta se totiž stala pro Miloše Zemana jediným důkazem o temných rejdech TOP 09 napříč Českou televizí. Tak pitomé příklady jen svědčí o zoufalé důkazní nouzi. Ale co chcete, když  v čele země stojí… ubožák.

 

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner
Vilém Besser
Vilém Besser
Redaktor a komentátor deníku FORUM 24
Další články autora