Schillerová byla proti nákupu zbytečných aut pro celníky a pak mu nezabránila

repro EC

Alena Schillerová | FOTO: repro EC

Celníci budou používat nová auta na kontrolu mýtného. Využijí jen pětadvacet, ale dostali jich čtyřicet. Aniž to chtěli, koupilo jim je Ministerstvo dopravy. Ministryně financí Alena Schillerová byla původně proti nákupu zbytečných aut, ale když došlo na věc, nijak neprotestovala. Vláda odborníků v kostce.

O případu poněkud nadbytečných aut pro celníky za 160 milionů korun píše server Neovlivni.cz.

Sabina Slonková uvádí: „Díky svědectví úředníků a interní komunikaci mezi Ministerstvem financí, pod které celníci spadají, a Ministerstvem dopravy, jsme doložili, že osobně Alena Schillerová proti počtu vozidel opakovaně protestovala. ‚Částka 11 milionů s přihlédnutím ke skutečnostem, že v současné době celní správa pro svou činnost mobilní kontroly využívá vozidla, jejichž pořizovací cena byla v hodnotě 3,9 milionu, se jeví z mého pohledu jako správkyně státního rozpočtu zarážející a žádám o její vysvětlení,‘ napsala zkraje roku Schillerová svému vládnímu kolegovi Kremlíkovi.“

„Celníci ještě v září redakci Neovlivní.cz potvrdili, že víc než 25 aut prostě personálně nezvládnou obsadit. ‚Celní správa ohledně počtu aut názor nezměnila,‘ potvrdila (pro Neovlivni.cz) stanovisko celníků Hana Prudičová z generálního ředitelství.“

Celníci ale nakonec dostali 40 aut. Úřady se nějak nebyly schopné na počtu aut domluvit mezi sebou a nějak se jim nechce o věci ani komunikovat.

Transparency International konstatovala: „Z e-mailové komunikace vyplývá, že ministr dopravy na naše dotazy konkrétně neodpověděl a pochyby v otázce ceny a počtu hlídkových vozidel nadále přetrvávají.“ TI se tedy bude odpovědi domáhat soudně.

Ministr Vladimír Kremlík psal pro úřad Schillerové, že „snížení počtu vozidel mobilní kontroly z plánovaného počtu čtyřicet by mělo značné konsekvence v podobě snížení výběru mýtného, snížení účinnosti Systému elektronického mýtného a snížení výběru pokut za přestupky“. Schillerová v interní komunikaci odporovala, že se to dá zvládnout i s pětadvaceti auty  protože se stejně nedá kontrolovat všude.

Problém je zřejmě v tom, že ve smlouvě s novým dodavatelem mýtného systému je napsáno, že stát odebere čtyřicet kontrolních aut, a nikdo se předem neptal celníků, jestli je potřebují. Navíc ze smlouvy není vůbec jasné, na kolik vlastně takové auto přijde, protože „budou technicky součástí funkčního celku“.

Takže výsledkem je, že celníci dostali auta, která nechtějí a která nepotřebují, za cenu, která podle smlouvy není jasná. Budí to dojem, že nám vládnou nemehla. Pokud za tím nejsou nějaké jiné věci a bystré úvahy, které nám, obyčejným lidem, nějak unikají.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner