Exministryně financí Alena Schillerová (ANO) se opět pustila do vlády Petra Fialy (ODS). Důvodem je úvěr ve výši 992 milionů eur (zhruba 24 miliard korun), který si Česko vezme od Evropské investiční banky. Peníze jsou určené na modernizaci železnice. Podle Schillerové jde jen o umělé snižování deficitu státního rozpočtu. Její slova si nenechal líbit ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Pořádná mimorozpočtová půjčka i na poměry Evropské investiční banky. Nemíří ale na výstavbu přehrad v Laosu ani ropovodu do Kamerunu. Míří do České republiky, do země, která si v klidných časech umí půjčovat za 1,10 %. Proč? Aby si Petr Fiala a Zbyněk Stanjura uměle snížili deficit o 25 miliard korun,“ vzkázala na sociální síti X šéfka poslaneckého klubu a exministryně financí Alena Schillerová.
Reagovala tak na rekordní úvěr, který bude Česká republika čerpat u Evropské investiční banky. Peníze mají jít na čtyřicet různých projektů na české železnici, mimo jiné na zvýšení bezpečnosti na přejezdech nebo kybernetické bezpečnosti v systémech Správy železnic. S odkazem na tiskovou zprávu Evropské investiční banky o tom informoval web Zdopravy.cz. Peníze jsou určené na období 2023 až 2027.
„Očekáváme, že zvýšení kvality služeb na železnici napomůže přechodu ze silniční na železniční dopravu, což sníží negativní dopady odvětví dopravy na místní životní prostředí. Díky snížení emisí přispěje tento projekt k udržitelné dopravě v souladu s cíli EU. Posílení železničních spojení a zkvalitnění přepravy navíc usnadní přístup k prioritním regionům soudržnosti v EU, a podpoří tak regionální rozvoj,“ popsal podle webu viceprezident Evropské investiční banky Kris Peeters.
Plány zahrnují rovněž investice do nádražních budov. „Finanční prostředky z úvěru Evropské investiční banky jsou klíčovou složkou portfolia financování projektů a díky nim můžeme čerpat jiné zdroje, jako je například podpora z EU. Ty využijeme například na modernizaci pražského Masarykova nádraží nebo důležité železniční tratě v blízkosti hlavního města, Karlštejn–Beroun,“ přiblížil ministr dopravy Martin Kupka.
Šéf resortu dopravy zároveň odmítl kritiku Schillerové o výši úroků. „Škoda, že máte takové problémy s pamětí. Za vaše dluhopisy republiky jsme platili 15 %. Navíc Evropská investiční banka nabídla výhodnější úročení, než bychom získali aktuálně formou střednědobých a dlouhodobých státních dluhopisů,“ vpálil Kupka někdejší šéfce státní kasy.
Schillerová se však nehodlala vzdát. „„A jaké úročení nabídla, pane Kupko, prosím? Zatím jsem se tuto informaci od nikoho kompetentního nedozvěděla. Budu ráda, když mě budete informovat,“ reagovala na slova Kupky. „A pokud jde o Dluhopisy Republiky, ty považuji za jeden z nejlepších projektů ministerstva financí od vzniku ČR (viz 33 miliard korun dluhu a úroků z nich v držení českých domácností). Navzdory vámi nezvládnuté inflaci, která výrazně prodražuje náklady na dluhovou službu, retail nevyjímaje,“ dodala exministryně financí.
„První tranše byla zafixována s úrokem 4,065 %. Je to přibližně o půl procentního bodu výhodnější než fixně úročené státní dluhopisy na úrovni 4,5 %,“ vzkázal následně Kupka. Na to už bývalá šéfka státní kasy nereagovala.