Slabý premiér, odpadkový koš, euro za 18 aneb Limity Prchalova marketingu

FB AB

Premiér Andrej Babiš v posilovně | FOTO: FB AB

Samostatným průvodním jevem vládní krize je prezentace Andreje Babiše řízená jeho marketéry v čele s Markem Prchalem. Dávají si hodně záležet, aby tento vleklý problém zlehčili a odkláněli, jako by neexistoval. Tato snaha však naráží na svoje limity a premiéra zesměšňuje.

ČTK

„Náš největší guru je Mára,“ nemohl si šéf ANO vynachválit marketingového specialistu Marka Prchala po posledních parlamentních volbách v roce 2017, které přinesly úspěch jeho hnutí. „To je on! Génius sociálních sítí!“ velebil ho ve volebním štábu a v návalu emocí jej políbil na tvář. Babišovy nelíčené projevy přízně zařadily Prchala mezi přední tvůrce jeho „kultu osobnosti“.

Génius sociálních sítí

„Guru Mára“ vycítil mentalitu svého klienta a úspěšně mu ušil na míru kabát lidového populisty, který se této role na sociálních sítích zhošťuje i nezvykle vlezlým jazykovým projevem. Tímto virtuálním trikem, protože oligarcha s nomenklaturní minulostí a miliardovým majetkem je všechno jiné než marketingově formovaný „člověk z lidu“, tehdy dokázal nově oslovit stovky tisíc frustrovaných voličů ČSSD, KSČM a SPD, kteří v něm spatřují svého mesiáše.

Babiš v této strategii pokračuje dál, jenže stále více jeho reakcí se stává terčem posměchu. „Prchalovská“ invence se vyčerpává, i když na tvrdé jádro voličů ANO stále zabírá, a její hodnocení nadále rozděluje společnost.

Stačí si zmapovat průběh téměř tříměsíční vládní krize kolem banální výměny ministra kultury vyvolané neústavním postupem prezidenta, která rozkývala vládu a vyhrotila koaliční vztahy. Jakou taktiku zvolil tým předsedy vlády?

Držet „státotvornou“ pozici, okázale stát stranou sporu mezi prezidentem a ČSSD. Nejít do konfliktů, protože „lidé nemají rádi politické hašteření“. Navenek hájit koaliční smlouvu, a současně stát na Zemanově straně. Vytvořit očekávání, že se problém vyřeší dohodou, a fakticky nehnout prstem. Na Hradě totiž sedí vrtošivý spojenec, který může ve špatném rozpoložení zatopit nejen sociální demokracii, ale i jemu osobně.

Strategie selhává

Jenže tato strategie začala brzy selhávat. Bezpočet jednání nikam nevede, což se obrací i proti premiérovi. Je kritizován opozicí i částí ČSSD za nízkou akčnost a chabé výsledky, což právem vytváří obraz slabého a neschopného premiéra, zcela v područí hlavy státu.

Jak reagoval Prchalův tým? Vyfotil Babiše před dalším jednáním v posilovně v triku „supermana“ a popiskem „Slabý premiér trénuje na pondělí“. Nikoli poprvé učinil z nouze ctnost a ukázal svým voličům, jak je „nad věcí“ a co si o těchto nálepkách myslí.

Šéf ANO nešetřil sebevědomím ani před poslední návštěvou Lán. „Myslím, že se to vyřeší dneska. Budu informovat předsedu Jana Hamáčka,“ prohlásil. Zeman by prý měl změnit názor na Michala Šmardu na základě rozhodnutí předsednictva ČSSD. Výsledek? Další neúspěch.

Nejsem slabý premiér

Premiér se navíc vyhnul novinářům a utekl zadním vchodem. Prý nechtěl být konfrontován s jedním přítomným oponentem. Přesvědčivější důkaz nemohoucnosti předsedy vlády si lze těžko představit. V té chvíli už i on pochopil, že s tímto ležérním přístupem dále nevystačí. Proto z ničeho nic obrátil a v rozhovoru pro Právo (27. 7. 2019) zaútočil na sociální demokracii.

„Dlouho jsem se držel zpátky a hledal kompromis, ale moje trpělivost už došla. Už nejsem ochoten dál hrát s ČSSD divadlo, už nejsem ochoten ze sebe nechat dělat hlupáka a otloukánka a nejsem ochoten poslouchat ze všech stran, včetně od funkcionářů ČSSD, že jsem slabý premiér,“ rozhořčil se Babiš a veškerou odpovědnost hodil na údajný vnitrostranický boj v sociální demokracii.

Jenže za vše hovoří nikoli slova, ale činy. Premiér není už podruhé schopen ústavní cestou prosadit u Zemana nominanta koaličního partnera do vlády a diví se, že je za to kritizován. Už není ochoten ze sebe dělat hlupáka, ale „hlupáka“ z něj dělá i v posilovně jeho marketingový tým na sociálních sítích, aniž si to možná uvědomuje.

Bizarní PR

Není to jediný případ bizarní PR prezentace s cílem odvést pozornost od premiérovy nefunkčnosti ve vládní krizi. Ostatně na jeho facebookovém profilu žádná krize neexistuje, pouze barvotiskové obrázky zástupných aktivit, v popředí s vysazením několika vystresovaných syslů do přírody. Při pohledu na poněkud drastické záběry z této propagační akce nezbývá než se ptát: Přežili to vůbec?

Patří sem i Babišova starost o přeplněný odpadkový koš poblíž Staroměstského náměstí v Praze. „Připadá mi, že tohle snad není možné, takže jsem to hned hodil na Facebook a na Twitter, protože mě šokovalo, že vedení Prahy a Prahy 1 něco takového dopustí.“ Skutečně je pracovní náplní předsedy vlády starat se o odpadkové koše v zemi, zvláště když se mu málem hroutí vláda?

Jako uvědomělý občan se zachoval i v jiném případě, když na stejné pochůzce narazil na „podvodnou směnárnu“, nabízející euro za 18 korun. „Volal jsem si s guvernérem České národní banky Jiřím Rusnokem a ministryní financí Alenou Schillerovou, abych se jich zeptal, co se dá s tou směnárnou dělat,“ popisuje další akci.

Rusnok mu sice vysvětlil, že to není nezákonné a směnárna je podle nového zákona povinna v případě nevýhodného kurzu vrátit peníze. Navíc se nechce věřit, že si drtivá většina turistů předem nezjistí, jaký je u nás měnový kurz. Podle Babiše je ale „hlavní problém v tom, že je to velmi negativní reklama pro Českou republiku“.

Může být negativnější reklama pro tuto zemi než trestně stíhaný premiér a řešení jeho střetu zájmů a nezákonných dotací i na evropské úrovni?

Produkt Babiš

Snaze odvést pozornost od vážných problémů mocného klienta k margináliím se sice dá pochopit, ale všechno má své limity, zacházející do trapností. Marek Prchal je však má velmi posunuté, jak vyplývá z jeho vyjádření pro týdeník Respekt (15. 7. 2019). „My nikoho neoblbujeme, je to snaha o co nejlepší působení, které má vliv na pocit lidí. Mojí prací je vytvářet pocit,“ vysvětluje svoji úlohu.

Na otázku, zda ví o nějakých pro sebe nepřekročitelných hodnotách, reagoval: „Hodnoty? Tak bych to neřekl, že nemůžu jít přes své hodnoty, ale rozhodně nemůžu jít přes své pocity. Musím mít z člověka dobrý pocit, to je pro mě důležité. Nepracoval bych pro toho, kdo mě nebaví.“

„Nemůžete dělat produkt, se kterým na nějaké úrovni nesouzníte,“ dodává Prchal. S Andrejem Babišem nepochybně nadále souzní a baví ho. Pokud ale zároveň tvrdí, že při „vytváření pocitů“ nikoho „neoblbuje“, je to jen jedna z jeho dalších mystifikací.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republikce.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner