Sociální demokraté v Praze hledají cestu zpátky na výsluní, pomáhá jim v tom ministr zahraničí Petříček

MZV

Ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček (ČSSD) | FOTO: MZV

Pražští sociální demokraté přišli s peticí proti zdražování a omezování městské hromadné dopravy v Praze. Do konce září chtějí sbírat podpisy a následně by rádi petici předložili k projednání na říjnovém zasedání zastupitelstva hlavního města. K tomu je nutné pod ni shromáždit minimálně 1000 podpisů. Aktivita sociální demokracie je sice záslužná, zároveň však působí poněkud účelově. Především je z ní patrné, že se pražským sociálnědemokratickým politikům stýská po křeslech v zastupitelstvu a radě města, a snaží se proto na sebe upozornit.

Na setkání u příležitosti zahájení sběru podpisů pod petici s názvem „Proti zdražování městské hromadné dopravy a zhoršování její kvality“ lákalo tiskové oddělení sociální demokracie tím, že se ho za stranu zúčastní místopředseda partaje a ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček, předseda pražské ČSSD Petr Pavlík, poslanec sněmovního hospodářského výboru a bývalý náměstek pražské primátorky Petr Dolínek a kromě toho ještě kandidát do Senátu na Praze 9 za sociálnědemokratickou stranu Jakub Štědroň.

Pavel Hofman

Už z toho je znát, jak důležitá tahle petice pro pražské sociální demokraty je a že ji hodlají vytěžit a zúročit, jak jen to půjde. Využili popularity ministra zahraničních věcí Tomáše Petříčka a spojili to i se senátní kampaní Jakuba Štědroně do horní komory parlamentu.

Nejdůležitější je pro ně ovšem vymezit se proti současné koalici, která v Praze vládne, zviditelnit se na tom a posbírat nějaké ty politické body. Přece jen volby do zastupitelstva hlavního města budou za dva roky, což uteče jako nic, a pokud se do něj chtějí sociální demokraté vrátit, nemají jinou možnost, než se voličům připomínat a snažit se je přesvědčit o tom, že pro ně něco dělají, i když teď v zastupitelstvu nezasedají, a že v pražské politice mají své nenahraditelné místo.

Otázka je, jestli to bude stačit. V minulých volbách dopadla ČSSD v Praze katastrofálně. Získala jen 2,87 procenta hlasů a totálně propadla, přitom ještě o čtyři roky dříve dosáhla více než 10 procent hlasů. V první řadě tak záleží na tom, jak různé aktivity pražských sociálních demokratů budou působit navenek, nakolik budou důvěryhodné a zda z nich nebude příliš čišet snaha pouze se svézt na kritice současné koalice a vytěžit z ní co nejvíc politického kapitálu.

Osekání spojů a zdražení

Ministr zahraničních věcí Petříček pro ČTK uvedl, že nepovažuje za vhodné, aby vedení Prahy v době ekonomických potíží způsobených epidemií nového koronaviru přenášelo náklady na obyvatele. „Jestli zdražovat, tak v oblasti jednorázového jízdného,“ prohlásil. Doplnil, že za možná ještě větší pochybení považuje případné omezování spojů a prodlužování intervalů, kterým by se snížila kvalita pražské veřejné dopravy. Podle něj je to v rozporu s moderními trendy i s tím, co současná magistrátní koalice slibovala.

Místopředseda sociální demokracie Petříček má pravdu v tom, že osekání spojů je ve výsledku horší než zdražení. To by nakonec nemělo být tak strašné – pokud se cena ročního kuponu zvýší, jak se o tom hovoří, o 365 korun, tedy o 10 procent, může to být pro některé sociálně slabé skupiny obyvatel nepříjemné, ale nedá se říct, že by šlo o skokové zdražení, které by od používání MHD odrazovalo a učinilo ho nepřiměřeně drahé. Když vezmeme v úvahu, že ještě v roce 2015 stál roční kupon 4750 korun, pořád by byl relativně levný.

Omezování spojů je samozřejmě špatné. V tomto ohledu snad vedení hlavního města své plány ještě zváží a přehodnotí tak, aby hromadná doprava v Praze byla stále atraktivní a lidé kvůli nedostatku spojů či jejich zhoršené kvalitě nepřesedali ve větší míře do aut. To by byla velká škoda. V tomto smyslu může být tlak sociálních demokratů docela užitečný. Byť působí účelově.

Laciné politické plácnutí

Předseda pražské ČSSD Petr Pavlík šel ve svém vyjádření ještě o něco dál než ministr Petříček. Poukázal na to, že dnešní koalice v Praze „je jen o nicnedělání a zdražování“. Pavlík podle ČTK řekl, že velké infrastrukturní projekty stojí a vedení Prahy se zaměřuje pouze na akce pro efekt. Na to se dá odpovědět, že i petice sociálních demokratů se dá považovat za takovou akci pro efekt.

Aktivitám pražské sociální demokracie v souvislosti s veřejnou dopravou by velmi pomohlo, kdyby představitelé ČSSD přišli s podrobnějším návrhem, jak řešit situaci, kdy podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá a v letošním roce zřejmě nedosáhne ani 20 procent.

Kdyby Petr Pavlík a spol. předložili nějaké řešení, kde na pražskou hromadnou dopravu vzít prostředky, aby nemusela zdražovat, ani nebylo nutné omezovat spoje, hned by jejich akce s peticí působila mnohem lépe a nebylo by to jen víceméně laciné politické plácnutí a pouhá kritika někoho, kdo se snaží něco udělat s problémem, který nastal, i když možná ne úplně vhodným způsobem.

Kritizovat je hezké, ale mnohem lepší by bylo navrhnout konkrétní propracovanou alternativu, jak věc vyřešit. Do té doby je třeba brát petici sociálních demokratů především jako pokus přitáhnout k sobě pozornost navzdory tomu, že nesedí v zastupitelstvu hlavního města Prahy.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner