Srdce ekonomiky, automobilový průmysl, je teď skoro ve stavu infarktu

youtube

Situaci ve světovém autoprůmyslu mapuje server Autoforum.cz. Ten píše, že německý koncern Volkswagen chce do konce týdne zavřít všechny továrny v Evropě, což se týká i Škody Auto. Ta měla výrobu zastavit ve středu 18. března.

Dále se tam uvádí: „Jako první odstávky montážních linek oznámil Fiat, přičemž původně šlo pouze o čtyři továrny v zemi. Nyní však automobilka stop-stav rozšířila i na podniky v Srbsku a Polsku… Dále bylo mimo hru postaveno Lamborghini a jako vůbec poslední italská automobilka Ferrari, která ještě minulý týden v pátek jela téměř na plný provoz. O víkendu však přišlo omezení, které souviselo i s tím, že značce stejně jako mnoha ostatním chybí komponenty vyráběné v Číně.“

Ve Španělsku Seat poslal na dovolenou 7000 zaměstnanců továrny v Martorellu, kde se vyrábí hlavně modely Ibiza a Leon. „Šéf značky Matias Carnero uvedl, že továrna může být mimo provoz šest týdnů. V Itálii se zatím počítá s dvoutýdenním uzavřením.“

„Ve španělské Valencii má továrnu Ford, jehož tři místní zaměstnanci byli pozitivně testováni na COVID-19. To je pro automobilku obrovská rána, neboť tento podnik je pro značku největší mimo USA a ročně zde vzniká 450 tisíc aut. (…) Ve Španělsku má své továrny rovněž koncern PSA, který uzavřel úplně všechny podniky v Evropě – tedy ve Francii, Německu, Polsku a Velké Británii, stejně jako na Slovensku. Zástupci Peugeotu a Citroënu přitom ani nenaznačují, kdy by mohlo dojít k jejich opětovnému otevření.“

Na Slovensku Volkswagen zastavil výrobu v bratislavské továrně. Renault zavřel všech dvanáct evropských továren. „Pozoruhodná situace pak nastala u Mercedesu, který ve španělské Vitorii nahnal do práce všech 5000 zaměstnanců. Ti se ovšem posadili na konec montážní linky a nakonec si odstávku vymohli.“

Osamocenou dílčí dobrou zprávou je, že japonští výrobci se snaží nahradit nedostatek komponentů z Číny. „Mazda již oslovila dodavatele v Mexiku, přičemž veškeré vyrobené díly bude značka letecky dopravovat do Japonska.“

Co bude s lidmi?

To jsou čísla týkající se továren a zaměstnanců, za tím vším je ale problém týkající se ekonomiky. Pro mnoho zemí je autoprůmysl jedním z tažných koní a znamená práci i pro zaměstnance subdodavatelů.

„Pokles prodeje aut v Číně, tedy na největším automobilovém trhu světa, hrozí ztrátami v automobilovém průmyslu. Prodej automobilů v Číně se v únoru meziročně propadl o 79 procent, a zaznamenal tak nejprudší pokles v historii. Většina čínských továren předních světových automobilek byla v lednu a únoru zavřena. Nových případů nákazy už ale v Číně ubývá a mnoho firem začíná aktivity postupně obnovovat. To se týká například i největšího světového výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto. Volkswagen v Číně vyrábí a prodává téměř 40 procent svých vozů. Ve Spojených státech, tedy na druhém největším automobilovém trhu světa, podle analýzy americké investiční banky Morgan Stanley klesne letos odbyt aut v porovnání s předchozím rokem o devět procent.“ (Novinky.cz)

Problémy by ale nastaly i tehdy, kdyby z Číny žádný koronavirus nedorazil. Byl tu patrný pokles, jak píše server Kurzy.cz:

„Podle nejnovějších výsledků se automobilový trh v zemích EU v prvních dvou měsících roku – a tedy před rozvinutím koronavirové nákazy – meziročně propadl o 7,4 procenta. (…) Už před koronavirem bylo zřejmé, že rok 2020 bude pro evropský automobilový průmysl těžký. Musel se vyrovnávat s poklesem poptávky na domácích trzích, stejně jako těch mimoevropských, na které směřuje třetinu své produkce. Vedle toho stál před úkolem výrazně srazit emise nových vozů, aby se vyhnul citelným pokutám, a tím pádem i přimět spotřebitele, aby konečně začali nakupovat například elektromobily. Nyní jej spíš čeká to, že spotřebitelé nějaký čas zřejmě nebudou kupovat téměř nic.“

repro video: youtube/nypost.com

„Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl vytváří přímo více než pět procent HDP, spolu s navázanými obory zhruba deset procent, bude dopad odstávek na výkon ekonomiky citelný. Asi nemá smysl v tuto chvíli říkat, že se i kvůli omezení produkce aut ekonomika propadne ve druhém kvartále o dvě, tři, pět či více procent, protože na inventarizaci dopadů koronaviru je vzhledem k přicházejícím zprávám zatím příliš brzy.“

Německý automobilový průmysl v roce 2018 zaměstnával zhruba 834 tisíc lidí a už před pandemií se čekalo snižování počtu pracovníků. Nově zaváděné elektromobily mají méně součástek a k jejich výrobě není potřeba tolik pracovních sil. V Česku v autoprůmyslu pracuje přes 170 tisíc lidí.

Ekonomové soudí, že vzhledem k charakteru současné krize (náhlý výskyt nemoci) může zotavení přijít rychle, až pandemie poleví. Je samozřejmě otázka, co s trhy udělá případné zchudnutí obyvatel a jestli přežijí subdodavatelé. Prostě jak zásadní dopad bude mít na ekonomiku dominový efekt.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner