Ekologičtí aktivisté se znovu rozhodli blokovat magistrálu a žádat zavedení třicítky v centru Prahy. Deník FORUM 24 o tom hovořil s Michalem Pechem, jedním z reprezentantů spolku Poslední generace, který páteční „protest“, u kterého jsme byli, organizuje. Zástupci Poslední generace ovšem odmítli odpovídat osobně, a tak byl rozhovor pořízen písemně, na doplňující dotazy jsme odpovědi nedostali.
Chápu váš požadavek na snížení rychlosti v centru Prahy – ale proč zrovna na Štvanici, na mostě na magistrále, kde opravdu chodci nebývají, a ne třeba na Václaváku či na Palachově náměstí, kde by to snížení rychlosti bylo skutečně rozumné?
Magistrála je symbolem automobilové dominance. Vysokokapacitní silnice, po které projíždí denně 100 000 aut, nemá u Národního muzea co dělat. Každý, kdo se pohybuje v centru bez auta, dobře chápe, proč dává smysl za zklidnění dopravy protestovat právě na magistrále.
Proč k dosažení toho požadavku demonstrujete na magistrále, a ne na magistrátu? Tam jsou kompetentní to změnit.
Máte pravdu, že zoufalá situace v pražské dopravě jde na vrub zejména politikům, kteří o udržitelné dopravě jen mluví, ale reálně automobilový provoz omezit nechtějí. Ale není to jen tím, že se sami po městě vozí auty. Je za tím i tlak hlasité menšiny řidičů, kteří považují za své právo projíždět se autem pod sochou sv. Václava nebo kolem Staroměstské radnice. Kteří zabírají neúměrně místa na úkor ostatních obyvatel a proti jakékoliv snaze to napravit hlasitě protestují. Politici podléhají mylnému dojmu, že prosazování udržitelné dopravy je nepopulární a přijdou o hlasy. Když svými protesty omezíme průjezdnost centra, děláme tím práci, kterou měli politici udělat už dávno.
Jaký smysl má omezovat řidiče, kterým jste zablokovali cestu, když ti řidiči rozhodně nemohou rychlostní limit v Praze ovlivnit?
Řidiči mohou ovlivnit dopravní politiku Prahy mnoha způsoby. Nejen ve volbách, ale například i tím, jakou formu dopravy nebo trasy si sami volí při svých cestách po Praze.
Uvědomujete si, že jakékoliv omezování nezúčastněných osob, které nemají s problémem nic společného, je absolutně neetické, prosím? Uvědomujete si, že omezení nevinných a nezúčastněných osob ve prospěch nějakého požadavku je jedno z kritérií pro teroristický čin?
Ne, to je nesmysl. Pokojný protest nemá s terorismem nic společného. Silnice blokují taxikáři i zemědělci. Je to běžná forma protestu.
To je babišovská odpověď „Všetci kradnú“. Není možné se vymlouvat, že něco špatného dělají i jiní. Takže ještě jednou: Mohl byste, prosím, odpovědět na otázku, zda si uvědomujete, že jakékoliv omezování nezúčastněných osob, které nemají s problémem nic společného, je absolutně neetické? Uvědomujete si, že omezení nevinných a nezúčastněných osob ve prospěch nějakého požadavku je jedno z kritérií pro teroristický čin?
Bez odpovědi
Uvědomujete si, že každý z řidičů, byť jen na pět minut omezený vaší blokádou s požadavkem, se kterým nemá nic společného, se po vaší blokádě stane zásadním odpůrcem jakéhokoliv omezování rychlosti aut v Praze – čistě na základě toho, že jste jej neoprávněně a nelegitimně omezili?
Část řidičů nepochybně bude vystupovat proti snížení povolené rychlosti. Ale většina pochopí důvody, které nás k protestům vedou. Nezapomeňte, že mezi řidiči jsou i rodiče malých dětí nebo lidé, kteří ve svých bytech ani nemůžou otevřít okno kvůli hluku a zplodinám z výfuků.
Většina vámi blokovaných řidičů pochopí důvody, které vás k protestům vedou? Jak to, prosím, víte?
Bez odpovědi
Uvědomujete si, že podobnými akcemi poškozujete a kompromitujete všechny snahy o šetrnou civilizaci? Lidé vnímají nepřesně a symbolicky, že vaše skupina je i v rámci „ekologických“ hnutí poměrně radikální, takže po vaší blokádě se zablokovaní řidiči stanou odpůrci jakýchkoliv „ekologických“ aktivit.
Naopak. Je prokázáno, že veřejnost poměrně přesně rozlišuje formu protestu a jeho obsah. Takže i když lidé třeba nesouhlasí s metodami, jakými na potřebu změny upozorňujeme, tak většinou uznají, že požadované opatření by bylo prospěšné a má smysl.
Mohl bych požádat o zdroj informace?
Bez odpovědi
Mohl bych vás osobně zítra někde v Praze přicvaknout pouty k zábradlí, abych tím upozornil na svůj požadavek legalizovat rekreační užívání marihuany?
Nevnímáte rozdíl mezi protestem, který řidiče zdrží na místě, kde každý den beztak čekají v zácpě, a připoutáním někoho k zábradlí? My ano.
Ne, nevnímám. Můžete ten rozdíl vysvětlit?
Bez odpovědi
Napsal jste, že se vašim kolegům rozhovor nelíbí. Píšete: „Že to nějak vytrhnete z kontextu a uděláte z nás zase teroristy.“ Co znamená „vytrhnout rozhovor z kontextu“?
To jistě dobře víte sám. Vytržením vět ze souvislostí můžete jakékoli vyjádření degradovat nebo změnit jeho smysl.
Když nemáte odvahu „ustát“ si ani telefonický rozhovor o vaší akci s novinářem, jak si můžete myslet, že dosáhnete jakéhokoliv požadavku, a proč se snažíte zasahovat do veřejného dění, což je činnost, která diskusi jak s novináři, tak s veřejností a oficiálními místy zcela jistě vyžaduje?
Myslíme si, že požadovat zlepšení bezpečnostní situace v ulicích a ozdravění životního prostředí, stejně jako i zasahovat do veřejného dění obecně, je právem každého občana. Je na nás, komu a jakou formou budeme dávat příležitost k rozhovoru.
Pamatujete se, prosím, že o medializaci vaší akce jste žádal vy mne, nikoliv já vás? Pokud ne, podívejte se do historie komunikace. Takže prosím – bez subagresivních projevů vaší nadřazenosti – o odpověď na tu otázku, ze které se chcete takto arogantně vykroutit: Když nemáte odvahu „ustát“ si ani telefonický rozhovor o vaší akci s novinářem, jak si můžete myslet, že dosáhnete jakéhokoliv požadavku, a proč se snažíte zasahovat do veřejného dění, což je činnost, která diskusi jak s novináři, tak s veřejností a oficiálními místy zcela jistě vyžaduje?
Bez odpovědi
Komentář JXD:
Pan Pech a „holky a kluci“ měli strach, že je pohaním tím, jak vytrhnu jejich odpovědi z kontextu. Myslím, že se v plném kontextu znemožnili sami, svým vlastním úsilím a pílí. Závěr celého rozhovoru se dá shrnout: Poslyš, novináři, kterého jsem požádal, aby zviditelnil náš spolek: Už mě nebaví ti odpovídat na dotazy ohledně té akce! A něco podobného jsem za 33 let své novinářské praxe ještě nezažil. Proto jsem opravdu rád, že generace takto uvažujících lidí je dle nich samých poslední.