V ústraní vládní krize vstupuje na scénu dědictví exministra dopravy Dana Ťoka. Krajský soud v Brně zpochybnil uzavření smlouvy s vítězem mýtného tendru. ÚOHS jej bude muset znovu otevřít a posoudit. Ať už toto správní řízení dopadne jakkoli, státu hrozí minimálně stamilionové škody.
[ctete postid=“260684″ title=“Ministryně Dostálová šije zákon na míru zájmům volebního manažera hnutí ANO“ image=“https://www.forum24.cz/wp-content/uploads/2018/12/Dostálová-Babiš-385×230.jpeg“ excerpt=“Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová vyšla vstříc jedné z největších “ permalink=“https://www.forum24.cz/ministryne-dostalova-sije-zakon-na-miru-zajmum-volebniho-manazera-hnuti-ano/“]260684[/ctete]
Tendr na výběr mýtného systému za vysoutěženou cenu 10,7 miliardy korun je bezkonkurenčně největší veřejnou zakázkou, o které rozhodly vlády s účastí ministrů ANO. Nakonec po problematických peripetiích a nepochopitelných průtazích vyhrálo konsorcium CzechToll/SkyToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera. Babišem avizovaní „odborníci“ se ovšem nevyznamenali, což nyní potvrdil výbuch časované miny, zanechané bývalým ministrem dopravy Danem Ťokem.
Smlouva uzavřena nezákonně
Krajský soud v Brně rozhodl o tom, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat okolnostmi podpisu smlouvy Ministerstva dopravy s konsorciem CzechToll/SkyToll, uzavřené loni v dubnu na dalších deset let výběru mýta. Smlouvu sice nezrušil, ale konstatoval, že její podpis neproběhl v souladu se zákonem.
Pochybilo Ministerstvo dopravy i ÚOHS, který neměl tuto smlouvu posvětit. Tehdy totiž platilo jím vydané předběžné opatření, zakazující uzavřít smlouvu s vítězem tendru do té doby, než budou řádně vypořádány námitky současného provozovatele mýta, rakouské firmy Kapsch. Jako další účastník tendru si u ÚOHS stěžovala na netransparentní průběh výběrového řízení a postup Ministerstva dopravy.
Soud dal nyní po procesní stránce Kapschi za pravdu. V krajním případě hrozí zneplatnění smlouvy a vážné komplikace s výběrem mýta od příštího roku.
Problémy s mýtným tendrem jsou od samého počátku. Sebevědomý ministr Ťok jeho přípravu nezvládl, dostal se do skluzu a navíc se přitom dopouštěl porušování zákona, ať už při výběru projektového manažera, nebo při neplánovaném prodloužení smlouvy s Kapschem za 5,3 miliardy korun o tři roky.
Ťok versus Faltýnek
Předseda ÚOHS Petr Rafaj se uprostřed tohoto chaosu dostal mezi mlýnské kameny, což zdokumentovalo i policejní vyšetřování po letošní březnové razii. Tehdy vyplavaly na povrch podezřelé okolnosti tendru, včetně rozkolu uvnitř ANO mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a neformálním „stínovým ministrem“ Jaroslavem Faltýnkem, kteří bojovali na opačných stranách barikády.
Ťok hájil rozhodnutí výběrové komise, která přisoudila vítězství skupině PPF. Tento výsledek se dal očekávat už jen vzhledem k tomu, že premiér Babiš dával otevřeně najevo, že si nepřeje úspěch Kapsche jakožto údajného reliktu „Palerma“. Tím se však otevřel prostor jiné mnohem vlivnější ekonomické skupině, nejednou za cenu ohýbání práva a procesních pravidel.
Jaroslav Faltýnek, který si v té době přetvořil rezort dopravy ve svoje byznysové teritorium, stál na straně Kapsche. Vzájemné vztahy s Ťokem nebyly idylické a nejednou jednal za ministrovými zády. Nakonec zakročil samotný Babiš, který kvůli obavám z hrozících problémů rozbil s Ťokovou pomocí Faltýnkovu klientelistickou síť.
Skandalizaci se nakonec Faltýnek nevyhnul. O tom svědčí jeho zapletení do rozsáhlé kauzy brněnských veřejných zakázek a angažmá v mýtném tendru. Je prověřován policií, zda nespáchal trestný čin zneužití pravomoci úřední osoby či trestný čin pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži.
Rafajův veletoč
10. listopadu 2017 zdokumentovaly policejní odposlechy Faltýnkovy schůzky s ředitelem Kapsche Karlem Feixem a Petrem Rafajem ve dvou brněnských hotelech, na kterých mělo být dohodnuto „ovlivnění rozhodování ÚOHS ve prospěch společnosti Kapsch“.
ÚOHS dva týdny poté na základě stížnosti podané Kapschem zakázal předběžným opatřením Ministerstvu dopravy uzavřít smlouvu s vítězem probíhajícího tendru do pravomocného rozhodnutí úřadu. Loni v květnu Rafajův úřad zrušil výběrové řízení kvůli údajným pochybením rezortu v zadání soutěže poté, co jej vyhrálo konsorcium CzechToll/SkyToll.
Poté do hry vstoupily další politické tlaky. Ještě v květnu na Rafaje „zaklekli“ premiér Babiš a ministr dopravy Ťok. Přesvědčovali ho, aby nebránil podepsání smlouvy s vítězem tendru a svoje rozhodnutí zrušil.
Následně se zapojil prezident Zeman s úzkými vazbami na PPF, který o tendru jednal s Babišem i Ťokem. Nakonec si v červenci pozval na Hrad i Rafaje, aby mu „vysvětlil“, co má dělat. Předseda ÚOHS nakonec „státotvorně“ pochopil. O měsíc později rozhodnutí úřadu přehodnotil a 20. září veškeré námitky Kapsche definitivně zamítl.
Téhož dne ministr dopravy Ťok podepsal smlouvu s vítězem. Už v té době byl kritizován, že k tomu neměl platný právní podklad. Nynější rozhodnutí Krajského soudu v Brně potvrzuje, že neměl.
Předseda ÚOHS navíc opakovaně porušil zásady své nestrannosti. Neměl se pokoutně stýkat s Faltýnkem v brněnském hotelu, ale ani s Babišem, Ťokem a Zemanem, kteří ho ovlivňovali opačným směrem. Tento faktor vyvolává pochybnosti i dnes, čehož si povšimla i opozice.
Jak může Rafaj objektivně rozhodnout obnovené správní řízení, když je sám v této věci podezřelý z porušení zákona, a mění názory podle toho, kdo na něj politicky zatlačí? Z těchto důvodů přesluhuje a už dávno měl rezignovat. Pokud se udrží, nezbaví se podezření, že jen proto, že dokázal správně vyjít vstříc.
Úloha pro Kremlíka
Současný ministr dopravy Vladimír Kremlík jistě udělá vše pro to, aby platila současná smlouva s vítězem tendru. Podle kuloárových zpráv byl vybrán i z toho důvodu, aby jako právník s vhodnými dispozicemi dokázal čelit problematickým soudním sporům. A ty v této skandální kauze hrozí v každém případě, stejně jako vysoké škody státu.
„Pokud ÚOHS smlouvu zneplatní a tendr bude znovu otevřen, má své téměř jisté skupina PPF. Požadovala by odškodnění za jednání v dobré víře, že má platnou smlouvu, včetně náhrady za poškození dobrého jména,“ řekl deníku FORUM 24 dopravní expert Ivo Rýc.
[ctete postid=“260328″ title=“Německý Agrofert si krátil daně smlouvou s Čapím hnízdem. Schillerová by měla vysvětlit nečinnost českého berňáku“ image=“https://www.forum24.cz/wp-content/uploads/2015/07/Babis-Agrofert-385×230.jpeg“ excerpt=“Německý podnik Andreje Babiše Agrofert Deutschland si objednal reklamní práce v “ permalink=“https://www.forum24.cz/nemecky-agrofert-si-kratil-dane-smlouvou-s-capim-hnizdem-schillerova-by-mela-vysvetlit-necinnost-ceskeho-bernaku/“]260328[/ctete]
Stát by potom musel urychleně konat, aby nedošlo k propadu ve výběru mýta, což měsíčně představuje částku 800 milionů korun. Jediná možnost, která se potom nabízí, je nějaká dohoda s Kapschem do finálního vyřešení tohoto problému.
Této blamáži se bude chtít vláda za každou cenu vyhnout a Rafaj vysoce pravděpodobně znovu pochopí závažnost situace a smlouvu nezruší. Jak se vypořádá s rozhodnutím krajského soudu, pokud neuspěje s dovoláním, je druhá věc.
Druhou a pravděpodobnější variantou je, že „smlouva s vítězem tendru poběží dál a stát zaplatí pokutu za porušení správního řízení. A Kapsch dostane finanční odškodné,“ říká Ivo Rýc. To by se podle jeho slov, stejně jako v prvním případě, mohlo pohybovat v řádu stovek milionů korun.
To nejsou příliš nadějné vyhlídky. Nejde jen o to, že ani po pěti letech není jasno, jak dopadne ostudný mýtný tendr. Reálně hrozí, že šlendrián státních úřadů zaplatí daňový poplatník, což by byla další skvrna na štítě vlády Andreje Babiše. Zároveň je to další důkaz, jak vlivné ekonomické skupiny přebírají stát. V tomto případě PPF v segmentu dopravy.