
Ilustrační foto FOTO: Pixabay/StartupStockPhotos
FOTO: Pixabay/StartupStockPhotos

Pouhých 90 minut sledování obrazovky denně stačí podle vědců k tomu, aby se dětem zhoršila schopnost číst a psát. Dalším rizikem jsou pak prý problémy s chováním. Naopak děti, které tráví u televize, počítače či mobilu méně než hodinu denně, vykazovaly podle studie lepší jazykové znalosti a společenštější chování.
Novozélandští vědci z University of Canterbury sledovali v rámci svého výzkumu více než 6000 dětí ve věku od dvou do osmi let. Zajímaly je důsledky sledování obrazovky či monitoru déle než hodinu denně. Studie publikovaná v časopise Development Psychology shromáždila data prostřednictvím rozhovorů s rodiči. Hodnocení se pak týkalo chování dětí v průběhu doby, když byly dva, čtyři a půl a osm let staré.
Rodiče byli podle deníku Daily Mail dotazováni, kolik času tráví jejich děti u televize či počítače neproduktivními činnostmi v porovnání s používáním zařízení například kvůli plnění domácích úkolů.
Ze studie prý vyplynulo, že děti ve věku čtyři a osm a půl let, které trávily více než 90 minut před obrazovkou, vykazovaly výchovné problémy, a to bez ohledu na povahu činnosti. Tyto děti pak měly podprůměrnou slovní zásobu, komunikaci a také horší schopnost počítat, psát a číst. Děti, které tráví u počítače či televize déle než 150 minut denně, pak mají podle odborníků ještě větší problémy s jazykem a chováním.
„Čas u obrazovky v raném dětství souvisí s dovednostmi, které děti mají při příchodu do školy. Dramatický nárůst používání obrazovky v posledních letech může částečně vysvětlit, proč školní připravenost v poslední době klesá,“ tvrdí vědci.
Jiná australská studie z roku 2024 hovoří o tom, že u dvouletých dětí, které tráví velkou část dne sledováním obrazovky, monitoru či displeje, je velká pravděpodobnost, že budou ve dvanácti letech vykazovat prvky podobné autismu.
Směrnice Světové zdravotnické organizace (WHO) doporučují, aby děti do dvou let věku neměly k žádným těmto technologickým zařízením přístup.