Americký prezident Donald Trump FOTO: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian / Wikimedia Commons / Public Domain
FOTO: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian / Wikimedia Commons / Public Domain
Americký prezident Donald Trump vzkázal Evropě a Japonsku, že kupují málo amerických vozů a mají jich kupovat více, informovala agentura Reuters. Cla na tom ale nemůžou nic změnit, americká auta podle kritiků zkrátka nejsou konkurenceschopná.
Trump podle médií nechápe, že zákazníci v Evropě a Japonsku auta vyrobená v Americe prostě nechtějí. Považují je za nesmyslně velká, mají moc velkou spotřebu a jsou drahá.
Stěžuje si na „odmítání amerických automobilů“, zatímco Japonci a Evropané prodávají do Spojených států miliony automobilů ročně. V nedávných obchodních dohodách se strany shodly na zrušení nebo zmírnění bezpečnostních testů pro dovoz amerických vozidel. Evropa sníží cla na americké automobily, ale podle odborníků to moc nepomůže.
Chevrolety a cadillaky se neprodávají v zemích, kde jsou lidé zvyklí na volkswageny, toyoty a hyundai. Evropané a Japonci se asi těžko vrhnou na Cadillac Escalade.
„Americká auta jsou designována na široké cesty a dálnice, ovládat je na úzkých japonských silnicích je obtížné. Vyžaduje to trochu techniky,“ uvedl Yumihito Yasue, který dováží do Japonska luxusní veterány z USA. Jeho zákazníky jsou fandové, kteří auta z padesátých a šedesátých let vídali v amerických filmech.
Yasue zdědil svou lásku k americkým autům po svém otci, který před čtyřiceti lety založil firmu a jezdil do Kalifornie hledat auta. Převzal firmu po smrti svého otce před devíti lety a prodává asi dvacet vozů ročně.
„Americká auta jsou výjimečná svým designem. Ve srovnání s japonskými nebo německými auty mají krásnější tvar karoserie. Zejména linie, jako jsou zadní části a blatníky,“ řekl.
V loňském roce se v Japonsku prodalo přibližně 3,7 milionu nových automobilů, z čehož třetinu tvořily mini nebo „kei“ automobily – malé, úsporné vozy, které Američané nevyrábějí. Podle údajů Japonské asociace výrobců automobilů tvořily zahraniční automobily 6 % prodejů nových automobilů.
V Evropě se dobře prodávají jen menší americké automobily: modely jako nejprodávanější Ford Puma a starší Fiesta. Ale v posledních dvou desetiletích se Ford a General Motors zaměřily na větší pick-upy a SUV, vozidla, která jsou méně vhodná pro úzké silnice Evropy.
Ford, který byl od počátku 20. století významným hráčem na evropském trhu, zaznamenal podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) prudký pokles prodeje v tomto regionu, a to z 1,26 milionu vozidel v roce 2005 na pouhých 426 000 v roce 2024. Jeho podíl na trhu klesl z 8,3 % na 3,3 %.
„Nekupujeme Fordy F-150, naše silnice na to nejsou dimenzované a naši zákazníci to nechtějí,“ popsal Andy Palmer, bývalý generální ředitel Aston Martin. GM opustilo Evropu v roce 2017, když prodalo Opel po stažení Chevroletu, ale loni se vrátilo s modelem Cadillac Lyriq. Podle údajů automobilové společnosti Jato prodalo pouze 1 514 kusů tohoto SUV vyrobeného v USA.
Mluvčí společnosti Ford dodal, že firma exportuje do Evropy „produkty pro nadšence“, jako jsou Bronco a Mustang.