
Někdejší český premiér Andrej Babiš (ANO) při setkání s prezidentem USA Donaldem Trumpem. FOTO: Úřad vlády ČR / se souhlasem
FOTO: Úřad vlády ČR / se souhlasem

KOMENTÁŘ / Kdo už zapomněl na to, jak covidovou krizi řešil náš nejlepší krizový manažer, může se podívat do Spojených států, aby si to připomněl. Nesmyslné kroky, přivlastňování si zásluh, odmítání odpovědnosti, všechny důležité prvky tam najde. Američtí voliči na eskapády Donalda Trumpa během pandemie zapomněli. Čeští se podle průzkumů chystají tu samou laskavost prokázat Andreji Babišovi. Jenže populisté se nemění.
Byla to vlastně první krize Trumpova druhého mandátu. Ohromné požáry v Kalifornii zničily rozsáhlé území a vyhnaly z domovů desítky tisíc lidí. Už před svým nástupem do úřadu nový prezident signalizoval, že jejich následky zhoršila politika demokratického guvernéra státu Gavina Newsoma. Kalifornie prý neměla dostatek vody.
Fakta stranou
Trumpovo tvrzení však ihned rozporovaly místní úřady s tím, že stavy v přehradách jsou vysoko. Potíž je v tom, že síť požárních hydrantů nebyla stavěna na boj s tak rozsáhlými požáry. Není možné z mnoha odběrných míst brát ohromná kvanta vody nutná na hašení lesních požárů. Systém nemá nutnou kapacitu. Je navržen tak, aby hasiči dokázali uhasit požár jednoho či několika málo domů.
Trump ovšem trval na svém, a tak armádním ženistům nařídil, aby upustili vodu z přehrad Terminus a Schafer. Ta přitom nemíří do Los Angeles a neslouží k hašení požárů, ale používají ji místní zemědělci v létě k zavlažování. Jelikož je ale teď zima, tak drtivá většina vody protekla umělými koryty a zavlažovacími strouhami a vsákla se zpátky do země. V zimě totiž zavlažování potřeba není. Voda v přehradách pak může chybět v létě, kdy ji zemědělci skutečně potřebují. No ale Trump z toho měl aspoň hezký post na sociální sítě.
Dejte výpověď, nebo vlastně ne
Druhou krizí, kterou Trump zažil, byla srážka vojenského vrtulníku s dopravním letadlem ve Washingtonu. Příčina zatím známá není, byť se zdá, že vrtulník letěl výše, než měl. Zároveň bylo zveřejněno, že provoz vrtulníků i letadel řídil jeden člověk, i když by podle předpisů měli být dva.
Nedostatek řídících letového provozu trápí Spojené státy dlouhodobě. Těžko ho tedy vyčítat Trumpovi. Je ale minimálně úsměvné, že i řídící letového provozu, kteří jsou federálními zaměstnanci, dostali od Muskova DOGE nabídku dobrovolně odejít do 6. února a pobírat plat až do září. Tuto možnost dostali všichni federální zaměstnanci s výjimkou vojáků a armádních zaměstnanců, zaměstnanců pošty a úřadů, které mají na starosti imigraci.
Tento krok je součástí plánu, jak snížit počet federálních zaměstnanců a tím ušetřit. Jak už bylo řečeno, nedostatek řídících letového provozu je dlouhodobý a Muskův e-mail na situaci na letišti v D.C. neměl vliv. Po tragédii vláda řekla, že neplatí ani pro řídící letového provozu, kteří ho dostali také. Vzbuzuje to otázku, které důležité federální zaměstnance ještě Musk zapomněl vyjmout.
Konat a budit dojem, že konám
Mimochodem, nabídku dobrovolného odchodu prý zatím přijalo asi 20 tisíc zaměstnanců. To je asi procento všech federálních zaměstnanců. Navíc nejde o rušení skutečně zbytečných postů, ale náhodné dobrovolné odchody, které mohou zasáhnout i důležité úřady.
Muskovu akci s federálními zaměstnanci a Trumpovu s vodou v Kalifornii spojuje jedna věc. Oba především chtěli udělat něco viditelného. Potřebovali ukázat, že skutečně něco dělají, i když reálná hodnota jejich kroků byla mizivá. Ale co naplat, když řadě voličů stačí, že je politik takzvaně „akční“.