Politický komentátor Fareed Zakaria se 27. 10. v The Washington Post pozastavil nad tím jak neschopný byl Donald Trump ve své kampani.
„Vzhledem k tomu, že se prezidentské volby blíží ke svému konci, pořád jsem uvažoval o tom, proč Donald Trump provozoval tak neefektivní kampaň?“ píše Zakaria.
Trump začal se třemi velkými výhodami. Demokraté usilovali o třetí po sobě jdoucí funkční období v Bílém domě, něco, čeho politická strana dosáhla pouze dvakrát v uplynulých 80 letech. Navíc hospodářský růst a zisky z příjmů se spíše zpomalily. Demokratický kandidát, Hillary Clintonová, politik z minulosti s velmi nepříznivým hodnocením, nemohla snadno představovat touhu po změně. Z těchto důvodů byl letos favorizován republikánský kandidát.
Ale Trump není bytostný republikán a jeho kampaň byla navíc atypická. „Pokud jde o strategii, bylo zřejmé, že Trump se potřebuje obrátit od jádra svých příznivců k většině Američanů. To znamená k Hispáncům, Asiatům, ženám, vysokoškolsky vzdělaným bělochům. Místo toho si Trump odcizil potenciální stoupence z těchto skupin ještě během primárek.“
Výsledky jsou již patrné. Stanice CNN analyzovala čísla předčasného hlasování a ta ukazují, že demokraté získali značnou podporu (ve srovnání s rokem 2012) téměř ve všech klíčových státech, které umožňují předčasné hlasování, včetně Arizony, Severní Karolíny, Nevady a dokonce Utahu. Na Floridě náskok republikánů klesl od počátku hlasování z pěti procentních bodů na 1,7. Země zůstává i nadále hluboce rozdělena a v den voleb se může se stát cokoliv, ale pro Trumpa jsou tyto předběžné ukazatele špatné.
Nebo si vezměme způsob, jakým se mu podařilo zvládnout svůj tým. Dnes už má třetího vedoucího kampaně. Má méně než polovinu kanceláří v terénu než Clintonová, omezené financování a slabé a špatně vyrobené reklamy. „Politolog z Yale University Alan Gerber, který je průkopníkem výzkumu v této oblasti, poznamenává, že převést potenciální voliče do skutečných voličů vyžaduje dobrovolníky na telefonu a face-to-face agitaci, taktiku, která vyžaduje plánování, dohled a trvalé úsilí, aby to ve velkém měřítku fungovalo.“ Tady se Trumpovi moc nedaří.
Trump byl skeptický ohledně toho, že záleží na zpracování velkých objemů dat a soustředil se na svou osobnost, takže jeho kampaň vypadá spíš jako turné celebrity. Víc se soustředil na posilování jádra svých voličů, než na to, aby získal nové voliče. Na založení nové televize po volbách by to mohlo stačit, ale na vítězství v prezidentských volbách asi ne.
„Jedním z důležitých testů pro Bílý dům je schopnost řídit moderní prezidentskou kampaň, která vyžaduje stovky milionů dolarů, jasnou strategii, velký talent a konzistentní, vysoce kvalitní provedení. To všechno denně kontrolují stovky reportérů. Dnes je jasné, že Trump se pustil do nejhůř financované, neukázněné a chaotické kampaně v moderní politické historii.“
To je vlastnost, kterou sám za nejhorší selhání lídra: mnoho řečí a žádná akce, soudí Zakaria. Nakolik se to Trumpovi vymstí, ovšem uvidíme už za pár dní.