TV Nova má být Kellnerova. Proti se ale postavil americký senátor

ČTK

Lucie Borhyová, moderátorka TV NOVA | FOTO: ČTK

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera je zase o krok blíž k převzetí TV Nova. Nabídku PPF schválili ve čtvrtek akcionáři mediální společnosti Central European Media Enterprises (CME), kam patří i česká televizní stanice. Hladký průběh transakce nyní komplikuje dopis republikánského senátora Marca Rubia adresovaný prezidentu Donaldu Trumpovi, v němž požaduje, aby jeho administrativa prověřila bezpečnostní dopady prodeje.

Pavel Hofman

Rubio ve svém dopise upozorňuje mimo jiné na dřívější aktivity PPF. Za překážku transakce označil skutečnost, že skupina měla prostřednictvím svých dceřiných firem v minulosti vystupovat i jako zástupce zájmů Číny. V souvislosti s tím se dostala do povědomí české veřejnosti především PR agentura C&B Reputation Management placená Kellnerovým Home Creditem. Jejím úkolem bylo ovlivňovat veřejné mínění ve prospěch Číny.

Jak dále americký senátor uvedl, jelikož CME kromě České republiky působí také v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a ve Slovinsku, oslovují její televizní stanice až 97 milionů lidí. Situace je podle něj navíc o to závažnější, že v řadě regionů provozuje ty nejsledovanější zpravodajské relace.

Mezi ty se řadí právě i TV Nova, která je dlouhodobě nejsledovanější českou televizní stanicí. Že kanál navíc působí zároveň jako silné vlivové médium, upozorňoval loni na podzim i bývalý šéfredaktor bulvárních médií a starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný. „Bulvár je zábava na pět minut, ale dá se tím ovlivňovat veřejné mínění. Jste-li v partě, která ovládá deník Blesk a TV Nova. To se Babišovi hodně nelíbí. On moc dobře ví, jak je ta televize silná a důležitá,“ řekl deníku FORUM 24.

ČTK

Podle PPF se ale Rubiovo tvrzení zakládá na lživých informacích. Za viníka celé korespondence označují zástupci Kellnerovy skupiny českého senátora Pavla Fischera, který měl tyto informace poskytnout. V tiskovém prohlášení PPF rozporuje mj. celkový dosah společnosti CME, který údajně nepředstavuje téměř 100 milionů diváků, ale sotva polovinu.

Dále zástupci Kellnerovy skupiny popřeli, že by PPF prosazovala technologie čínské firmy Huawei. Ty měla před dvěma lety obdržet v rámci nákupu telco operátorů od norské společnosti Telenor.

V prohlášení PPF zopakovala své předchozí vyjádření, že nákupem CME chce doplnit své aktivity na telekomunikačním trhu a žádné postranní cíle jím nesleduje.

Mediální skupina CME uzavřela smlouvu s dceřinými společnostmi skupiny PPF loni v říjnu. Na základě kontraktu by měla Kellnerova skupina následně zaplatit za majoritní podíl v CME částku 2,1 miliardy dolarů, tedy přibližně 49 miliard korun.

Jako podmínku dokončení transakce ale určila nejenom souhlas akcionářů CME, ale také Evropské komise a národních regulátorů v některých ze zemí, kde CME působí.

Schválení transakce akcionáři CME se všeobecně očekávalo. Zhruba třetinový podíl v CME koupila v roce 2009 americká společnost Time Warner, která jej v dalších letech zvýšila až na necelých 50 procent. Firmu Time Warner později převzal americký telekomunikační gigant AT&T a přejmenoval na Warner Media. Jejím prostřednictvím v CME drží většinový podíl, který je nyní na prodej. Akcie CME se obchodují rovněž na pražské burze.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner