Ruská pomoc Itálii byla scénou pro natáčení propagandy, zjistila BBC

Euvsdisinfo

Tato dáma z manipulativního státního kanálu Rossijija 1 je českému publiku známá už z rozpravy s Pavlem Novotným. | FOTO: Euvsdisinfo

Ruským dodávkám pomoci Itálii pro boj s pandemií koronaviru věnovala velký prostor jak média ve světě, tak zejména prokremelské manipulativní platformy. BBC zdokumentovala, jak přesně v této věci překrucovaly pravdu.

Posledně zmínění vytvářeli pro ruské obecenstvo zprávy z Itálie o tom, jak její obyvatelé vyměňují vlajky EU za ruské a kterak si lidé v ulicích italských měst hrají ruskou hymnu. Jak ovšem zjistili reportéři BBC, pravda byla někde jinde.

Jedním z příběhů, na něž se BBC zaměřila, byl ten o vlajce EU vyměněné v Itálii za vlajku ruskou. Tento příběh šířilo v Rusku mnoho médií včetně oficiálního vládního deníku Rossijskaja Gazeta a zpravodajského portálu Life.ru. „V nouzi poznáš přítele. Italové mění vlajky EU za ruskou trikolóru,“ psali v Rusku.

Jenže BBC nalezla Itala, který potvrdil, že byl tím, kdo vyvěsil ruskou vlajku na sídle své společnosti, aby tak Rusku projevil vděk. Dotyčný muž také dodal, že vyvěsit vlajku cizího státu namísto té evropské pro něj nebylo nic až tak výjimečného, neboť ve firmě má vlajky mnoha států a používá je k uvítání svých obchodních partnerů, mezi nimiž je i jedna ruská společnost.

Také videu zachycujícímu, jak se kdesi v Itálii hraje na ulici ruská hymna, věnovala prokremelská média velkou pozornost, a to včetně státní mediální sítě Rossija 1 a televizní stanice REN TV. Zmíněná televize příspěvek o tomto videu uvedla na svém webu slovy o tom, že „v italských ulicích zněla ruská hymna“. Jmenované propagandistické kanály už nedodaly, že hudba ve videu pochází z kanceláře jisté organizace, kterou BBC ve svém článku označuje za neofašistickou, stejně jako se zapomněly zmínit o tom, že za předmětným videem je jeden aktivista s vazbami na Rusko.

Další zajímavý moment v citované analýze britské zpravodajské stanice je zjištění o tom, že dvě různá videa o ruské hymně, která šíří ruská média, jsou ve skutečnosti záběry jedné a té samé události, jen pořízené z jiného úhlu.

BBC uvedené případy konzultovala s ruským expertem na dezinformace Iljou Šepelinem, který spolupracuje na přípravě týdeníku „Fake news“ na nezávislé televizní stanici Dožď. Zaujal ho působ, jakým s těmito videy pracovala prokremelská média. „Přísně vzato tu nejde o smyšlené děje. Skuteční obyvatelé v Itálii jsou z počínání Ruska nadšení a vlajky vyměňují o své vůli. Jiná věc je ale ta, že tito podporovatelé Ruska nejsou běžnými Italy, nýbrž mají úzké obchodní a finanční vazby na Moskvu. Nemáme tu tedy co do činění s klasickými fake news, ale s manipulacemi. Je to taková hybridní lež. Anebo hybridní pravda,“ napsal Šepelin pro BBC.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner