Dopravní firmy by mohly mít nárok na podporu z COVID Plus

ČTK

Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) | FOTO: ČTK

Dopravní firmy by podle návrhu ministerstva dopravy měly mít možnost podpory kvůli dopadům pandemie koronaviru za stejných podmínek jako firmy s více než 250 zaměstnanci v rámci programu COVID Plus. Žádat by tak mohly prostřednictvím komerčních bank o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun. Novinářům to dnes před jednáním vlády řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Materiál má připravený, zatím ale neví, zda ho vláda dnes projedná. Možná podpora by se tak vztahovala i na leteckou společnost Smartwings. Její vyjádření ČTK zjišťuje.

Čerpání v programu COVID Plus je zaměřeno na firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) garantuje 80 procent jistiny.

Na úvěr z programu COVID Plus nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března. Zatím jej nemohou získat ani podniky, jejichž převážná ekonomická činnost spočívá v dopravě, ubytování, cestovním ruchu a hazardu.

„To je to, co jsme stále chtěli, aby zde nebyla výjimka toho charakteru, že bohužel dopravní firmy žádat nemohly. Tím mohlo být dávno vyřešeno vše, co se týká i Smartwings. My to máme připravené a teď se budeme bavit o tom, jestli to tam (na vládě) i s ostatními kolegy dneska projednáme, nebo ne,“ řekl Havlíček.

Podle dřívějších Havlíčkových vyjádření stát s leteckou společností Smartwings jednal o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu. Podmínkou by v takovém případě bylo přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Pokud by ale dopravní společnosti mohly čerpat ze standardních programů, žádné specifické požadavky by stát vůči konkrétním firmám mít nemohl, řekl dnes Havlíček.

České aerolinie (ČSA) čeká podle pátečních informací zřejmě velké propouštění. Vedení dopravce o tom jedná s odbory s tím, že by se mohlo týkat až 60 procent zaměstnanců. Ve společnosti nyní pracuje kolem 700 lidí. Podle odborů by propouštění mohlo být i projevem zatím neúspěšných jednání skupiny Smartwings, do níž ČSA patří, o pomoci státu.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner