Petr Kellner dnes začal vybírat mýto na českých dálnicích

FB

Petr Kellner | FOTO: FB

Dnes začíná na tuzemských dálnicích fungovat nové mýto. Jeho spuštění budou v prvních dnech nejspíš provázet dlouhé kolony kamionů u hraničních přechodů. Kolony na hranicích hrozí kvůli tomu, že část dopravců stále nemá nové palubní jednotky. Nejhorší situace se očekává na přechodu u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by fronty mohly dosahovat až 12 kilometrů. Mýto vybírá ode dneška pro stát firma CzechToll, jejímž majitelem je nejbohatší Čech Petr Kellner.

Do nového mýtného systému je aktuálně zaregistrováno zhruba 313 tisíc aut, stále tak chybí asi 145 tisíc vozidel z celkem očekávaného počtu. Mezi dopravci je dosud rozesláno zhruba 209 tisíc palubních jednotek.

CzechToll u hranic v minulých dnech rozmístil mobilní registrační pracoviště a posílil kapacity obchodních míst a řídicí centrály. Zástupci firmy zároveň upozornili, že kontroly začnou ihned se spuštěním nového systému, tedy od půlnoci.

„Česká republika je první země, kde se uskutečnila výměna mikrovlnné technologie pro výběr mýtného za satelitní systém,“ uvedl dnes generální ředitel CzechToll Matej Okáli. Zároveň uvedl, že v případě českých dopravců je  do nového mýtného systému zaregistrováno 96 procent z nich.

Kvůli nedostatečným registracím a pomalému přebírání palubních jednotek totiž hrozí zejména u hranic dlouhé kolony kamionů, a to zejména od pondělního rána. Nejhorší situace se podle dopravního modelu CzechTollu dá očekávat na česko-slovenském přechodu na D2 u Lanžhotu na Břeclavsku, kde by kolony mohly dosahovat až 12 kilometrů.

Mluvčí CzechToll Miroslav Beneš dnes uvedl, že díky počtu vydaných palubních jednotek model firmy ukazuje, že klesá pravděpodobnost i možná délka kolon. „Model na počátku počítal s tím, že vydáme jen 170 tisíc palubních jednotek, a na to je dimenzován model ohledně kolon. A tím, že jich je vydáno již zhruba 209 tisíc, tak se nám ty očekávané kolony v tom modelu zkracují,“ uvedl.

Nové mýto bude fungovat na 2300 kilometrech dálnic a silnic. Oproti současnosti se tak mýtné rozšíří o přibližně 860 kilometrů silnic první třídy, na nichž bude systém spuštěn na začátku příštího roku. Systém je postaven na satelitní technologii, bude tak využívat služby zavedených satelitních a navigačních systémů jako GPS, Galileo nebo Glonass.

Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta. To v ČR dosud provozovala firma Kapsch. Od roku 2007 stát na mýtném vybral kolem 108 miliard korun.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner