Vzdor taxikářů pokračuje. Je to pochopitelný, ale předem prohraný boj s větrnými mlýny

Zhruba padesát taxikářů se sešlo minulý týden na ruzyňském letišti, kde nálepkami „nelegální transport“ polepovali auta jezdící pod záštitou aplikace Uber. Jednalo se o protestní akci, která měla poukázat na fakt, že oficiální taxislužba musí splňovat celou řadu podmínek, které se Uberu netýkají. Protesty se však v pátek vymkly kontrole a agresivní taxikáři začali zastavovat i auta, která k Uberu vůbec nepatří, či dokonce řidiče napadat.

Nejednalo se zdaleka o první pokus pražských taxikářů Uberu vzdorovat, někteří proti odlišným podmínkám obou služeb bojují dlouhodobě, v minulosti už proběhla například protestní jízda okolo pražského magistrátu. Současné protesty by měly pokračovat v pondělí, zatím však není jisté, zda znovu na pražském letišti, nebo jinde. Pražská primátorka Adriana Krnáčová označila chování taxikářů za ostudné.

A tím, ve vší úctě k těm slušným, skutečně je. Může se zdát, že jde o reálný problém, který je potřeba řešit, a že tito taxikáři stojí v roli pomyslného mluvčího celorepublikové taxikářské obce, ale ve skutečnosti je to spíše jen boj ega nevyrovnaných taxikářů a nejužší taxikářské mafie, která se z posledních sil snaží vzdorovat moderní době. Dovolím si vysvětlení menším srovnáním:

V 90.letech se roztrhl pytel s videopůjčovnami. Vlastnit videopůjčovnu byl slušný byznys, šéfovat síti pražských videopůjčoven se rovnalo doslova prudkému zbohatnutí. Jenže technologie nejsou jídlo, které si lidé kupovat musí, a tak veškeré technologie přirozeně prochází určitým vývojem. To, co je dnes považováno za vrchol, může být zítra zastaralé, a často to tak skutečně bývá. A tak lidé podnikající ve videopůjčovnách, jak rychle zbohatli, tak rychle zase, s masovým nástupem internetu, o své živobytí přišli. Dnes v Praze existuje jen pár videopůjčoven, dříve zámožní majitelé byli nuceni změnit obor či s podnikáním skončit.

V čem je to podobné? Oba obory – videopůjčovny i taxislužbu – dohnala doba. Technologie tomu chtěly, že dnes nedává smysl půjčovat si film za 50 korun na jeden den, když si ho s několikaměsíčním předstihem můžeme stáhnout zadarmo a napořád, třebaže nelegálně, což samozřejmě nelze obhajovat. I tak situace na trhu přirozenou cestou překonala poptávku a logicky se tak musela přizpůsobit i nabídka – videopůjčovny definitivně zanikly. A dovedu pochopit, že to pro jejich majitele nebylo vůbec jednoduché, vždyť drobní podnikatelé ke svému podniku často mají úzký emocionální vztah.

Podobným způsobem vlastně dovedu pochopit, že pro taxikáře není jednoduché čelit neustálému snižování objemu práce a tržeb ve prospěch řidičů aplikace Uber. Upřímný respekt všem slušným taxikářům, a nutno říct, že jistý zdravý dialog je v tomto ohledu samozřejmě na místě, legislativa je pružná a není důvod nepokusit se najít určitý kompromis vyhovující oběma stranám, byť situace pro taxikáře už nikdy asi nebude taková, jako bývala. Ale ofenzivně vzdorovat době – o což se momentálně někteří taxikáři snaží – rozhodně nikam nevede a v liberálním světě by ani vést nemělo.

Pracovníci z továren dnes přichází o práci, protože je nahrazují stroje. Účetní za pár let nebudou potřeba, protože je plně nahradí počítače. A taxikáři nebudou potřeba, protože je nahradí sdílené jízdy v podobě Uberu, podobně jako hotelům výrazně uškodí (a už škodí) sdílené ubytování v podobě Airbnb, byť v tomto případě je asi nikdy plně nenahradí. Vytvářet speciální právní podmínky pro tyto služby není jednoduché, a třebaže ty snahy existují, sdílené služby si dál žijí svým životem a v civilizovaném světě jsou na neuvěřitelně raketovém vzestupu.

Taková je zkrátka doba. A je to tak správně, protože to vyžaduje trh. Poptávka i nabídka jsou v mimořádné harmonii, Uber nabízí lepší služby za nižší ceny a taxikáři se tomu nezvládají přizpůsobit. Tak proč by ještě někdo využíval taxislužbu? Jaký by pro něj dávalo smysl, kdyby platil více peněz za horší služby? Přesně o těchto mechanismech trh je, nemá smysl s ním bojovat a už vůbec nemá smysl bojovat s dobou. Chápu, že je těžké čelit blížícímu konci něčeho, co považujeme za naše poslání, ale tímto chováním taxikáři akorát dělají pojmu taxi ještě temnější reputaci, než dnes, třeba zásluhou novináře Janka Rubeše a jeho práce z posledních let, má.

Čestná a vyrovnaná osobnost se měnící situaci na trhu dokáže postavit čelem, nebude se z posledních sil pokoušet o jakýsi agresivní puč v oboru, který je stejně předem prohraný a nikomu vlastně ani nemůže pomoct.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner