Ztráta Letiště Praha podle Řehoře činí 100 milionů Kč měsíčně

Wikimedia Commons

Pražské Letiště Václava Havla – ilustrační foto | FOTO: Wikimedia Commons

Odhad letošní ztráty Letiště Praha ve výši 200 milionů korun je příliš optimistický. V pořadu Otázky Václava Moravce to řekl předseda představenstva společnosti Václav Řehoř. Zhoršení hospodaření souvisí podle něj s poklesem počtu cestujících, který se měl letos podle odhadu snížit na čtyři miliony. Výsledky se propadly kvůli pandemii nemoci COVID-19, loni Letiště Praha vydělalo 4,54 miliardy korun.

Provozní ztráta Letiště Praha nyní podle Řehoře činí 100 milionů Kč měsíčně. Společnost proto začne čerpat bankovní úvěr ve výši zhruba jedné miliardy korun. „Ta bude stačit na provoz, ale ne na investice,“ podotkl Řehoř. Firma k pokrytí hospodaření využije nevyplacenou loňskou dividendu 1,5 miliardy Kč, o další peníze bude žádat z Fondu obnovy. „Požádali jsme o dvě miliardy na proplacení na letošek a o 2,5 miliardy na příští rok,“ dodal. Žádost musí schválit Evropská komise.

Řehoř počítá s tím, že počet míst, kam cestující létají, bude dále klesat, zejména u dovolenkových destinací. Jejich počet se podle něj snížil z pátečních 66 na 58 pro příští týden.

Pavel Hofman

Generální ředitel rezervačního portálu letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý míní, že regionální přeprava začne růst ve druhém či třetím čtvrtletí příštího roku. U dálkové dopravy tak optimistický není. U ní podle něj návrat k původnímu stavu potrvá několik let.

Dálkové lety byly „sponzorované“ byznys klientelou, když firmy za tyto letenky platily statisícové částky a díky nim mohly stát normální letenky 10.000 až 20.000 korun, což stimulovalo poptávku. Nyní ale tyto společnosti začaly využívat internetovou komunikaci. Současná situace tak hraje do karet nízkonákladovým přepravcům, doplnil.

Řehoř předpokládá návrat na původní čísla počtu cestujících do roku 2024. Připomněl, že na pražském letišti je 95 procent pasažérů na vnitroevropských linkách. „Bude to tvrdý souboj o aerolinky, které budou létat do Prahy,“ poznamenal. Létání podle něj projde velkou obrodou, změní se vlastníci aerolinek, vstoupí do nich státy, bude komfortnější.

Letecký provoz letos extrémně utlumila koronavirová krize. Nejvíce se zatím projevila v dubnu, kdy přes pražské Letiště Václava Havla cestovalo pouhých 5031 lidí, což bylo meziročně o 99,6 procenta méně. Na letišti tehdy fungovaly pouze dvě pravidelné linky – do Minsku a Sofie. Od května se počet cestujících mírně, ale trvale zvyšoval.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner