Celkem 22 procent lidí v Česku se stalo obětí nějaké formy domácího násilí. Vychází to z průzkumu, který na úterní tiskové konferenci k roku svého působení představila iniciativa Pod svícnem spolu se zástupci společnosti Ipsos. Iniciativa na základě výsledku spouští novou kampaň s heslem „Pomozme dělat z obětí hrdiny“, ve které se zaměří i na okolí obětí domácího násilí.
Více než polovina obětí domácího násilí si nese následky v sociální oblasti – hůře navazují vztahy a mají sníženou důvěru k lidem. Cílem kampaně iniciativy Pod svícnem je zvýšit všímavost okolí vůči tomuto problému. Podle výzkumu agentury Ipsos zná až 44 procent lidí někoho, kdo domácí násilí zažil, a 31 procent obětí domácí násilí s nikým neřeší.
První spot ke kampani natočili sami hrdinové a podporovatelé iniciativy. Cílem spotu je právě zvýšit všímavost okolí. „Ze spotu máme radost. Nicméně je to pouze jedna z mála aktivit, kterou v následujících měsících chystáme. Snažíme se totiž upozornit na fakt, že oběti domácího násilí, jak my raději říkáme hrdinové, potřebují důvěru a do jisté míry i pomoc okolí, aby dokázali cyklus domácího násilí opustit,“ říká Barbora Urbanová, spoluzakladatelka iniciativy.
„Výzkum ukazuje, že pětina Čechů má vlastní zkušenost s domácím násilím. Více než polovina si poté odnesla následky v sociální oblasti, což se projevuje především horším navazování vztahů a sníženou důvěrou k lidem,“ potvrzuje Michal Kormaňák z agentury Ipsos.
„Čísla, o která se díky spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos opíráme, jsou pro nás alarmující. Zároveň ukazují cestu, kudy se vydat,“ doplňuje ji Michaela Studená.
Iniciativa se dál zaměří i na děti, které jsou nejvíce ohroženou skupinou jakéhokoli násilí. Děti si následně přenášejí traumata i do dospělého života. Kampaň se proto bude snažit naučit dospělé, jak reagovat na situaci, kdy za nimi přijde dítě a svěří se jim.
„Na těchto aktivitách budeme spolupracovat s Martinou Pártlovou, která naše aktivity téměř od počátku podporuje,“ vysvětluje Studená. „Z metodického hlediska nám pomůžou Pavel a Jasmína Houdkovi z Moderní sebeobrany,“ dodává Urbanová.
Jednou z největších transformací po roce fungování iniciativy je založení spolku a transparentního účtu skrze platformu Donio. „Chtěli jsme maximálně transparentní financování. Peníze poputují přímo na terapie a případnou právní pomoc. Zároveň z části financovat kampaň zaměřenou na děti, jelikož tu bychom po roce fungování z vlastních zdrojů už neutáhli. Nechceme dělat věci polovičatě,“ vysvětlují shodně obě zakladatelky.
Pod svícnem se také zasazuje o opatření, které zabrání odsouzeným sexuálním delikventům, aby dále pracovali s dětmi, tedy tzv. dětský certifikát. Za úspěch považuje, že se do nově připravované redefinice znásilnění podařilo přidat další bariéru, která chrání děti – takzvané znásilnění z podstaty. Z návrhu ministerstva spravedlnosti má být tato hranice pět let věku, podle množství expertů a politiků je to ale příliš nízko. Věková hranice, kterou iniciativa prosazuje, je minimálně 12 let.
„Zlepšujeme systém. Scházíme se se všemi, kteří jej tvoří. Policejní prezidium, školení pro mediky, spolupráce se starostkami a starosty, předávání zkušeností z našich jednotlivých případů tak, aby se systém zlepšoval. Musí být vůči obětem citlivý, mít rychlou a efektivní odezvu, poskytnout pomoc, ne odsouzení,“ doplňuje na závěr Urbanová.