Úřad po pádu Bohemia Energy varuje před „energošmejdy“. Zároveň radí, jak nepoctivce poznat

Ilustrační foto. (Pixabay/Comfreak)

Ilustrační foto. | FOTO: Pixabay/Comfreak

Nedávný náhlý konec energetické společnosti Bohemia Energy a jejích dceřiných společností se dotkl podle odhadů skoro milionu lidí a na energetickém trhu v Česku zanechal poměrně velkou díru. Toto vakuum už podle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) začali vyplňovat takzvaní energošmejdi. ERÚ před nimi nejen varuje, ale zároveň lidem radí, jak jejich nepoctivé praktiky poznat.

„Energetický regulační úřad zachytil první stížnosti na energetické šmejdy, kteří se snaží zneužít ukončení dodávek energií od společností ze skupiny Bohemia Energy. Spotřebitelům nabízejí pomoc s výběrem nového dodavatele, jejich služby ale mohou přivést zákazníky do ještě větších problémů,“ uvádí úřad v tiskové zprávě vydané tento týden.

Johana Hovorková, Milan Tesař, Veronika Kučíková, Dan Hrubý a Jaroslav Bican z nové redakce Týdeníku FORUM (Roam Black Černý a Michal Hošek)

A představitelé energetického regulátora si při popisu praktik těchto obchodníků rozhodně neberou servítky. „Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu, nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance (firmy, které po krachu Bohemia Energy převzaly závazky). Stížností zatím máme jen několik desítek, ale spotřebitelé si svou chybu většinou uvědomí až ve chvíli, když po nich někdo vymáhá pokuty, což je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce,“ upozorňuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Instituce také lidem radí, jak pochybné nabídky odlišit od těch seriózních. Že telefonující není z ERÚ nebo jiného úřadu, se prý dá poznat velice jednoduše – žádný úřad v ČR totiž energie neprodává a ani nesmí doporučovat jejich konkrétní dodavatele. „Dalším charakteristickým rysem podvodníků bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet. Podobné rádoby nezávazné nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá o poznání složitější, a když od smlouvy nestihne odstoupit včas, tedy do 14 dnů, končí taková nabídka zpravidla sankcí,“ zmiňuje úřad.

„Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů Vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet,“ přidává další tip členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]