Málokterý sektor je pro českou ekonomiku natolik významný jako automobilový průmysl. Nikoli náhodou se o něm říká, že je jejím pilířem. Tržby členů Sdružení automobilového průmyslu v roce 2019 dosáhly 1160,9 miliard korun a pracovalo zde 138 372 zaměstnanců. Ve stejném roce před příchodem pandemie se pak v ČR vyrobilo celkem 1 427 563 osobních automobilů. Nyní to vypadá, že se tento motor našeho hospodářství dlouhodobě zasekl a má vážné problémy.
Za první čtyři měsíce letošního roku se v Česku podle údajů Sdružení automobilového průmyslu vyrobilo o pětinu (přesně 20,3 procenta) osobních vozidel méně než v loňském roce, tedy 361 349. Vliv na výši produkce měly především rozkolísané dodavatelské řetězce v souvislosti s válkou na Ukrajině i pandemická situace v Číně.

Kupte si Speciál FORUM a přispějte na sbírku pro ukrajinskou armádu. Pomáhejte s námi
číst článek »Co se týče jednotlivých automobilek, tak je na tom nejhůře Škoda Auto, která se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku propadla o 30,8 procenta na 211 359 vozidel. Její dubnová produkce pak vlivem výpadků dodávek některých dílů poklesla ještě výrazněji – o 39,2 procenta. Kolínský závod Toyoty zaznamenal rovněž za uvedené čtyřměsíční období pokles o 20,1 procenta na 46 089 vyrobených automobilů. Naproti tomu nošovický závod automobilky Hyundai svoji produkci navýšil o 14,9 procenta na 103 901 osobních vozidel.
Je třeba si uvědomit, že už v loňském roce byl počet vyrobených osobních automobilů u nás nižší, než v ČR bývalo zvykem. Například v lednu 2019 se zde vyrobilo 115 285 vozů a v roce 2021 už jen 104 576. V dubnu 2019 to pak bylo 126 700 automobilů a o dva roky později jenom 121 488.
Jediné, co platí, je nejistota
Když to shrneme, automobilový průmysl v Česku zažívá vleklou krizi, kdy na loňskou a předloňskou pandemii koronaviru navázaly problémy s nedostatkem čipů a nyní složitá geopolitická situace spojená s válkou na Ukrajině i proticovidová opatření v Šanghaji, která je centrem čínského autoprůmyslu.

Máme se bát o důchody? Vyhlídky nejsou strašné, ale jednu věc musí vláda udělat
číst článek »Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl tak například upozorňuje na to, že produkce elektrického Škoda Enyaqu se kvůli přerušení dodávek kabelových svazků z Ukrajiny rozběhla až v posledním dubnovém týdnu a ani kolínská Toyota se bohužel nevyhnula přerušení výroby klíčového modelu Yaris.
Zdeněk Petzl situaci automobilového průmyslu v rozhovoru pro Seznam Zprávy popsal takto: „Loňský rok, tedy ten druhý covidový, byl pro nás v kombinaci s čipovou krizí tím nejhorším za dlouhou dobu. K tomu letošnímu roku jsme se dívali poměrně optimisticky. V tuto chvíli ale jediné, co platí, je nejistota. Těžko predikovat. Asi nelze očekávat, že bychom letošní rok najednou nějak zvrátili a objem výroby se změnil. Pravděpodobně budeme pod objemem výroby loňského roku, což bylo 1,1 milionu vozů. S tím, že naše optimistické maximum bylo 1,5 milionu vyrobených vozidel před covidem.“
Vyhlídky tohoto sektoru tedy nevypadají příliš nadějně. K tomu všemu se navíc přidává ekonomické zpomalení, zhoršení finanční situace spotřebitelů a zdražování osobních automobilů. A pak tady máme celkovou transformaci automobilového průmyslu, kdy probíhá přechod na elektromobilitu, což je pro evropské automobilky samo o sobě velmi náročné a vyžadující velké investice.
Neudržitelnost dnešního stavu
A to stále ještě není všechno. Všudypřítomné zdražování energií, o kterém se v poslední době tolik mluví, samozřejmě doléhá i na výrobu aut, která je rovněž energeticky velmi náročná. Žádný div, že výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Petzl dokonce hovoří o tom, že při aktuálním vývoji je zejména pro dodavatelský sektor nezbytné, aby vláda využila všechny dostupné nástroje především pro zmírnění dopadů vysokých cen energií a zajištění bezpečnosti jejich dodávek.

V Evropské unii se posilují zelené plány a v Česku se pláče nad rozlitým jádrem
číst článek »Kabinet Petra Fialy by ale měl být schopný dohlédnout dál. Kromě řešení dnešních problémů a pomáhání tomuto sektoru, u kterého je opravdu velká otázka, jak rozsáhlá by měla být vládní pomoc ve vztahu k tomuto dříve tolik ziskovému odvětví, by vláda měla vést strategickou úvahu o tom, zda si podporu svého rozvoje nezaslouží úplně jiné oblasti.
Je pravda, že automobilový průmysl je u nás tradičně velmi silný, nepřímo zaměstnává až 500 tisíc lidí a představuje 10 procent ekonomického výkonu ČR a 25 procent našeho exportu, na druhou stranu se však naše závislost na něm aktuálně ukazuje jako velmi nebezpečná a škodlivá.
Ve skutečnosti je to možná dokonce tak, že současné postavení a význam automobilového průmyslu v Česku je neudržitelný, a čím dříve si to u nás uvědomíme a budeme se více soustředit na jiná odvětví a vláda se bude snažit jim vytvářet co nejlepší podmínky a investovat do infrastruktury, kterou potřebují ke svému rozvoji, tím lépe.