V krizi političtí lídři spoléhají hlavně na ČT. Okamura je věrný Soukupovi, Babiš se chlubí zahraničními zdroji

FB Andreje Babiše

Premiérská funkce i skandály přitahují pozornost médií | FOTO: FB Andreje Babiše

Česká televize se v době nouzového stavu stala hlavním komunikačním kanálem lídrů parlamentních stran. Jiná média dominovala jen na sociálních sítích šéfů SPD a ODS. Zahraniční zdroje pak ke komunikaci se svými facebookovými fanoušky využíval jako jediný premiér Andrej Babiš. „Mohl tak do jisté míry vyvažovat negativní obraz kroků vlády prezentovaný řadou domácích médií,“ říká pro HlídacíPes.org sociolog médií Václav Štětka.

V době nouzového stavu trávili lidé více času na internetu, u televize nebo rádia. Získávali tak aktuální informace o vývoji pandemie koronaviru. Většina zpravodajských médií díky tomu zaznamenala masivní nárůst publika.

Například kontinuální zpravodajství České televize na kanále ČT24 v počátku pandemie vyskočilo na trojnásobek své běžné sledovanosti.

archiv

Z analýzy sociálních sítí, kterou zpracoval server HlídacíPes.org, navíc vyplývá, že se Česká televize v době nouzového stavu stala i hlavním komunikačním kanálem lídrů parlamentních stran se svými voliči. Ti ji na svých profilech na sociální síti Facebook sdíleli násobně častěji než ostatní zpravodajské zdroje.

Zatímco českou veřejnoprávní televizi političtí lídři sdíleli v součtu téměř stokrát, například druhé nejsdílenější médium – Novinky.cz – nasbíralo „jen“ 37 sdílení.

Jak jsme analyzovali sociální sítě politiků
HlídacíPes.org zjišťoval, jaká zpravodajská a publicistická média a v jaké míře sdíleli předsedové parlamentních stran na svých facebookových profilech v době nouzového stavu, tedy od 12. března do 17. května. Jde o téměř čtyři sta příspěvků osmi stranických lídrů – Andreje Babiše (ANO), Jana Hamáčka (ČSSD), Vojtěcha Filipa (KSČM), Petra Fialy (ODS), Ivana Bartoše (Piráti), Mariana Jurečky (KDU-ČSL), Markéty Pekarové Adamové (TOP 09), Víta Rakušana (STAN) a Tomia Okamury (SPD). Do analýzy nebyla započítána stranická média.

Pochopitelná dominance ČT
Česká televize je jediné médium, které na svých facebookových zdech během nouzového stavu sdíleli lídři všech parlamentních stran. Využívali přitom především záznamy z diskusních pořadů televize k prezentaci svých výroků.

Podle odborníka na média a sociální sítě Václava Štětky z britské Loughborough University jde o pochopitelný jev: „V této době sledovanost České televize rekordně narostla, takže informacím o pandemii veřejnoprávní zpravodajství výrazně dominovalo. Není tedy divu, že politici sdíleli informace, které měly přirozeně vysoký dosah.“

Na tom se s ním shoduje i politolog Karel Páral z katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Univerzity Palackého. Podle něj je logické, že se politici v krizové situaci obracejí na veřejnoprávní médium, jelikož to „v těchto případech plní určitou servisní informační funkci, a kritický přístup je upozaděn“.

Za jeden z možných důvodů, proč lídři politických stran sdíleli nejvíce záznamy pořadů České televize, vnímá Páral i výhodnost formátu. „Politici a jejich mediální týmy si dobře uvědomují, že prezentace formou videa je z hlediska dopadu šíření informací i práce s vlastní image mnohem účinnějším nástrojem,“ říká.

Nejvíce Českou televizi v politické komunikaci na sociálních sítích využíval předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Nejméně pak předseda hnutí SPD Tomio Okamura a předseda ODS Petr Fiala.

Vymykají se jen Okamura s Fialou
Právě tito dva politici využívali ke komunikaci se svými internetovými fanoušky primárně jiná média. Oba zároveň jako jediní sdíleli záznamy diskuzních pořadů televize Barrandov.

Na Okamurově profilu toto médium dokonce zcela dominovalo. „Je zřejmé, že dává přednost médiu, o němž na rozdíl od veřejnoprávní televize ví, že je oblíbené u jeho voličů,“ vysvětluje Štětka.

Nelze však říct, že by šéf SPD Českou televizi v krizovém stavu zcela bojkotoval. I přes její dlouhodobou kritiku, ve které pokračoval i během pandemie koronaviru, se stala společně s dezinformačním Svobodným rádiem jeho druhým nejčastěji sdíleným médiem.

V tomto případě jde podle Párala o pragmatický krok. Zpravodajství na veřejnoprávní televizi totiž poskytuje prostřednictvím přenášených brífinků i rozhovorů s politiky celého politického spektra platformu pro jejich vlastní prezentaci.

Fiala pak dával po celou dobu přednost především internetovým zpravodajským serverům, jako jsou Novinky.cz, Forum 24 nebo Seznam Zprávy. Česká televize hrála na jeho profilu jen okrajovou roli.

Páral však upozorňuje, že oba politici obsahy těchto médií sdíleli i před koronavirovou krizí. Je tedy podle něj logické, že s nimi pracovali i v době nouzového stavu.

„Forum 24 je vyprofilované zřetelně antibabišovsky, a ve většině zveřejněných komentářů tak má logicky blízko k parlamentní opozici. Uveřejňuje mimo jiné i texty přímo z pera předsedy ODS,“ vysvětluje s tím, že podobný vztah byl k vidění dříve i v případě Tomia Okamury k televizi Barrandov.

Babiš a zahraniční zdroje
Co se zahraničních zdrojů týče, sdílel je v podstatě jen předseda hnutí ANO Andrej Babiš. To je podle Štětky pochopitelné, jelikož je sdílení cizojazyčných informací pro správce facebookových profilů náročnější. Příspěvky je totiž potřeba svým fanouškům převyprávět.

„Lze to dělat tehdy, pokud máte stabilní základnu fanoušků, kteří snesou příspěvky ze zahraničních zdrojů a současně mají vysokou míru důvěry vůči komunikátorovi,“ vysvětluje.

Samotné informace ze zahraničí sdílené českým premiérem lze rozdělit do dvou skupin:

První obsahuje zahraniční články, které poukazují na to, že problém s nedostatkem zdravotnického materiálu nebyl jen problémem České republiky.

Do druhé skupiny pak patří reportáže americké televize CNN. Ta totiž informovala o vývoji postojů americké vlády k povinnému nošení roušek na veřejnosti. Babiš tak zprávy televize využíval, aby poukázal na to, že se svět v nošení roušek od Česka inspiruje.

Šlo tedy o témata, která nepřímo ukazovala Českou republiku, a tedy i postup vlády v boji s pandemií, v dobrém světle. „Mohl tak do jisté míry symbolicky vyvažovat negativní obraz kroků vlády, konstruovaný řadou domácích médií. Mohl také dále budovat narativ, podle kterého jsou vůči němu česká média a priori zaujatá,“ komentuje Štětka.

Text zveřejňujeme s laskavým svolením HlídacíPes.org.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner