Vedoucí ruské státní televize přiznal fake o sestřelení letu MH17. Prý jen chyba

repro: buzzfeednews.com

Falešná fotografie ukrajinského letadla střílejícího na let MH17 | FOTO: repro: buzzfeednews.com

Vedoucí největšího ruského televizního kanálu připustil, že vysílali záběry, o nichž se pak mylně prohlašovalo, že prokazují roli Ukrajiny při sestřelení MH17. Podle zveřejněných pasáží z knihy, kterou vydal The New Yorker, šlo o „chybu“.

Let společnosti Malaysia Airlines Flight MH17 byl sestřelen nad územím kontrolovaným separatisty podporovanými Ruskem na východní Ukrajině. Došlo k tomu v červenci 2014 a o život přišlo 298 cestujících na letu z Amsterdamu do Kuala Lumpur. V listopadu 2014 pak vyslala ruská státní televize První kanál záběr, který údajně ukazoval ukrajinský stíhací letoun sestřelující civilní letadlo. Kanál jedna je televize s nejvyšším dosahem v Rusku.

„Ano, jsme lidé, udělali jsme chybu, ale ne úmyslně,“ řekl Konstantin Ernst, generální ředitel Prvního kanálu, moskevskému korespondentovi The New Yorkeru Joshuovi Yaffovi, když pracoval na své knize Mezi dvěma ohni.

V reakci na vlnu kritiky, která následovala po zveřejnění záběru, První kanál v listopadu 2014 uvedl, že obdržel snímek od Ruského svazu inženýrů. Tomu jej zase zaslal absolvent MIT jménem George Bilt. Bilt prohlásil, že získal obrázek online a poslal ho Ruskému svazu inženýrů, aby prozkoumal jeho autentičnost.

„Tito lidé jsou buď zoufalí, nebo naprosto neprofesionální,“ řekl tehdy Bilt pro BuzzFeed o Prvnímu kanálu. Nikdy ho prý nenapadlo, že fotografii uvidí v ruské televizi.

Nizozemské vyšetřování dospělo k závěru, že raketa, která zasáhla let MH17, pocházela ze zařízení přivezeného z ruské vojenské základny poblíž ukrajinských hranic.

V reakci na závěr státních zástupců vedených Nizozemskem, že se v případě zásahu letu MH17 jednalo o ruskou raketu, Ernst Yaffovi řekl: „Vy věříte, že nizozemská zpráva je pravdivá, a já zase věřím, že nizozemská zpráva je neprofesionální.“

Ernst bránil protizápadní zaměření svého kanálu jako reakci Ruska na údajnou zaujatost zahraničních médií. „Vyrostl jsem a cestoval jsem všude, a zejména v posledních letech je mi stále jasnější, že spravedlnost, demokracie, úplná pravda neexistují nikde na světě.“

„Lidé, kteří dělají televizi, jsou občany konkrétní země, určité národnosti, se zvláštními kulturními kódy,“ míní Ernst.

Nizozemsko letos v březnu plánuje soudit v nepřítomnosti za sestřelení letadla tři Rusy a jednoho Ukrajince.

Nizozemští státní zástupci letos identifikovali dalšího podezřelého, kterého ukrajinská bezpečnostní služba označila za bývalého velitele ruských separatistických sil na východní Ukrajině. Podezřelý, ukrajinský nacionalista Volodymyr Cemach, byl v září součástí hromadné výměny vězňů mezi Ruskem a Ukrajinou.

Nizozemští státní zástupci uvedli, že Moskva odmítla předat Cemacha Nizozemsku a dovolila mu opustit Rusko a vrátit se na separatisty kontrolované území.

(Zdroj: The Moscow Times)

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner