Poslanecká sněmovna odhlasovala kvóty na potraviny, které se prodávají v českých obchodech. Europoslankyně Veronika Vrecionová (ODS) pro deník FORUM 24 vyjmenovala, co všechno by platnost podobného zákona znamenala. Nejde jen o problém s Evropskou komisí a s ostatními zeměmi, ale také o zdražování, snížení kvality nebo omezený výběr. Stručně řečeno by na věc, na níž vydělá holding Agrofert premiéra Andreje Babiše, nejvíce doplatili spotřebitelé, tedy čeští občané.
Co říkáte tomu, že sněmovnou prošel zákon, který by měl zavést povinné kvóty na české potraviny?
Považuji to za naprostý nesmysl, který na první pohled může znít někomu hezky a tak, že poslanci chtějí napomoci tomu, aby se u nás spotřebovávalo více českých potravin. To chceme všichni. Ale cesta, kterou bohužel někteří zákonodárci zvolili, je cestou do pekel. Jsem přesvědčena o tom, že budeme mít problémy s Evropskou komisí, protože jde o narušení principu volného trhu. Zadruhé to povede ke zdražení potravin, ke zhoršení jejich kvality a k zúžení možnosti výběru. Povede to k tomu, že v zimě nebudeme mít téměř žádné ovoce a zeleninu. V Česku několik měsíců tyto potraviny téměř neprodukujeme. První, kdo bude bit, je český spotřebitel. Pevně doufám, že k tomu nedojde a že jde o předvolební tahy některých poslanců, kteří chtějí přilákat voliče. Je tady senát, věřím, že zákon vrátí, a i kdyby jej sněmovna v současné sestavě přehlasovala, Evropská komise věc bude řešit.
Co by Evropská komise vůči Česku mohla podniknout?
Dám vám nejprve takový příklad. Představme si, že by toto udělali Francouzi v automobilovém průmyslu: řekli by, že se u nich musí prodávat vysoké procento francouzských aut. Česká republika a Škoda Auto by měly okamžitě velký problém. Vstoupili jsme do Evropské unie, která má společný trh. Evropská komise se bude snažit s Českou republikou jednat. Předpokládám, že s námi může být zahájeno řízení a komise může vyvinout tlak. Ministr zemědělství Toman musí vědět, že to nebude tak jednoduché, ostatně sám říkal, že očekává problémy. Evropská komise to nenechá jen tak, což ostatně naznačovala i eurokomisařka Věra Jourová.
Proti kroku českých poslanců se navíc ohradili i velvyslanci osmi evropských zemí.
Samozřejmě. Myslím si, že nezůstane jen u problémů s Evropskou komisí, ale že se toto rozhodnutí bude řešit i na Radě EU. Premiérům a prezidentům ostatních zemí to bude velice vadit, protože kdyby takto postupovaly všechny země, nedávala by Evropská unie smysl. Vstoupili jsme sem mj. proto, že některé země něco vyrábějí výhodně, že si všichni máme možnost kdykoli cokoli nakoupit, že je možné vyvážet a dovážet zboží. Jistěže se stává, že některý producent je nespokojen. Ale s tím se musíme smířit, je mnoho věcí, které jsou zase naopak výhodné.
Zmínila jste, že tento způsob údajné podpory českých potravin je nevýhodný pro spotřebitele. Jak by taková podpora tedy měla podle vašeho názoru vypadat?
Měli bychom jít úplně jinou cestou. Jistěže si přeji, aby se spotřebovávalo co nejvíce potravin vyrobených našimi lokálními producenty a malými zemědělci. Na to ale máme efektivní nástroje. Měl by se změnit způsob přerozdělování dotací tak, aby směřovaly k těm malým a středním. Ti nejmenší totiž nejsou schopni konkurovat cenou, problém je vůbec v tom dostat jejich produkty na trh. Ale opravdu nemusíme podporovat ty velké, pro příklady není nutné chodit daleko. Podívejte se na toastový chléb, skoro sto procent se ho vyrábí v Agrofertu. A ten nemá problém s konkurencí na trhu. Těm malým by kvóty na české potraviny vůbec nepomohly.
Proč?
Stane se totiž to, že velcí výrobci a producenti se přestanou obávat zahraniční konkurence. Přestanou tlačit na kvalitu. A protože budou vědět, že jejich zboží se tu musí prodat, klidně zvednou ceny. Vůbec nechápu ani to, jak by se zákon měl prosazovat. Takže když budu nakupovat on-line na Rohlíku, najednou se mi v účtu objeví, že jsem si nakoupila příliš zahraničních věcí? Je to úplný nesmysl.
Je evidentní, že zákon je velice výhodný pro Agrofert. Evropská komise stále řeší střet zájmů Andreje Babiše. Může i tohle ovlivnit pozici Evropské komise v auditním řízení?
Když dnes neformálně hovořím se svými kolegy ze zahraničí, přesně takhle to berou. Tak, že zákon protlačil premiér, aby to pomohlo jeho byznysu. Ale Evropská komise nemůže oba případy přímo spojovat, budou opatrní, protože jde o to, aby auditní řízení běželo podle pravidel. Jistěže je ale věc v zahraničí takto vnímána a pozorovatelé si ťukají na čelo a ptají se, co blázníme. Babišovy zájmy z toho koukají jako sláma z bot. Musí vědět, že to nedopadne dobře. Jde o právní normu, která je v přímém rozporu s evropskou legislativou.