Filmový režisér Vít Klusák vždy přijde s dokumentem, který lidi nenechává chladným. Naposledy spolu s Bárou Chalupovou zaujal širokou veřejnost vypuštěním ukázky z nového dokumentu V síti, která se rychlostí blesku šířila po všech sociálních sítích. Dokument ukazuje tři zletilé herečky, které se vydávají za dvanáctileté a nechávají se na internetu lovit predátory. Do širokého povědomí veřejnosti se ale také dostal svými dokumenty Český sen, Český mír nebo třeba Matrix AB. O těchto filmech, o tom, co je úkolem dokumentaristy, nebo kde se v zahraničí inspiruje právě on, se dočtete v rozhovoru pro Revue FORUM.
Téměř vždy vytvoříte dokument, který zahýbe Českou republikou. Je tohle úkolem dokumentaristy?
Vycházím z toho, že se mi moc nechce dělat něco, čím bych nosil dříví do lesa. Když už se něčemu věnovat měsíce nebo dokonce roky, tak bych rád, aby to mělo nějaký smysl a dopad. Aby to otevřelo podstatné téma překvapivým způsobem. Nerad bych do té nekonečné řeky audiovize přispíval už mnohokrát řečeným. Pochopitelně, když narazím na téma, které je silné, a vím, že se mu zatím nikdo pořádně nevěnoval, tak mě to motivuje. Úkolem dokumentaristy je umět zviditelnit něco, s čím se lidi setkávají, ale ukázat jim to způsobem, aby to konečně uviděli a ideálně i promysleli. Proto mi připadalo důležité natočit dokumentární portrét Andreje Babiše, protože jsme ho všichni měli před nosem, ale pořádně jsme nevěděli, kdo to doopravdy je. Nesnažil jsem se udělat investigativní pátrání, ale psychologickou drobnokresbu tohoto podivného pána. A pak je taky důležité přinést téma, které bylo doposud tabu, aby se o tom byla schopna společnost bavit. Což si myslím, že se u našeho nového dokumentu V síti děje. Kopnout do dveří závažného tématu a konečně ho pojmenovat, aby se něco dělo.
Vaše tvorba přitahuje nejen nadšené publikum, ale máte i takové dokumenty, které by mohly potencionálně přitahovat žaloby. Skončil jste s nějakým svým dokumentem u soudu?
Nás vlastně nikdy nikdo nežaloval, ačkoliv nám při spoustě projektů bylo různými způsoby vyhrožováno. Ovšem když jsme s Filipem Remundou dodělávali dokument Český sen, tak jsme žalovali politickou stranu ODS. Oni totiž využili nabídkový leták, který propagoval ten náš falešný hypermarket. Místo výrobků ale fotomontáží dosadili hlavy členů ČSSD, jakože sociální demokracie je stejná mystifikace jako ten neexistující obchoďák. A my jsme si tehdy říkali, že když jsme těmi majiteli hypermarketu, tak musíme bránit „značku“, tak jsme je zažalovali a vysoudili jsme sto tisíc korun, které jsme věnovali hnutí Nesehnutí.
Co jste čekal po zveřejnění dokumentu Matrix AB?
V případě Matrixu jsem na chvíli propadl určité skepsi, kterou mě nakazili novináři, že jsem v dokumentu nepřinesl nic nového stran faktů a informací. Ovšem já si myslím, že to vůbec nebyl můj úkol a ani jsem při pronásledování Babiše z několika metrů neměl šanci. Při portrétování těžko můžete odhalit nějaké nové skutečnosti o jeho daňovém přiznání. Můžete ukázat, co je zač, jak se chová k sobě i okolí, a to je hodnota toho dokumentu. Přitom paradoxně právě Matrix AB přinesl přiznání Andreje Babiše, že vymyslel Čapí hnízdo, že je to jeho dítě, ale to bylo jen mimoděk. Žádné žaloby a soudy jsem ovšem nečekal. Ale také jsem nečekal, že mi začnou chodit výhrůžky, ať si dávám pozor na eskalátorech, že by do mě mohl někdo strčit… Tyhle roztomilé vzkazy nejspíš přicházely od lidí, kteří si přáli, aby byl dokument k Babišovi vstřícnější a ukazoval ho v lepším světle. Pisatelé museli být z bezprostředního okolí tehdy ještě ministra financí Babiše.
Mezi Andrejem Babišem a vámi proběhla před natáčením dokumentu dohoda. Po jeho zveřejnění jste se oba navzájem obvinili, že jste ji nedodrželi. V čem ta dohoda spočívala, jak ji Andrej Babiš nedodržel a jak jste ji podle Babiše nedodržel vy?
Přišlo mi, že se o Babišovi sice hodně mluví, ale nikdo pořádně neví, kdo to je a s jakými pohnutkami do české politiky přichází. Napsal jsem mu tedy e-mail, že mě jako dokumentaristu zajímá i díky tomu, že se o něm vede vášnivá debata, zda je padouch, nebo spasitel. A dodal jsem, že film bude natáčen stejnou metodou jako dokument Občan Havel – tedy observatorní. Babiš na prvním setkání svolil, že nemá problém mě pustit kamkoliv, že nic neskrývá. Navrhl jsem mu, že bych si to rád ověřil a pár dnů jej v rámci obhlídek doprovázel bez kamery, s čímž souhlasil. Ovšem když jsem se potom vrátil s kamerou a štábem, všechno bylo jinak, natáčení permanentně sabotoval. On si pochopitelně svůj mediální obraz hlídá každou vteřinu. Jak se mluví o tom, že má dokonalý PR tým, tak hlavně on sám je dokonalý PR manažer, bohužel nic víc. První konflikt vzplanul hned v první hodině natáčení a o něco později přišel s tím, že se mu doneslo, že dokument nevzniká v jeho prospěch, což mu prý prozradili „lidé blízcí mému okolí“. Později se vyjevilo, že tím donašečem byl pan senátor Zlatuška. Babiš natáčení zastavil a požadoval autorizaci. To jsem musel řešit v České televizi, protože jsem si uvědomoval, že politik nemůže cenzurovat svůj vlastní portrét. Navrhl jsem tedy, že jakmile film dotočíme, Babiš se stane prvním divákem a můžeme o jednotlivých scénách vést diskuzi. Pod podmínkou, že u prvního promítání i u diskuze bude natáčen a že i to se stane součástí filmu. Babiš dorazil na promítání s celým týmem a všechno bylo v pořádku, dokud film neskončil. Jakmile po rozsvícení v sále spustil, že je to celé „superpodraz a megapodvod“, tak jeho lidé začali vyvádět, že je to promítání natáčeno.
Kontaktoval jste kvůli tomu Jiřího Zlatušku?
Zatelefonoval jsem mu, co to má znamenat, ale co si pamatuji, strčil hlavu do písku, že neví, o čem mluvím.
Po zveřejnění dokumentu jste na premiérovu adresu použil citaci: „Babiš je nebezpečný a neví o tom.“ Platí tahle věta pořád?
Myslím si, že do velké míry ano. Platí třeba v tom, jak nectí demokratická pravidla, jak si neuvědomuje, že politik nesmí vlastnit média, zneužívat dotace a využívat díry v zákonech – tím mám na mysli korunové dluhopisy. On netuší, že takřka ve všem překračuje pravidla hry. V případě MAFRY se domnívá, že když si něco koupí, tak mu to má sloužit. Vůbec nechápe, že je to porušení všech pravidel, která doposud platila. V tom si neuvědomuje svoji nebezpečnost.
Je nebezpečný v tom, jakým způsobem narušil společenskou citlivost vůči tomu, co bylo doposud nemyslitelné. Dřív bylo nemyslitelné, aby byl premiér trestně stíhaný, a on se tváří, jako že je to něco div ne přirozeného. Bylo by nemyslitelné, aby spolu s prezidentem narušovali tak evidentně pravidla ústavnosti. Posouvá mez toho, co je u politika akceptovatelné. Tímto páchá nesmírnou škodu, protože si celá společnost přivyká na to, co politikům nesmí projít. Nehledě na to, že politici by měli být vzorem společenských norem.
Přesuneme se od kapitoly Babiš k vašemu novému dokumentu V síti o zneužívání dětí na internetu. Pro koho byl tento film natočen? Má to být odstrašující případ pro děti, nebo spíše pro jejich rodiče?
Doufáme, že ten film bude mít smysl především pro nastartování veřejné debaty, která bude probíhat mezi dětmi, rodiči, učiteli a v ideálním případě i mezi těmi, kteří mají vliv na tvorbu osnov a učebních plánů. Ta ukázka, kterou jsme v květnu pustili ven, má necelé čtyři minuty a píší nám desítky dětí, že se jim to stalo. Od jejího zveřejnění mnohonásobně narostl počet dětí, které píšou na linky důvěry. Pootevřelo to dvířka tabu a děti se osmělují, protože jim dáváte do ruky nástroj uvědomění, že je to problém, který si nemusejí nechávat pro sebe. Ty mladé dívky často ani nevědí, do čeho padají, nevědí, jak tu situaci pojmenovat. A často bohužel neseberou odvahu s tím jít za rodiči, protože se obviní, že komunikaci s tím predátorem neutnuly hned.
Dává tedy tento dokument dětem nebo rodičům návod, jak se v takovém případě zachovat?
Ano, ale nejsme schopni pojmout ve filmu úplně všechno, tak pumpujeme finance i energii do následné preventivní kampaně, kde to chceme podrobněji rozebrat, a tento program bude určen pro učitele, rodiče i děti. Dokonce tam budeme mít proklik i pro ty tzv. predátory. I oni se totiž můžou obrátit na odbornou pomoc.
Celý rozhovor čtěte v Revue FORUM. Elektronicky ZDE. Předplatné objednávejte v našem e-shopu.