Úspěch Petra Pavla je bezpochyby skvělý. Část společnosti, která ho volila, nepodlehla propagandě protikandidáta a ukázala odvahu. Andrej Babiš potřetí za sebou prohrál ve volbách. Důležité je ale nezapomenout i na druhou část společnosti, která bude mít pocit, že nemá ve vládnoucí politické reprezentaci zastoupení. Máme před sebou téměř jeden a půl roku bez voleb. Vláda Petra Fialy musí využít tento čas k odvážným systémovým změnám. Stejně důležité ale bude také jejich vysvětlování, protože Andrej Babiš a nejen s ním spojená propaganda v politice nekončí.
Vládu čekají velké výzvy. Programové prohlášení se sice v důsledku války na Ukrajině bude měnit, nicméně některé jeho části jsou natolik klíčové, že je vláda zcela jistě zachová. Jedná se zejména o reformu daňovou, školskou a důchodovou. Z evropského pohledu pak o adaptaci Green Deal. Je nutné, aby takové změny vláda zvládla komunikovat co nejlépe, a to nejen prostřednictvím svých informačních kanálů, ale i za pomoci médií, členské základny a dobře informovaných voličů.

Čas na homeopatika na křivdu. Babišova drtivá prohra ukazuje, že Česko už je dál
číst článek »V komunikaci udělala vláda velký pokrok. Když například srovnám dnešního ministra Síkelu s tím, který do funkce nastupoval, je to obrovský rozdíl. Spousta lidí ale pomoc vlády stále nevnímá, a to proto, že o ní neví nebo ji nechápe. Není možné, aby se bezprecedentně zvedaly důchody, zaváděla sociální podpora pro domácnosti a rodiny s energiemi apod., a část obyvatelstva měla přesto pocit, že je chce premiér připravit o penzi nebo střechu nad hlavou. S těmito lidmi je potřeba mluvit napřímo a neustále jim vysvětlovat, co je a co není pravda.
Svoji roli musí sehrát i média, která se nesmí živit strachem lidí. Ten sice drží sledující či čtenáře u obrazovek, ale vede ke stále většímu rozvracení společnosti a nedůvěře v instituce. Do médií musí co nejvíce chodit členové vlády a další koaliční politici. A nemyslím pouze média, jako je Česká televize nebo Deník N. Tyto sledují hlavně voliči vládní koalice. Jsou tu ale i jiná média. V prezidentské volbě například sehrál důležitou roli Blesk, který je nejodebíranějším deníkem u nás. Už podruhé ovlivnili výsledek i někteří influenceři (MÚPI, KOVY a další). Ti jsou schopni mít na svých videích stovky tisíc zhlédnutí a do značné míry ovlivňují názor mladé generace.
Dále se dle mého názoru musí ještě více projevit členové stran a sehrát tak důležitou úlohu při vysvětlování chystaných nebo už zavedených změn. Podobnou roli by měla sehrát občanská společnost. Zkrátka spolu musíme začít znovu více mluvit a především si naslouchat. V neposlední řadě se nesmí stát, že se dostaneme do soukolí některých ideologických či ještě hůř kulturních válek. Vláda a vládní strany musí zůstat co nejvíce jednotné, protože jinak dají příležitost k tomu, aby se na vítěznou vlnu opět dostaly populistické strany.
Petr Pavel přislíbil sjednocování společnosti. Na rozdíl od svého předchůdce tak v prvních hodinách po vítězství i činí. Ve svých povolebních projevech opakovaně zmínil voliče druhého kandidáta, kterým vzkazoval, že bude zastávat i jejich zájmy a bude s nimi v pravidelném kontaktu. Vládě pak vzkázal, že si vyhrazuje právo být vůči ní kritický, ale vždy přijde i s konkrétním řešením situace. To jsou dobré zprávy, které vzbuzují naději na proměnu politické kultury v této zemi.
Převzato s laskavým svolením redakce Pravého břehu.