Mladá fronta DNES, obvykle v předstihu dobře informovaná o změnách ve vládě, oznámila blížící se konec Marty Novákové a Dana Ťoka. Zatímco ministryně průmyslu a obchodu už zná svého nástupce Karla Havlíčka, ministr dopravy zprávy o dobrovolné rezignaci označil za apríl.
[ctete postid=“242291″ title=“Aféra s mýtným tendrem: Premiér Babiš přikryl Faltýnkovy lži a mlžení“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/04/Faktýnek-Babiš-385×230.jpeg“ excerpt=“Jaroslav Faltýnek už podruhé ve sněmovně vysvětloval svoji roli v aféře s mýtným “ permalink=“https://forum24.cz/afera-s-mytnym-tendrem-premier-babis-prikryl-faltynkovy-lzi-a-mlzeni/“]242291[/ctete]
Babišův deník, který už úspěšně věštil konec nejednoho člena vlády, přinesl informaci od „důvěryhodných zdrojů“ (1. 4. 2019), že od prvních změn ministrů dělí kabinet už jen několik dnů, maximálně týdnů. Podle nich mají vládní sestavu opustit ministr dopravy Ťok a ministryně průmyslu a obchodu Nováková, oba nominovaní hnutím ANO.
Kdo půjde z kola ven?
Proti původnímu očekávání zatím nepůjde z kola ven nikdo z koaliční sociální demokracie, když se nejvážněji spekulovalo o ministru kultury Antonínu Staňkovi. Ten se zatím zviditelnil zejména účastí na křtu proticírkevního pamfletu Ve znamení kříže komunistického poslance Miroslava Grebeníčka. Jinak o činnosti tohoto člena vlády není známo téměř nic.
Spekulace o vládní rošádě probíhají v kuloárech už několik měsíců. Dan Ťok je na pranýři od nezvládnuté prosincové sněhové kalamity na dálnici D1. Pod tlakem se ale ocital už dřív, prakticky po celou dobu jeho působení ve vládě.
Bylo mu často vytýkáno, že svěřený úřad neřídí, přežívá ve vleku zájmových skupin, a neví si příliš rady nejen se zaostávající výstavbou nové infrastruktury, ale hlavně se zpožděným tendrem na výběr mýta, provázeným skandálními až nezákonnými peripetiemi.
Diplomatické barbarství
Nespokojenost premiéra s Martou Novákovou zesílila po její únorové blamáži s mobilními daty. Dnes už její okřídlený výrok, že si za jejich vysoké ceny vlastně mohou zákazníci sami, jelikož je nekupují a raději používají WiFi zdarma, urychlil úvahy o jejím konci. Nyní se přidal vážný diplomatický incident s Tchaj-wanem, kvůli kterému žádá opozice hlavu ministryně.
Čínská strana bezprecedentně požádala o vykázání zástupců tchajwanské kanceláře z tradičního každoročního setkání rezortu se zahraničními diplomaty, a Nováková jí vyhověla se zdůvodněním, že tak zabránila diplomatickému konfliktu před blížící se cestou prezidenta Zemana do Číny.
Nevyhnula se však incidentu s Tchaj-wanem, mimochodem u nás větším a významnějším investorem, než je Čína. Tchajwanské ministerstvo zahraničí označilo krok čínského velvyslanectví za barbarství, a ministryně dnes vinu shazuje na protokol.
Nástupce známý už půl roku
Mladá Fronta DNES potvrdila dřívější spekulace, že nejvážnějším kandidátem na post ministra průmyslu a obchodu je premiérův oblíbený poradce a místopředseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karel Havlíček, jinak předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Havlíček doprovází Andreje Babiše i na zahraničních cestách, přičemž oba si spolupráci velmi pochvalují.
„Ve vyjednávání je Karel naprosto neuvěřitelný, přál bych Vám ho vidět v akci,“ nešetřil premiér superlativy při nedávné cestě do Izraele, přičemž Havlíček oplácí stejnou mincí. „Nepopírám, že se mi s panem premiérem spolupracuje dobře. Mně vyhovuje ten manažerský systém a přístup, který on zavádí,“ prohlašuje.
Karel Havlíček už dostal nabídku vstoupit do vlády dřív, ale odmítl. Nyní se však podle zjištění deníku situace posunula, a po dalším premiérově naléhání vyslovil souhlas. Ministryně Nováková sice tvrdí, že s ní o rezignaci nikdo nemluvil, ani teď ani v minulosti, nicméně o svém potenciálním nástupci ví. „Ten už je známý půl roku,“ reagovala smířeně.
Ťokovy vleklé problémy
Situace kolem druhého adepta na odchod z vlády je složitější. Na rezignaci nejdéle sloužícího ministra dopravy Dana Ťoka tlačil už před třemi lety premiér Bohuslav Sobotka, jelikož do značné míry vlastní liknavostí nezvládl v původním termínu vypsat tendr na desetiletý výběr mýtného systému, a státu hrozily miliardové škody.
Nakonec situaci vyřešil tříletým prodloužením smlouvy s dosavadním provozovatelem Kapschem, v rozporu se zákonem bez výběrového řízení. Temný stín následně vypsaného tendru provází Ťokovu éru dodnes, kdy jsou jeho okolnosti vyšetřovány policií. Skončit chtěl už loni na jaře, jenže premiérovi se za něj nepodařilo najít náhradu.
Z obav před další rozpínavostí odborného garanta ANO na dopravu Jaroslava Faltýnka, který chtěl dosazením svého ministra ještě více posílit svůj vliv v rezortu, Babiš nakonec demotivovaného Ťoka přesvědčil, aby ve funkci zůstal, a pomohl mu vyčistit ministerstvo od Faltýnkových lidí.
Problematický mýtný tendr
Dnes se tyto úvahy vracejí. Mladá fronta DNES tvrdí, že Ťok už Babišovi oznámil, že „má všeho plné zuby a chce v dubnu skončit“. Jde mu prý jen o to, aby neodcházel s obrazem muže, který byl k rezignaci donucen kvůli zácpám na D1, nebo jako ten slabší v aktuální přestřelce s Faltýnkem.
Když se kolem tendru rozhořela aféra po rozsáhlém policejním zátahu, Dan Ťok si vůči Faltýnkovi přisadil. Jeho ministerstvo rozhodlo o vítězství v tendru Kellnerova konsorcia CzerchToll/SkyToll a podle mínění policie chtěl první místopředseda ANO tento verdikt zvrátit.
S Rafajem prý jednal za Ťokovými zády, čímž se ministr od jeho neoficiálních aktivit ve prospěch Kapsche distancoval. Stejně tak zpochybnil jeho údajné zásluhy, že ušetřil miliardy korun. Veškerá jednání ohledně této akvizice řešil podle jeho slov tým ministerstva dopravy.
Pokud se skutečně nejedná o aprílový žert, jak označil ministr Ťok „zaručené“ zprávy Mladé fronty DNES, je Babišova situace v rezortu dopravy složitější. Ani dnes údajně ještě nemá dohodnutého náhradníka. Také musí brát v úvahu stanovisko prezidenta Zemana, který jak Novákovou, tak Ťoka do této doby podporoval. Jestli oba o případných změnách ve vládě jednali při narychlo svolané schůzce, není známo.
V každém případě by bylo opravdu pikantní, kdyby nakonec odešel Ťok a nikoli jeho soupeř v rezortu Faltýnek, prověřovaný policií. V matrixu ANO je však možné úplně všechno…
EET versus koněspřežky
Ambiciózní Karel Havlíček mezitím brázdí mediální terén a projevuje se jako loajální podporovatel záměrů vlády ANO. Sice tvrdí, že z pozice šéfa jeho asociace spolupracoval i s minulými vládami, jenže dnes je jeho osobní angažmá o několik řádů výš.
[ctete postid=“239734″ title=“Pokrytecká hra. Faltýnkův skandál odhaluje rozkol v ANO, vinu má i Ťok“ image=“https://forum24.cz/wp-content/uploads/2019/03/Faltýnek-mýto-385×230.jpeg“ excerpt=“Premiér Babiš je v posledních dnech velmi nervózní. Jeho slibům nenahrává zhoršující “ permalink=“https://forum24.cz/pokrytecka-hra-faltynkuv-skandal-odhaluje-rozkol-v-ano-vinu-ma-i-tok/“]239734[/ctete]
Oponenti z řad malých podnikatelů a živnostníků mu vytýkají, že je pět let nehájil a jen přihlížel tomu, jak je Andrej Babiš špiní, pomlouvá a štve proti nim veřejnost. Vlády s jeho účastí rekordně zvýšily státní represi, zavedly často nesplnitelné podmínky pro podnikání, stovky tisíc kontrol, likvidační pokuty za drobné prohřešky a často nezákonné zaklekávání Finanční správy.
Havlíček dnes deklaruje, jak za živnostníky bojuje, přitom od počátku patřil k čelným podporovatelům EET, v této on-line podobě ve vyspělé Evropě nevídané. Její odpůrce považuje za zpátečníky, žijící „v roce 2019 v době koněspřežek“. V rozporu s míněním většiny malých podnikatelů považuje EET za „jediný smysluplný nástroj pro snížení administrativy“.
Premiérova obžaloba nic neznamená
Favorit na post ministra průmyslu a obchodu bagatelizuje premiérovo trestní stíhání a střet zájmů. „Policie a média jen spekulují, neznamená to vůbec nic,“ tvrdí zcela vážně v rozhovoru pro server Reflex.cz. Na věci by podle něj nic nezměnila ani obžaloba, jedině pravomocný rozsudek. V souladu s marketingovou legendou hnutí ANO považuje kauzu Čapí hnízdo za účelově vytaženou před volbami.
Projevil pochopení i pro samotnou podstatu podezřelé operace, kdy Agrofert účelově vyčlenil jednu ze svých malých firem, aby dosáhl na evropskou dotaci. „Většina firem se snaží vytvořit právní nástroj, aby mohly čerpat peníze, nepřijde mi to nelogické. Touto formou se fondy standardně čerpají,“ tvrdí.
Karel Havlíček tak prokazuje, že by byl platným členem Babišova týmu, kde jedni „odborníci“ nahrazují ty předešlé, kteří se neosvědčili. Vždycky však bude po těchto zkušenostech viset ve vzduchu otázka, zda půjde o změnu k lepšímu.