Vrátí Sněmovna zpět lhůtu pro přihlašování zaměstnanců? A byl to omyl, nebo finta úředníků MPSV?

ČTK

Ilustrační foto – demonstrace na Václavském náměstí proti zavedení EET dne 3. prosince 2016 | FOTO: ČTK

Podnikatelské odbory důrazně protestovaly proti nepochopitelnému zkrácení lhůty pro přihlašování zaměstnanců. Nátlak náš i dalších podnikatelských spolků a odborných společností, např. Komory daňových poradců, vedl k tomu, že se snad vrátí zpět osmidenní lhůta. 

Pozměňovací návrh, v němž bylo kromě povinnosti posílat od září některé dokumenty výhradě elektronicky uvedeno i zkrácení lhůty pro přihlášení nebo odhlášení zaměstnance na ČSSZ z dnešních osmi dnů na pouhý jeden den, podala komunistická poslankyně Hana Aulická Jírovcová. Paní poslankyni jsme napsali a ona nám odpověděla: „Vše se odehrávalo v hodinách a osm stránek jsem opravdu v této situaci do detailu nečetla a měla za to, že v návrhu je opravdu jen dohodnutá změna elektronizace formulářů.“ 

Pavel Hofman

Myslíme si, že zákony, i jejich novely, by měli poslanci připravovat zodpovědně a podávat návrhy až poté, kdy jsou si jisti, že vědí, co navrhují, a především, že nikomu svým návrhem neublíží. Paní poslankyně se však postavila k problému poctivě, přiznala chybu a snaží se ji napravit, což v dnešní době ve vládní koalici není obvyklé. Jak sama píše, dá si příště pozor na návrhy ministerských úředníků, kteří se, jak se zdá, pokoušejí podstrčit poslancům v návrzích to, co se hodí jim, co však je na škodu podnikatelům. 

Paní poslankyně Aulická Jírovcová nám také napsala, že připraví pozměňovací návrh, který by měl lhůtu vrátit zpět na osm dnů, a že v pátek by to mělo projít Poslaneckou sněmovnou. Za to jsme rádi a oceňujeme, že paní poslankyně napraví původní přešlap.

V celém případu však zanikl původní záměr, pro který byla novela zákona předložena, a to uzákonění povinnosti posílat od září některé dokumenty výhradně elektronicky. To je současný trend postavení státu vůči podnikatelům – úředníkům digitalizace usnadní život, malým podnikatelům a živnostníkům to život zkomplikuje. A Podnikatelské odbory se ptají: Pro koho je tady stát? Pro úředníky a jejich pohodlí, nebo pro občany jako jejich servis? V ČR je už obvyklým jevem, že jakákoli digitalizace státní správy podnikatelům vždy zkomplikuje a ztíží život, zatímco úředníkům práci ulehčí (a proto se v souvislosti s digitalizací vždy zvýší jejich počet!).

Podnikatelské odbory žádají, aby jakákoli digitalizace či elektronizace v komunikaci podnikatelů se státní správou byla vždy dobrovolná. To je jediná možnost, jak ji úředníci, pokud budou chtít digitalizaci státní správy rozšiřovat, připraví pro podnikatele komfortní a přijatelnou. Dokud bude vše jen povinné, jen příkazem či zákazem, nebudou se úředníci pranic starat o naše potíže s „jejich“ nepoužitelnými registry, nefunkčními formuláři a komplikovaným prostředím digitálních nástrojů.

Podnikatelské odbory žádají, aby byla odstraněna zmíněná povinnost podávat některé dokumenty výhradně elektronicky.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner