Vstoupí stát do aerolinek Smartwings? Vlastní je Babišův známý, miliardář z bývalé „pézetky“

ČTK

Spolumajitel skupiny Smartwings Jiří Šimáně | FOTO: ČTK

Podle premiéra Babiše by mohl stát vstoupit do některých ohrožených podniků. Jmenoval aerolinky Smartwings, které spoluvlastní jeho letitý známý Jiří Šimáně, s nímž má společnou minulost v předlistopadových podnicích zahraničního obchodu. Desítky tisíc malých firem přitom na státní pomoc nedosáhnou, nebo jim nestačí.

ČTK

Vláda je připravena na vstup státu do vybraných podniků, které se dostanou do problémů v souvislosti s koronavirovou krizí. Tento záměr potvrdili premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Kromě státem garantovaných úvěrů připadá v úvahu odkup části akcií, přičemž by mělo jít o klíčové strategické firmy.

Uvažujeme o Smartwings

V souvislosti s mimořádnou pomocí státu se často přetřásají aerolinky, jelikož se téměř zastavil letecký provoz.

„Všechny letecké společnosti mají velké problémy a Smartwings požádaly o půjčku. Teď to není na stole, ale vyloučit se to nedá. Pokud by to na stole bylo, tak bychom se o to měli zajímat,“ řekl premiér Babiš počátkem dubna České televizi. V tom je zajedno s ministrem Havlíčkem, který přisvědčil, že „v určitém čase k tomu skutečně může v rámci jednotek takových společností dojít“.

Skupina Smartwings je součástí holdingu Unimex Group, založeného po pádu komunistického režimu Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. Tuto leteckou divizi tvoří dvě obchodní značky, České aerolinie a Smartwings. Téměř zpoloviny ji dnes vlastní čínská státní investiční společnost CITIC, která převzala podíl po zkrachovalé čínské firmě CEFC.

Ministr Havlíček naposledy hájil možnost částečného převzetí skupiny Smartwings státem v Otázkách Václava Moravce (12. 4. 2020). Oponoval prezidentu Svazu průmyslu a cestovního ruchu Tomášovi Prouzovi.

„Zachraňovat čínsko-českou firmu, která nemá prakticky žádný strategický význam, to by bylo jen vyhazování peněz. Tady by měl stát jasně říct, zapomeňte na to,“ odmítl Prouza Babišův nápad. V tom je zajedno s opozicí, která před tímto scénářem varuje. Stát by příliš posiloval svoji moc, a přitom se opakovaně projevuje jako špatný a neefektivní hospodář.

„Pokud tu firmu necháte zkrachovat se vším všudy, tak si uvědomte, že to je i vizitka České republiky jako země, která nemá svého leteckého dopravce,“ reagoval ministr a poukazoval na obdobné postupy některých vlád v zahraničí. Jenže Lufthansa či Air France-KLM jsou úplně jiná liga dopravců s jiným záběrem a neplatí to všude.

Vstupu státu nebráníme

Babiš s Havlíčkem jsou ve shodě se Šimáněm, který za státní podporu lobbuje. V rozhovoru pro portál Seznam připustil, že by mu majetkový vstup státu do Smartwings nijak nevadil. Zatím preferuje státní garanci na úvěr ve výši zhruba 1,5 miliardy korun, ale otevřený je i jiným variantám.

Pavel Hofman

„Pro nás by bylo jistě lepší, kdyby se CITIC dohodl s českým státem a svůj podíl mu prodal,“ nastínil tento průkopník čínských investic v České republice alternativní představu přežití firmy s tím, že svůj podíl by si ponechal. Současně přiznal, že se čínský spoluvlastník o problémy firmy nijak nezajímá.

To ovšem zpochybňuje záměr Babišovy vlády zachraňovat s využitím mimořádných prostředků aerolinky s významným majetkovým podílem jiného státu, který pro jejich udržení nehodlá hnout prstem. Otazníků kolem záchrany aerolinek je však víc.

Vládce letecké dopravy

České aerolinie ovládl Šimáně krátce před volbami v roce 2017, kdy se spekulovalo o Babišově vlivu. Většinový podíl v nich získala jeho společnost Travel Service, která se později přejmenovala na Smartwings. Dnes se podílí na leteckém mostu s ochrannými pomůckami z Číny. Pro domácí poměry je tak specifické, že leteckou dopravu kontroluje jeden z nejbohatších mužů v zemi s majetkem kolem 11 miliard korun.

„Mám s premiérem úplně normální vztahy jako možná desítky lidí okolo něj, ale přece v tomhle osobní vztahy nehrají a nemohou hrát absolutně žádnou roli,“ odmítl Šimáně námitku, zda neovlivní rozhodování vlády o pomoci jeho firmě letitá známost s Andrejem Babišem.

Šimáně vzešel ze stejného prostředí jako Babiš, když v roce 1976 nastoupil do Podniku zahraničního obchodu Strojexport, zatímco současný premiér působil v bratislavském Petrimexu. Komunistické „pézetky“ se staly líhní řady polistopadových manažerů, kteří měli v době normalizace privilegované postavení. To se projevilo v jejich lepší startovní pozici, kterou část z nich v čele s Babišem dokázala bezezbytku využít.

Skvělá síť „pézetek“

Babiš se o těchto podnicích a jejich manažerech pochvalně zmiňoval před několika lety na setkání lídrů českého exportu. „My jsme měli skvělé obchodníky. My jsme měli skvělou síť. To byla síť podniků zahraničního obchodu. A pokud by ti obchodníci nebyli skvělí, tak by Chrenek, Šimáně, Drbohlav a další dneska nevybudovali ty firmy.“

ČTK

Superlativy nešetřil ani Šimáně, který od počátku patřil k velkým podporovatelům Andreje Babiše. „Myslím, že i předčil moje očekávání. Bude měnit zemi. Doufám, že k lepšímu,“ řekl v dubnu 2014 Hospodářským novinám.

„Znám ho dobře a vím, že poslední, co by udělal, že by se odhodlal k nějaké akci, která by mohla zpochybnit jeho působení v politice ve smyslu jeho konfliktu zájmů,“ prognózoval. Později patřil mezi hosty na Babišově svatbě na Čapím hnízdě a k vyšetřování jeho střetu zájmů na evropské úrovni se nevyjadřoval.

Nestandardní pomoc vyvoleným?

Pokud vláda přistoupí k nestandardním krokům při záchraně impéria Babišova dlouholetého souputníka, půjde o další formu střetu zájmů. Premiér tyto záměry zveřejňuje v době, kdy na přímou pomoc státu nedosáhnou desítky tisíc malých a středních firem. Mnohé z nich budou krachovat, jelikož je státní podpora příliš zdlouhavá, nesmyslně byrokratická a zcela nedostatečná. Jsou tak obětována celá odvětví, jako je cestovní ruch, nebo stovky živnostenských profesí. V neposlední řadě jsou upozaďovány domácí firmy při dodávkách zdravotnického materiálu.

V takto vypjatých situacích se ukáže, kde má vláda svoje preference. Zda v nich dokonce nebudou hrát roli i osobní vazby.

Líbí se vám tento článek? Prosíme, podpořte nezávislou žurnalistiku

Smyslem Svobodného fóra a deníku FORUM 24 je přispívat ke kontrole politické i ekonomické moci a bránit svobodné prostředí v České republice.

Abychom pro Vás mohli nadále pracovat, potřebujeme nutně Vaši pomoc. Jsme vděčni za každý, i malý finanční příspěvek. Váš finanční dar můžete zaslat na tento sbírkový účet: 4095439339/0800

Prosíme, informujte nás o Vašich finančních darech na mailu [email protected]

Revue Forum Banner